Olen nyt tilanteessa, jossa voisin alkaa negojen reproamista. Aivan noviisina en osaa kuvitella, miten värinegan reproaminen ja kääntäminen onnistuisi helposti. MV negan kirkas alue on sama kuin musta positiivikuvassa, värinegan enemmän tai vähemmän oranssi pohjaväri on siis samoin musta positiivikuvassa, vai olenko ihan metsässä? Kun nyt siis yritän kuvata värinegaa digillä, niin miten toimin? Simppeli neuvo jonka kokematon kuvaaja jotenkin ymmärtää, please.
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Aihetta on tälläkin foorumilla käsitelty useasti. Simppeli neuvo: kerrot nyt aluksi millä softalla aiot käsitellä kamerasta saatavat kuvat? EDIT: https://www.google.fi/search?q=how+to+remove+negative+color+mask&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-GBfficial&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=nDHYUrKPCMOyyAP0mYGwBQ About 6,340,000 results
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen No, kuvittelin kuvaavani kameran omalla JPEG softalla, onko tavoite ihan perseestä?
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Minulla ei ole tiedossani niin fiksua kameraa, joka osaisi poistaa oranssin maskin.
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen No tuo on ihan ok, kyse on siis siitä miten oranssin maskin saa kompensoitua jälkikäsittelyssä. Aiemmin on puhuttu jotenkin siten, että maskin sävy "kuvataan", ja sillä suodatetaan digikuvat, mutta voin muistaa väärinkin.
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen "Simppeli neuvo: kerrot nyt aluksi millä softalla aiot käsitellä kamerasta saatavat kuvat?"
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Markku, Toi kuulostaa aikamoiselta kikkailulta siihen nähden miten edullisesti saat pirun hyvää jälkeä tekevän Plustekin kinofilmiskannerin.
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Jotenkin olen ymmärtänyt, että reproaminen on laadultaan parempaa, sitä paitsi mulla on kaikki vermeet reproamiseen, mutta ei skanneria. Tarkoitus on samalla tavalla reprota myös kaikki vanhat 6x6 filkat joita riittää
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen En ole käyttänyt PSE:tä, joten voin antaa vain simppelin neuvon: opeta PSE:lle, että negaruutujen välissä oleva oranssi onkin neutraalin harmaa. Onks siinä WB-pipettiä?
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Varmaan on, mutta missä ja miten käytetään, onkin toinen juttu, meikäläinen kun ei ole päässyt tuon ohjelman käytössä Quick säätöjä pitemmälle, ne on riittäneet toistaiseksi.
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Expertti päälle ja levelssistä löytyy whtie/grey/black pipetit. Siitä tuolla harmaalla oon ite joskus homman hoitanu. Kuva Elements 11:sesta mutta varmaan sama ysissäkin. Levels ikkunan saa siis valikosta Enchance >> Adjust lighting. [smg id=412]
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Muutaman värinegan olen digikameralla kuvannut ja suosittelen vahvasti sinisen kääntösuodattimen tai sinertävän taustavalon käyttöä. Jos maskatun värinegan kuvaa keinovalossa, menee sopivasti valotetun kuvan punainen kanava histogrammin oikeaan laitaan, vihreä tyypillisesti puolivälin alapuolella ja sinisen kanavan harvat bitit histogrammin vasempaan reunaan. Kun sitten kuvankäsittelyssä sininen kanava levitetään, tulee sinisen kanavan histogrammista kovin harvahampainen vieden siniset varjot kohinaisiksi ja sinitaivaan sävyliut surkeiksi. Kokeiluissani käytin taustavalona iPhoneen saatavaa ColorMixer-sovellusta, jolla näytön saa halutun väriseksi. Kodacolor X:lle maskin vaikutus poistui RGB-asetuksella 25, 50, 100.
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Tässä on kyse samasta, mitä aiemmin olen funtsinut ja kysellyt. "Voisiko asiaa verrata oikealle valottamisen taktiikan hyötyyn osittain: Jotkut värikanavat ovat heikosti valottuneita ja niitä joudutaan nostamaan paljon ja tämähän on kai juuri se mitä oikealle valottamisella pyritään välttämään?" http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,46445.msg524953.html#msg524953 Ja se Alhosen kommentti on siis hyvin paikallaan. Eli kaikki mitä voidaan korjata kuvauksessa on kotiinpäin. Ja tuossa samaa kelaa: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,74665.msg581933.html#msg581933 Nuo ketjut ovat varmaan lukemisen arvoisia Markullekin. (edit. Kas vain, siellähän kovasti osallistut ja kyseletkin. Pakko vastaukset on kuitenkin lukea muutoinkin kuin "kursorisesti läpi", jos tosiaan negojen reproaminen on jo lähellä. Siten voisi nousta uusia tarkentavia kysymyksiä eikä samoja. Toistosta ei tule äitiä ilman kertausta! =)
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Onko sillä jotain etua reproamisessa, että objektiivi on makro vai käykö normi objektiivi? Ostin 450D:n ja 18-55 kittiobjektiivin, niin sillä saa tarkennettua 4x4 negaan ja suurempiin. Kinoa varten mulla on sitten Plustek 7200.
