Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Onkos tämä nyt sellainen retro...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 20 Tammikuu 2014.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Nyt Tapiola puhui asiaa. Kyllä kameran koko pitä olla käden ja sormien koon kanssa mitoitettu. Aikoinaan jo täällä puhutiin että kamera pitäis valita silmät kiinni.
     
  2. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Eipä mikään. En edes muista milloin olen tuollaisen omistanut.
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Lueskelin blogeista Magic Lanternin viimeisimpiä kuulumisia ja hemmetti vie, siellä joku muukin muisteli Fujin entreetä digikamerapuolella (toka ja kolmas kappale) http://www.thephoblographer.com/2014/01 ... -stops-dr/"]http://www.thephoblographer.com/2014/01/22/magic-lantern-increases-canon-5d-mk-iiis-dynamic-range-12-stop-now-15-stops-dr/. Ihan ensimmäisissä Nikonin järjestelmärungoissa oli paljon erään nimeltä mainitsemattoman amerikkalaisyrityksen kontribuutiota ja olen varma, että mistään yhteistyöstä Nikonin ja Fujin kesken tässä ei takuuvarmasti ollut kysymys.
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Missä lie meni pieleen, mutta olemme aika samaa mieltä, ymmärtääkseni?

    Edit: Koko on ihan tärkeä juttu, koen itse, että mm nuo Nexit tai E-PL5 ovat liian pieniä jopa minun lyhyille turpeille sormilleni.
    K-7 on ok, mutta K-30/a37 ovat jo hieman "ahtaita".
    Olen yllättynyt, kuinka vähän A900 on isompi kuin A700, itse asiassa ei oikeastaan lainkaan noin sormin tunnustellen, painoa on hieman enemmän, mutta vain merkityksettömästi enemmän.
     
  5. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Eipäs unohdeta Nikonin ensimmäistä DSLR-kameraa:

    But behind all these happenings at the front of the curtain, Nikon quietly teamed up with their countryman, Fuji Photo Films Co. Ltd. in developing their first digital SLR body which used Nikon system as te frameworks. The partnership made a lot of business sense as both can share the initial high cost in research and development for such a new untested product in the highly competitive market place. So, the birth of the E2/E2s was not entirely coincidental as Nikon mentioned in their literature ".

    Lähde: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/digitalSLRs/E2E2s/
     
  6. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Säädetäänhän sitä nytkin lukemattomissa malleissa säätökiekoista joko kahvan yläosasta tai rungon oikean reunan yläosasta :)
     
  7. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    No niinpä näyttää. Sormet olivat taas kerran silmiä nopeampia.
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Kun sattumoisin tulee otettua rutkasti pystykuvia, niin ilman kahvaa kameran tuenta ei toimi. Kahvan kanssa toimii hienosti.
    Ei pystykuvauskahvallisen tarvitse olla kovin suuri, jos se suunnitellaan viisaasti, esimerkiksi tehtäis kiinteä pystykuvauskahva niin saatais ylimääräiset liitokset ja väliseonät pois.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    No se, kun aukkoarvo muuttuu sitä mukaa kun zoomaa, sen pitäis pysysä vakiona esim. manuaalisalamaa käytettäessä.
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Olen todella vanhan kamerakulttuurin edustaja, enkä haluaisi mitenkään olla tappelemassa uudemman kulttuurin edustajien kanssa.
    Säätökiekko tai nuppi on ihan eri asia kuin kierrettävä säätönamiskukkeli jota harrastettiin noissa vanhoissa kunnon filmijärkkäreissä.
    Jos noita selkeitä säätönamiskukkeleita on kolme, kuten olen ehdottanut, yksi, vaikkapa vasemmalla joka säätää ISO arvon, ja sille tietysti se A-asento, oikealla eka vaikkapa aikasäätö ja siihen myös A-asento, kolmas on siten +/- valotussäätö, ja lopulta aukon säätö objektiivin kiinnityksen ympärille.
    Mitä muuta haluatte?
     
  11. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Varmaan toimisi hyvin. Ihme kun sellaisia ei taida olla (tai no ainakin noissa isoissa pro-malleissa on).

