Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Onkos tämä nyt sellainen retro...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 20 Tammikuu 2014.

  1. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Mihin se muuttuu, jos laitat telepään aukon valmiiksi?
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Ainakin mun N F90X:n aukko muuttuu kun zoomaa vaihtuvavalovoimaisella zoomilla , huono homma.
     
  3. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Tarkentaisitko miten tuo tapahtuu.
     
  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Minun vaihtuva-aukkoisissa aukko muuttuu vain täydellä aukolla, esim. 3.5-5.4 valovoima heikkenee telepäähän siirryttäessä. Mutta kun laittaa aukoksi 5.6, niin ei valovoima muutu.
    T Jukka
     
  5. telf

    telf

    324
    0
    0
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Kuulostaa aika omituiselta, että aukko muuttuisi telepään aukkoasetuksella zoomatessa, tietysti jos on P tai S asento niin silloinhan tämä saattaa tapahtua, ainakin silloin se on järkeen käypää.
     
  6. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Onhan Nikon ja fuji tehnyt muutenkin yhteistyötä. Nikon toimitti runkoja fujin järkkäreihin useamman vuoden. S5Pro:ssa oli d200:n runko.
     
  7. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Niinhän sen pitääkin tapahtua.

    Ethän voi käyttää esim. f/2.8 telepäässä jos sellaista valovoimaa ei siellä ole olemassakaan. Kyllä mun kaikissa digijärjestelmissä myös manuaali- ja aukon esivalinta-asennoissa kone on varoittanut tai estänyt "olemattoman" jos olen yrittänyt käyttää aukkoa, jota ei ole ko. optiikassa olemassakaan.

    Jos ollaan ihan tarkkoja, pitäisi valotusmittarin vaihtaa aukkoa myös jonkun verran suuremmaksi kun tarkennat hyvin lähelle (esim. 35 cm), sillä valovoima laskee lähikuvauksessa. Ellei sitten zoomissa ole ollut vanhasta Micro-Nikkorsta tuttua järjestelmää, joka aukaisee himmennintä suuremmaksi mitä lähempää kuvataan ja kompensoi siten valohävikin.
     
  8. telf

    telf

    324
    0
    0
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    jukkikselta tuli hyvä pointti ko asiaan, eli jos zoomissasi on 3.5-4.5 isket aukon 5.6 niin ei se zoomatessa vaihdu. järkeen käypää on vain jos kuvaat P tai S -tilassa, että aukko vaihtuu.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Siis vanhassa kunnon objektiivin aukkorenkaalta säädettävässä systeemissä aukko muuttuu zoomauksen mukaan. Kun mun N F90X laittaa 28-105/3,5-4,5 zoomissa 28 mm kohdassa aukon F8 ja siitä zoomaa 105 mm niin aukko onkin F11...ja siinä välissä tietysti jotain muuta mitä kökkö-Nikoni ei näytöllä osaa näyttää......kuvaappa sitten tuommosella rutkulla vaikkapa studiosalamoilla...niin hehheh..
     
  10. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Siis manuaalilla ja/tai aukon esivalinnalla noin?
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    No ei minun olympuksen eikä minoltan 3.5-4.5 aukko muuttunut tsuumatessa kuin suurimmalla aukolla. 5.6 aukolla näytti samaa valotusta.
     
  12. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Niin.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Siinä on sitten joku jippo...mut vanhat Nikonit on ainakin kökköjä.
     
  14. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Silloin kun aukko määritellään objektiivista, se muuttuu zoomatessa, mutta jos objektiivi on "modernimpi" ja aukko säädetään rungosta, niin aukko pysyy samana - luulisin.
     
  15. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Juu varmaan. Mutta eikös tässä jotkut halua retroilla....silloinhan aukko pitäis muuttaa objektiivista ja saisi nauttia kaikista valokuvauksen kummajaisuuksista.
     
  16. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    No joo, pitäisin tuota kuitenkin erikoistapauksena. Jos kuvataan ulkona manuaalivalottaen ja zoomatessa muuttuu aukko, eli valotus, nin se on vain asia joka tiedostetaan, ja muutetaan tilanteen mukaan. En minä silti sano etteikä aukkonsa zoomatessa pitävä olisi yksinkertaisempi, mutta jos sellaista ei ole koskaan omistanutkaan, nin ei tuota sen kummallisempana osaa pitää...ja todellakin, harva kuvaa täydellä aukolla, kuin niitä erikopistapauksia, harva zoomi on häävi täydellä aukolla.
     
  17. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Olen itse sitä mieltä, ettei keskinkertaista zoomia kannata edes hankkia.
     
  18. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Just just. Minäkin kuvaan sellasilla tsuumeilla että aukko pysyy samana vaikka polttoväli muuttuu. Ne on sentäs laseja.
     
  19. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    ;-)

    Eikä kameraa!
     
  20. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Toisille se on erikoistapaus..toisille ei. Mulle se on historiaa ei sen kummempaa.