Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Onkos tämä nyt sellainen retro...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 20 Tammikuu 2014.

    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Tuosta tulee mieleen Photokina, jossa Beijing University of Technology esittäytyi ensi kertaa ja sangen isolla osastolla. Osastolla oli mm. näytteillä kaikkien merkkien kompaktikameroita ja erilaisia objektiiveja nimettöminä ja erivärisillä kuorilla...
     
  1. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Meinaatten että termi piraatti alkaa saada uusia ilmenemismuotoja alalla? ;-)
     
  2. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Eli siis onko tuo nyt niin, että VAIN Fujin aasialaisinsinöörejä on tuolla vakoilemassa muita? Jotenkin noista Niffen kommenteista saa edelleenkin vain sen kuvan, että nämä ko. henkilöt olisivat kaikki Fujin palkkalistoilla. Jotenkin en jaksa uskoa ihan siihen. Japanilaislähtöisiä valmistajia kun kaikki muutkin suuret kameravalmistajat ovat.
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Ei suinkaan, eikä varmasti saa sellaista käsitystäkään, ellei persoonallisuus ole jo hyvin lähtenyt integroitumaan Fuji-brändiin.
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Jos käytännössä koko digitaalisia kameroita valmistava teollisuus pitää majaansa Japanissa, niin kuin ne voivat perustaa tuotantonsa rehtien saksalaisten ja reippaiden amerikkalaisten vakoilemiselle?
     
  5. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Ehkä siksi, että valtava määrä digikuvaukseen kuuluvia patentteja on (oli?) amerikkalaisilla ja myös Nokialla.
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Voisko siis kirjoittaa näinkin: Verrataan nyt vaikka sitten Nikoniin niin ero on selvä. Ja nimenomaan Fujin hyväksi.
    Mainitsin asian ihan vaan siksi, että sinä jos kuka tunnet Nikonin, ehkä jopa paremmin kuin Sonyn ;)
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Nikon tosiaan lopetti filmikameroiden tekemisen - Fujilla niitä on yhä ohjelmassa. Mutta jos puhutaan yhteensopivuuden säilyttämisestä ja pitkäjännitteisyydestä järjestelmän kehittämisessä, niin siinähän Nikon on ehdottomasti paras nykyisistä kameranvalmistajista.
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Juu, näinhän se tietysti on, onhan sinullakin nimen omaan Nikon systeemi ;)

    Mutta itse asiaan, soisin nykyrungoillakin olevan noita kunnon fyysisiä säätöpyöriä mm valotuksen korjailulle, mieluummin kuin valintanappi ja sitä painaen rullaat sitten toisella sormella jotain rimpulaa säätöpyörää joita kumpaakaan ei pimeässä rungosta helpolla edes löydä. Ajalle ja ISO arvoille samoin ja aukoillekin, mieluiten objektiivissa kuten ne kunnon laseissa oli, mutta objektiivin juureen jos on pakko tehdä "mykkiä" objektiiveja. Kaikille tietenkin myös A asento, jotta ei tarvitsisi kaikessa mennä 50-luvulle asti, ja se olisi sitten siinä, on sitten muut muotoilujutut retroa tai ei, niin nämä asiat pitäisi hoitaa "oikein", eikä kaiken maailman nappulasoftien kautta - loistavaa Fuji (melkein).
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Jos vaihtuvalovoimaisessa objektiivissa on aukkorengas, niin voiko sen aukkoa säätää vaihtoehtoisesti jostain säätörullasta? Vai onko saatu niin älykäs toiminto aikaiseksi että vaihtuvavalovoimaisen zoomin aukkorengas pitää valitun aukkoarvon koko zoomauksen välillä? Epäilen.

    Minä olen säätänyt aukkoarvoja Yashican ja Nikonin aukkorenkaista silloin kun omistin enempi vaihtuvavalovoimaisia zoom-objektiiveja enkä ollut niihin mitenkään innoissani, hyvä kun on päässyt niistä eroon, paholaisen keksintöjä.

    Semmonen rakenne on mahdollista, että pajonetin juuressa on kiinteä aukonsäätörengas josta kaikkien objektiivien aukot säädellään, oli optiikka sitten säätörenkaallinen tai ei.
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Siinä on vain se probleemi, että jos aktiivisia säätöpyöriä on tuhottoman monta niin erogonomia heikkenee ja käyttämisestä tulee epävarmaa.

