Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Onkos tämä nyt sellainen retro...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 20 Tammikuu 2014.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Sopii ilman muuta. Viiden pisteen tietokilpailukysymys - tiedättekö mikä on nimenomaan paalusolmun spesialiteetti tai vahvin ominaisuus?
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Tapiola, haluan että luet sen jutun jonka linkkasin sinne toiseen X-T1 keskusteluun. Palataan sitten keskustelemaan siitä mikä retroilu on oikein ;-)
     
  3. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Palataan vaan. Mä tulisin loistavasti toimeen digikameroilla jossa on puolet painikkeista ja nappuloista mitä nyt on. En tarvitse yhtään aiheohjelmaa, käyttäjämuistit ovat käteviä, mutta nekin toimivat nopeasti yhden 3-asentoisen kytkimen avulla, en tarvitse ympäri kameraa sijoitettuja Fn-painikkeita. Suljinajan säätöön päällä sijaitseva kiekko on minulle parempi kuin jostakin kolmesta näytöstä katsottava tieto. Sama koskee ISO-herkyyttä, jota vaihdan äärettömän harvoin kesken kuvaamista. Paras aukon valinta olisi runkoa lähimpänä, objektiivin juuressa sijaitseva rengas jne. jne. Ja jos saisin valita, kamerassa tarvitaan vain yksi JPG-asetus (= paras mahdollinen laatu, tekniikka Fujilta) ja raw - ei muuta.

    Minulle pokapäisenä etsin on hyvin tärkeä, siksi olen sitä mieltä ettei riittävän hyvää EVF:ää ole vielä tarjolla. Uusimmat mitä olen nähnyt ovat tuorein Oly ja Sony 7. Hienoja ovat mutta voisivat olla parempiakin. Liian isoa etsintä ei ole vielä keksittykään.

    Henkilökohtaiset preferenssit eivät ole oikeita tai vääriä, ne perustuvat kokemukseen ja olemassa olevaan tilanteeseen itse kunkin kohdalla. Samalla on toki todettava, että puutteidenkin kanssa oppii hämmästyttävän hyvin elämään...
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Kärjistät, mutta olet jo jäljillä. Kirjoitin alla olevan äsken siihen toiseen ketjuun. Df:n ongelmana on nimenomaan se, että siinä retro on lyöty modernin käyttöliittöliittymän päälle. Tästä seura sekaannuksia eikä kamera ainakaan yksinkertaistu - vaan monimutkaistuu.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Just samaa mieltä kun Tapiolakin kirjoitti. Rulla suljinajalle ja toinen rulla isolukemilla missä mun mielestä sais olla myös +- rullakin. Aukko opiskasta. Ohjelmia  A S  M sekä automaatti. Näytölle ei muuta kun disp valinta. Ja johokin valinta jpg vai raw sekä jpg+raw. Salama päälle ja pois nappula vois olla niinku silleen et salaman nostaa ylös niin se välähtää.
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Olet siis sinäkin Nikon Df:n linjoilla. Ettekö te tajua miksi Fujin pasmakiekkoa vailla oleva toteutus on huomattavasti fiksumpi ja selkeämpi?
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Jpeg-koon valinnan sisällyttäminen perustuu siihen, että kuvataan se kuva valmiiksi siihen lopulliseen kokoon. Samoin vastaava valinta raw-kuvallekin on perusteltu, jos kameralla otetaan timelapse-kuvia.
     
  8. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    En edelleenkään ymmärrä mikä tämän tekee monimutkaisemmaksi. Df:ssä voi säätää suljinajat suoraan päällä olevasta kiekosta  mallia FE tai FM . Valotustavan valinta on erikseen kuten (lähes) kaikissa digeissä ja viimeisimmissä filmikameroissa. Riippuen käytettävästä objektiivista aukko säätyy suoraan objektiivista tai rullasta.

    Minulla ei ole ollut uusia Fujin kameroita, joten siltä osin en osaa ottaa kantaa.

    Onko Fujin kaikissa objektiiveissa aukkorengas, vai säädetäänkö aukko jostain rullasta? Mitä tehdään muun merkkisen optiikan kanssa?
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Sen saa auki vaikka kiristys olisi ollut tiukkakin.
    Nimimerkillä: Ilman paalusolmua ei voi purjehtia ;)
     
  10. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    No voihan räkä.