    Ilmeisesti kuvaamme eri tavalla. Pystykuvauksessa mä pidän vasemman käden alapuolella optiikkaa tukemassa, tuen kyynärpään vasempaan kylkeen lantioluiden yläpuolelle, vasen kylki kohteeseen päin. Aivan kuin ampuisin kilpailuissa.
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Vai mitä muuta??? Filmikameroita sekä Fujin retrokameraa käyttäneenä voin sanoa, että ikänäön vuoksi en näe niiden rullien ja säätökierien asentoja aina kunnolla. Tarvitsisin lukulasit retrokameran käyttämiseen.

    Ikänäköiselle modenin Nikonin käyttäminen on paljon sujuvampaa. Näen valotusarvot joko kuvatessa etsimestä tai sitten nappia painamalla muutan takanäytön infonäytöksi. Nappi ja rulla ei ole ongelma koska minulla on kaksi kättä ja kymmenen sormea.

    27 vuotiaat hipsterit varmaan noista retrosäätimistä pitävätkin.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Itse tuen kyynerpäät kevyesti kylkiin ja kameran otsaan jolloin koko systeemi on "yhtä puuta", varmaan saman tyylisesti kuin sinäkin, kahvan kanssa asento pystykuvissa on melkein sama, kamera vain on kyljellään. Mulla on ilmeisesti jäykät käret, kun kahvattoman kameran kallistaminen häiritsee mahrottomasti kuvaamista.

    Itsekkään en ole kovin suuren kameran kannalla, C 5D:t on liian suuria...mutta vaihtamaan en ala.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Perskule, miten väärässä olenkaan ollut - luulin, että tuota batmobile linjaa ei olisi koskaan julkaistu. No eihän nuo kaikki luomukset ole täällä myynnissä, joten muisti vippaa ihan kivasti noiden osalta. Se ei kuitenkaan muuta käsitystäni Fujin business-mallista.
     
  15. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    On kätevää kun pääsi lukulaseista seuraavalle tasolle, moniteholaseihin. Saa pitää aina päässä.

    Oliskohan kuvatessa hyvä olla moniteholasit joissa alaosassa on lukuvoimakkuus ja yläosa olis nolla, jos voimakkuuksia ei tarvitse.
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    En mitään, kiva heittää herjaa täällä, mutta minä tykkään ihan tavallisesta Anti-retrosta.
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    On minulla monitehot, mutta ulkona liikkuessa ne ovat aika huonot. Jos kuuluisin retro-puolueeseen niin varmaan niitä käyttäisinkin. Retroilussahan eivät käytänön argumentit paina juuri mitään koska kyse on arvoasetelmasta.
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Mikäs niissä on huonoa?
    Vanhat, sopimattomat?

    Syksyllä uusin taas omani, niissä ei ole muuta huonoa kuin imaisi tilin tyhjäksi...kun piti ostaa kaikilla herkuilla.
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Mun täytyy sanoa, että meikäläisen -4 - -5 näöllä en noita pieniä jutskia  OVF:n näytöllä näe (Tuo uusi A900 on muuten ihan loistava näytöltään, ja jopa laajksien etäisyyssäätä toimii hyvin.), mutta niin tai näin, nuo napit ja rullat rungossa on aika olemattomia. Jos tuossa A900 olisi kunnon vanhan ajan säätönamiskukkelit, niin  olisin erittäin onnellinen, mutta kun ei ole.
    Tuollaisen säätönamiskukkelin merkinnät näkyy hyvin aika pimeässä, mutta ei noiden säätönapien ja säätö hyrrien paikka.
    Oon varmaa tuhoon tuomittu, kun kukaan ei toiveitani ymmärrä ;))
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Jos rupean kameraa tosissani säätelemään, niin painan info-nappia (Nikonissa on sellainen, kai useimmissa muissakin nykykameroissa). Silloin asetukset näkyvät takanäytössä kissan kokoisilla kirjaimilla. Toimii vaikka olisi umpipimeässä ilman lukulaseja.

    Etsimen alla olevat kuvausarvot näkyvät huonommin lasien kanssa. Riippuu kuitenkin paljon mm. etsimen eye pointista - jolloin suuri etsin voi itseasiassa olla lasien käytön kannalta huonompi. Näissä minun kameroissa on vähän pienempi optinen etsin kuin Sonyssa, mutta eipä ole ollut ongelmia silmälasien käytön vuoksi.