    Minulla on yleensä sellainen viritys A-moodissa, että takarullasta säätyy aukko ja eturullasta herkkyys. Nämä siis nappeja painamatta. Just tämän verran namiskuukkeleja pystyn hanskaamaan kerralla.

    Kokeilin joskus "nopeaa valotuksen säätöä", jossa valotus sii säätyy suoraan rullasta, mutta luovuin. Suurin osa kuvista menee matriisimittauksella korjaamatta, joten tuosta ei seurannut kuin valotusvirheitä kun rulla vahingossa pyörähteli.
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Joo, nuo rullat onkin paikoissa missä sormet "liikuvat", ja niitä tulee todella tahattomastikin pyöriteltyä. Jos säätörinkulat korvattaisiin noilla retronupeilla, yksi vasemmalla puolella ja kaksi oikealla puolella etsintä, niin niille olisi helppo ylettyä, mutta ne ei pyörähtelisi vahingossa, ja sitten se aukkosäädin vaikkapa juurikin rungon puolelle, mutta objektiivin bajon juureen.
     
  12. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Juu ja ei.
    Kun Toinen Maailmansota loppui, Saksalaiset patentit raukesivat ja olivat vapaata riistaa. Venäläisille päätyi "sotakorvauksena" koko Zeiss Contax tuotantolaitos tuotteineen, suunnittelijoineen ja hienomekaanikkoineen. Kyse ei siis ollut kopioinnista vaan uustuotannosta Zeissin Kiovaan siirretyssä tehtaassa. Kievin tehdasta varten saksalaiset rakensivat uudet tuotantokoneet. Alkuun tuotantoon riitti alkuperäisiä aihioita ja muitakomponentteja, kuten objektiivien lasiosia. Jatkossa raakalasi saatiin samoista lasitehtaista Böömin ja itäisen saksan alueelta kuten ennen sotaa.

    Objektiivien nimissä näkyy niiden optisen rakenteen alkuperäinen lähde ja valmistuspaikka:
    BK=Biogon Krasnogorsk ja SK=Sonnar Krasnogorsk.

    Neuvostoaikaisia objektiiveja:
    28/6 Orion (Topogon)
    35/2,8 Jupiter (Biogon)
    50/2 Jupiter (Sonnar)
    85/2 Jupiter (Sonnar)
    135/4 Jupiter (Sonnar)

    FED ja Zorki ovat LEICA kopioita tai kehitelmiä.
    Niiden objektiivit olivat Zeiss Contax RF objektiivien m39 versioita, joita ei juurikaan saksalaisina ole edes tehty.

    [/OT]
     
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Tässä se syy. Ameriikka on tietotekniikan kotimaa.
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Ihan sen takia että ilman tuota sen ergonomia on ihan hanurista.
     
  15. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Miten niin?

    Rungon korkeuden ilman säätökiekkojen mittaa ja  riippuen hanskan numerosta pitäisi olla 70-75 mm jos haluaa että pikkurilli tukee pohjalevyn alta. Vasen käsi tarkentaa alta (jos käyttää manuaalia) tai tukee (autofcus) kuppimaisesti optiikkaa alta ja silmäkulma/otsa/klyyvari painuu takaseinään/etsimeen. Kolme tukipistettä = hyvä asento, ei tärähdä helposti.
    Jos haluaa ison koneen jossa on esim. tupla-akut, eikös silloin kannata ostaa suoraan iso kone?
     
  16. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Eipä taida olla tuo ongelmana fujin x bajon kanssa. Joko optiikassa on aukkorengas, jolloin se on kiinteällä valovoimalla, tai sitten aukkorengasta ei ole, jolloin se säädetään rungosta.
    Vaihtuvavalovoimainen zoomi on tosiaan ollut perkeleenkeksintö pelkästään aukkorenkaan kanssa.
     
  17. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    No mikäs siinä nyt niin jurppii?
     
  18. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Kuuleppas retronuppi :)
    Et sinä nyt voi sitä digikameran aukonsäätörullaa korvata tuollaisella yläpuolelta käytettävällä säätimellä. Aukkoa on kyettävä säätämään nopeasti kohteen etäisyyden mukaan. Keskisormen rullalla ja hyvin tehdyllä objektiivin aukonsäädöllä se onnistuu.

    Minusta olisi ollut ihan sama jättää tuo retrohenkinen objektiivi aukonsäätöineen romukoppaan ja tehdä säätö suoraan bajon juureen x100 mallin tapaan.