    Mihin ihmeeseen tarvitset niitä ohjelmia, kun sulla on jo rullat kaikille säädöille?
    Tuo uusi fuji neljällä rullalla näyttää loistavalta. Kaikkia tarvitaan, auto-ison kanssa erillinen valotuksen korjaus on mahtava.
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Kysymys on nimenomaan siitä, että et ole tutustunut Fujin toteutukseen. Fujissa ei tarvita PASM kiekkoa, eikä niin ollen tule ristiriitoja kiekkojen asetusten ja kameran todellisen tilanteen välillä. Fuji toimii juuri niin kuin esim aikakierästä näkyy, Nikon ei välttämättä. Lisäksi Nikonista puuttuu himmenninkierä.

    Fuji on hyvällä tavalla toteutettu retro. Nikon PASM-retro.
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Aivan oikein. Sen saa jopa umpijäätyneessä köydessä auki, kun napattaa siihen taaempaan lenkkiin. Päävoitto tuhannet onnittelut matkaa tällä kertaa Kappelisatamaan.
     
  13. Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Ok. Katsotaan.

    Täytyypi käydä myös katsastamassa ohittaako suljinaikakiekko PASMin Nikonissa. Olen kuvannut sillä vain aukon esivalintaan perustuvalla moodilla ja vanhoilla objektiiveilla.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Pistähän aukon esivalinta tai P päälle ja katso mitä tapahtuu kun kiertelet suljinaikakiekkoa. Olen aidosti kiinnostunut.

    Normaaleilla G-objektiiveilla Df:n aukon esivalintahan ei kai ole yhtään sen retrompi kuin D600:ssa? Kamerasta sitä aukkoa kuitenkin säädetään. Siis esim sen 50mm kittiobiskan kanssa.
     
  15. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Ei mutta miksi täs kamerassa ei ole puhelinta?  Sais sillä samalla soitettua ettei tartte puhelinta kantaa. Ja sitten myös vois hyvin toimia maksuvälineenäkin. Näyttöä heilauttaa maksulukijan edessä.
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Jos aukkoarvoa säädetään objektiivin aukkorenkaalla ja objektiivissa on zoomatessa muuttuva aukkoarvo niin kyseessä on käsittämättömän huono ominaisuus.

    Henkilökohtaisesti en kaipaa retroilua ollenkaan.
     
  17. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Jukella taitaa olla vaihdevuodet, tai sitten on Veera jättänyt. Vai miksi noin negatiivinen asenne täällä nykyään?

    kapa
     
  18. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Hehhehhh.

    Ihan kuule tarkotuksella hiukan provosoin että kameroiden hiplaajat näkis oman tyhmyyden. Kuinka nämä ovat markkina miesten vietävissä.

    Ei mua mitkään vuodet paina. Ettei Kapa sulla olis jotakin omakohtasia kokemuksia, vai mistä sä tollasen näkemyksen osasit edes esille ottaa? Vai taisko osua ja uppota pirtaasi nää mun kommentit että vaivauduit  avautumaan?

    Aina kun tulee joku uus juttu kaikki hehkuttaa ihan simona. Siihen on hyvä heittää soraa rataisiin. Aika nopeesti tulee kannattajat poteroistaan ylös. Huvikseni rupesin tätä Fuji genreä mollaamaan. Joskus olin piirun verran lähellä ostaa Fujin mutta se jäi. Oikeastaan en ole katunut päätöstäni. Mutta jos sä Kapa sanot että ei meidän hiekkalaatikolle saa tulla sotkemaan niin lupaan olla hiljaa.

    Teenhän mä kamerahiplausta itekkin ja myönnän sen.

    Olen kuullut tosi tarinaa että valokuvaajan linjalla opiskeliville ei mitkään rimpulat kelvannu. Oikeastaan siellä oli pari merkkiä jotka kelpas ja niistäkin merkeistä rajattuna. Ajat voi joskus muuttua mutta nyt se menee vielä näin.

    Mitä tulee siihen että mä yhden Fuji kameran hajotin ja otin kuvia oli vain sattumaa. Mitään mulla ei sitä vastaan ollu. Se oli rikki ja hyödynsin sitä taiteen tekemisessä. Hiukan harmittaa että piti rikkoa mutta roskiin se olis menny muutenkin.

    Eiks se puhelin olis oikeesti hyvä?
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Onkos tämä nyt sellainen retro...

    Tää on hieman kuin tuossa koirien "tekohammas mainoksessa", eli "Et voi olla tosissas", ajattelitko tosiaan, että tuon retrokameran kylkeen pitäisi lisätä veivillä varustettu puulaatikollinen lankapuhelin ;))))