Vs: Oona Emilia Onkohan pienillä tytöillä ja pojilla enää lapsuutta lainkaan? Ihmetyttää lähestymistapa, missä lapsia kuvataan aikuisemman henkilön viitekehyksessä -kuten tässä. Epävarmana, tietoisena ja tiedostavana. Leikki on lapsen työtä, kuten eräs valokuvanäyttely oli nimetty. Oksettava aiheen käsittely minusta, nou kan duu.
Vs: Oona Emilia Pahoittelut jos kaipasit ämpäriä, mutta tyttäreni kyllä ihan itse poseerasi käskemättä minulle noin ennen kevätjuhliin lähtöä ;D Tyttäreni on liki 10 vuotias ja jo kiinnostunut muustakin kuin nukkekodista. Yksi hänen haluistaan ja "leikeistään" nykyään on valokuvaus. Hän on myös itsekkin kiinnostunut kuvaamisesta ja mallina olosta. Jos se tekee hänet onnelliseksi, niin miksi sitä kieltämään? Itse asiassa Oona juuri eilen pyysi uutta kameraa syntymäpäivälahjaksi
Vs: Oona Emilia Lienen kääpä, mutta minusta "liki 10 vuotias" on lapsi, olkoon hän itse mitä mieltä tahansa tai menossa mihin tahansa. Jos liki 10 vuotias ei kuvassa näytä lapselta niin jokin on mennyt pieleen.
Vs: Oona Emilia No kyllä se kovasti mun mielestä tuossa lapselta näyttää. Ja toki 10 vee on lapsi, mutta siinä vaiheessa alkaa "leikit" muuttumaan noista barbi ym. nukkeleikeistä hieman toiseen suuntaan. Ja pääasiahan on, että itse ainakin kuvasta pidän ja tyttäreni myös Tässä nyt sitten vielä yksi kuva Oonasta "leikkimässä"
Vs: Oona Emilia Samaa mietin minäkin usein onko lapsuutta sellaisenaan enää. Toisaalta jos tästä jotain kicksejä repii tohon suuntaan, niin ehkäpä se peilaa enemmän katsojan sielunmaisemaa.
Vs: Oona Emilia Väitän, että tälläiset totiset kuvat, joissa ei ole pakko sanoa sitä muikkua, avautuu lapselle paremmin tulevaisuudessa kuin ne muikkukuvat, sen kummemmin leikkivaateeseen puuttumatta. Ainakin omakohtaisesti se toimii niin. Itse annoin toisella paikkakunnalla asuvalle 9-vuotiaalle kummitytölleni kameran, ja pyysin kuvaamaan maailmaansa. Filmiksi laitoin diaa. En tiedä yhtään mitä tulee. Kiva kuulla että 10-vuotias tyttö tahtoo kameran, ei kai se nyt niin hoopo lahja sit välttämättä ollutkaan. Tv nimimerkki "2-vuotislahjaksi Viewmasterin ostanut toope"
Vs: Oona Emilia Upea kuva. Itse näen tuossa lapsen katsomassa aikuistuvilla silmillä aikuisten maailmaan, kuitenkin sitä lapsen maailmaa mukana kantaen. Katsekontakti on upea. Lapsi poraa katsojaan reiän ja tutkii jotain sellaista, mitä katsoja ei ehkä haluaisi itse itsestään näyttää. Tässä tulee siis upeasti symbolisesti esiin se, miten lapset aikuistuvat katsomalla meidän maailmaamme eivätkä kuuntelemalla meidän hienoja viisauksiamme. Itse kuvittelen mieluummin että jatkuva mallina oleminen ei suinkaan ryöstä tyttären lapsuutta, vaan tarjoaa aivan ainutlaatuisen mahdollisuuden reflektoida itseään sosiaalisesti, kokeilla turvallisessa ympäristössä erilaisia rooleja ja lainaidentiteettejä (aiheesta lisää mm. Zygmunt Bauman) ja tehdä sekä julkista että sisäistä identiteettityötä (aiheesta lisää mm. Rom Harre) kodin ja perheenjäsenten avustuksella. Ja tästä syystä olen mieluummin valmis nostamaan lapsen äidille hattua sekä lapsuuden eri vaiheiden dokumentoinnista että siitä, että lapsi on saanut todella poikkeuksellisen hyviä mahdollisuuksia oman identiteettinsä rakentamiseen juuri siksi, että hän pääsee toistuvasti näkemään itsensä ulkopuolisen silmin, siis reflektoimaan itseään sosiaalisesti. Veikkaisin että Suomessa on liikaa sellaisia vanhempia, jotka eivät näe lapsensa maailman sisälle tai tarjoa lapselleen tukea sosiaalisessa kasvussa eikä niitä, jotka antavat lapselleen poikkeuksellisia mahdollisuuksia löytää itseään ja sijaintiaan maailmassa vanhempien ylimääräisen vaivannäön avulla. Mielestäni näistä Marun kuvista näkee heti, että niissä aikuinen on kurottunut lapsen maailmaa kohti eikä pakottanut tai suostutellut lasta saapumaan liian aikaisin aikuisten maailmaan. Pitäisin tässä suhteessa Marua ennemminkin ainutlaatuisena ja arvostettavana esimerkkinä kuin huonona vanhempana.
Vs: Oona Emilia se on tuo sinisen suotimen käyttö joka tekee näistä mustavalkoportreteista koskettavia ja puhuttavia. kivahan se on että samat asiat kiinnostaa mammaa ja pikkutinttaraa, voi tulla aika kun huoltojoukkojen on aika väistyä. nautitaan nyt tästä pätkästä joka saadaan mennään tiiviisti yhdessä.
Vs: Oona Emilia Vittuako siinä jaska hurrailet. Katoppa tämän kuvat ja galleriat osion ketjuja ja vertaa sitä paskaa tähän ketjuun, kuvia taikka kommentteja kumpia vaan.
Vs: Oona Emilia Ai no - Mä otin tuon sun hurraa vähän niinku mun rouva olisi sanonu... mutta jos se oli siis ihan oikea hurraa ilman mitää asennevammaa niin .. äijä on hyvä äijä. ..tsori
Vs: Oona Emilia Ei se mitään, ens kerralla kyllä haistatan paskat Kyllä täs on ihan niiku marun terävintä kärkeä joskin enkelikuvatkin oli hyviä... paranee pelottavan kovaa vauhtia, kohta se maru muuttuu valokuvaajaksi...
Vs: Oona Emilia Meniköhän tämä analyysi vähän pitkäksi? Varsinkin, kun "huonosta vanhemmasta" ei ollut puhetta...