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Toki objektiivi on oleellisessa asemassa. Varsinkin tarkennustason on hyvä olla riittävän suora. Ja jos vääristymiä ei ole, helpottaa myös. Kaikki käy, mutta kokeilemalla selviää mihin mikäkin pystyy. Optimaalinen aukko kannattaa hakea. Laatukriteerit lopputulokselle jokainen asettaa itse omansa. edit. Tulipa vielä mieleen että 'normisti' kaareutuvaa tarkennustasoa saattaisi voida käyttää hyväkseenkin, koska useinkin negaa on vaikea saada suoraksi. Neganhan voi kuvata kuitenkin kummalta puolelta tahansa. (Tai niin.. osittain hyväkseen, kun nega tuskin on koskaan pallomainen muodoltaan, enemmänkin kouru.)
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Mä olen digirepronnut värinegatiiveja n. parikymmentä rullaa kinoa ja keskikokoa mekapikkelsisellä APS-C järjestelmällä. Tässä oleellisimpia esiinnousseita huomioita: - Helpottaa kummasti kun kuvaat Rawina. Saat värikanavat siten erikseen tallennettua ja käyrien säätelyn väribalanssitulos on laadukkaampi. Erittäin kontrastisen negan valotukseen voidaan sävyjäkin palauttaa yhdellä valotuksella. - Pohjamaski on erivahvuinen -ja sävyinen eri filmeillä. Komppaan hm:n kokemusta suotimen käytöstä etenkin jos sun kuvankäsittelyssä tai kamerassa ei ole raw-tukea. Mun kokemukset on, että välillä saan pareman lopputuloksen ilman pohjaoranssia kumoavaa vihersinisuodinta ja välillä paremman suotimen kanssa. Värikalvo ei saa olla liian tumma. Ystäväni suosittaa skylight suodinta mutta en ole itse kokeillut. Mulla on Lee:n väriliuskasetti, jossa on useampi sata erilaista kalvoa ja joista valitsen tietyt kokeilun ja filmipohjan mukaan. Jos käytän kalvoja, valitsen mahdollisesti vaalean sinisen ja erittäin vaalean vihreän päällekkäin. Leen kalvosetin fyysinen koko sattuu olemaan juuri käsisalaman fresnel-optiikan kokoinen. - Käsisalaman kanssa valkoinen "maitopleksi" tuottaa täydellisen valon koska se ei sisällä mitään kuviota vaan hajoittaa valon täysin tasaiseksi. Yritin aivan aluksi pehmentää valoa a4-arkilla mutta negaan piirtyi paperin kuitutekstuurin kuvio. - Huomioi, ettei reunoilta vuoda tai heijastu valoa negaan epätasaisesti. Tiivistä ennen negaa ja valotasoitusta valon ja pleksin väli vaikkapa mustalla kartongilla esim. snoot-valomuokkaimen tapaan. Tarvitset lisäksi negan ja pleksin taakse jatkuvan valon tarkennusta varten. Mulla on sitä varten kartongissa reikä. Tarkennuksen käyttämä jatkuva valo on niin pieni ISO 100 - 1/160 - f/9-20 valotusyhdistelmällä, joten salamavalon heijastukset lähiympäristöstä epätasoittavat valoa todennäköisemmin kuin tarkennusvalo. Musta kartonki blokkaa mulla salaman ympäriltä mahd. tulevat heijastukset. - Ja kyllä, optiikalla on väliä. Käytän perusprimeä (tässä tapauksessa 50mm) ja loittorenkaita. Sähköinen loitto helpottaa hommaa koska makroilussa syväterävyys on pieni. Käytä siis suurehkoa aukkolukua eli pientä aukkoa. Makrokuvaukseenhan on saatavilla telineitä, jossa voidaan siirtää kameran etäisyyttä negatasosta sopivan tarkennuksen ja rajauksen saamiseksi. Kamera olisi hyvä saada jollekin tasolle tai vähintään jalustalle, jolla rajaus saadaan pysymään samana filmiä siirrettäessä. Tarkennus täytyy tehdä joka filmiruudun jälkeen ja siksi sähköinen loittorengas. - Yleensä nega on kupera eli jonkin verran käpristynyt ja sen tasoittamiseksi tarvitaan jonkinnäköinen negapidike. Mä en katko ruutuja rullasta. Olen rakentanut pleksin päälle mikrokuituliinoista ja pahvista filminpidikkeet ja kiinnitän ne pleksiin pyykkipojilla koska kuvakokoja on esim. keskikoossa useita erilaisia ja koska filmin ja jopa ruudun vaihtaminen olisi ilman purettavaa rakennetta mun järjestelmällä hankalaa. Toki negapidike parantaisi reprojärjestelmääni. Kuituliinat estävät naarmuuntumisen filmiä siirrettäessä ruudusta toiseen ja poistavat pölyn. Muista pyyhkiä myös pleksitaso ennen aloittamista. - Värinegaa reprottaessa aseta valkotasapaino hehkulampulle kun kuvaat salamalla ja valota siten, että histogrammi on oikeassa laidassa (etenkin jos nega on kontrastinen). Mainittakoon lopuksi, että täydellisen kliinisiä tuloksia väribalanssille en ole saanut mutta värien tyyli on mulle yksi syy kuvata värinegaa ja toisaalta, että siitä voidaan tuottaa hyvin erilaisia vedoksia. Etenkin Kodak Portralla, vaikka itse filmi olisi aikanaan valotettu hehkulampun valaistuksessa.
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Kiitos audiophile, tuossa oli asiaa enemmän kuin yhdellä kertaa pystyin omaksumaan.
Vs: Ohjeita värinegan reproamiseen Olis aikomus talven mittaan reprota jotain värinegoja. Onkos kellään kokemusta suurennuskoneen väripään käyttämisessä valonlähteenä?