Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Viistosta kuvattu, kohde tunnistettavissa, erottuu taustasta hyvin ja tausta muutenkin kiva tällaiseen pönöön (kirkkaat valolähteet pois ja paranee?). Koiruli lienee oikean värinenkin kuvassa? Tuollaisilla koirakuvilla tekee monta koiraihmistä onnelliseksi.
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Se on monien suosittelema keino orastavan valokuvausharrastuksen suuntaamiseen pois visuaalisesta ilmaisusta kuvankäsittelyn ja kuvatiedostojen tekniikan opetteluun... Yleissivistykseen kuuluu nykyään tietää, mikä se on, mutta RAW-kuvia ei ole mikään pakko ottaa, ellei halua. Asiat voi siis halutessaan tehdä myös yksinkertaisesti. Valokuvausfoorumien väitteistä huolimatta myös JPEG-kuviakin pystyy tarvittaessa säätämään ihan riittävästi.
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? ..mutta raw-kuvia ei ole pakko säätää ellei halua, vaikka rawina kuvaisikin.
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Siinähän tuo oli, pääasioihin ei jää lisättävää. Jos koirakuvista jotain kaipaan, niin itse haluaisin katsella ennemminkin "luonnekuvia" kotikoirista kuin näyttelypönötyskuvia. Aika vaikea on tavoittaa kuviin niitä yksilöllisiä ilmeitä ja tapoja, joita jokaisella koiralla on. Meilläkin on ollut neljä koiraa, mutta mielestäni edes kohtalaiset "luonnekuvat" niistä on kyllä vähissä. Tosin täytyy sanoa etteivät koirat ole mun suosikkikohteita olleetkaan, vaikka jokaisen kanssa on paljon ulkoilutettu myös kameraa.
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Mielestäni RAW-kuvan säätäminen on jopa yksinkertaisempaa kuin JPEG:n. Esim. Adoben RAW-konvertterilla voi puuhata valokuvauskäsittein; säätää esim. valotusta, valkotasapainoa... Jos kuvaustilanteessa on ollut tekniikan hallinnassa ongelmia, niin RAW:n neljä lisäbittiä voi tarjota sen säätövaran, jota ei JPEG:stä löydy.
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? No just. Ilkempi kysyisi että saatkos provikat myydyistä ohjelmista... Tosiasiallisesti tuon (ja monien muidenkin) kameroiden tuottamat kuvat riittävät ihan hyvin lehtikäyttöön, A4 suurennoksiin ja muuhun vastaavaan ihan ilman raw-askarteluakin kun vaan kuvaaja tietää edes suunnilleen mitä tekee. (kokemusta on, kuvia aikakaus/harraste -lehdissä viitenä viime vuonna, kuvattuna 3 eri digillä). En sano etteikö siihen Raw-touhuun voi joskus tutustua tai että se olisi täysin hyödytöntä, mutta se on valokuvauksen kokonaisuuden kannalta yhtä 'välttämätöntä' kuin aikoinaan oli itse kehittää filminsä tai tehdä omat suurennoksensa. Kaikkea saa tehdä jos on aikaa ja innostusta harrastaa ja kokeilla omia rajojaan, mutta lasken sen kuitenkin sinne ns. kehittyneeseeen osaan joka ei ole tässä vaiheessa ajankohtaista. Mielestäni Mvuori on oikeassa siinä että valokuvaus on senverran laaja ilmaisumuoto että johonkin tiettyyn kuvankäsittelyn tekniikan yksityiskohtaan jämähtäminen muiden osaamisalueiden kustannuksella (sommittelu, valaistus jne) on turhan aikaista.
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Vastaan kysymättä: en saa. Mainitsin ARC:n koska käytän sitä. Minä en kuvaa lehtikäyttöä varten. Kehitän edelleen omat M/V -filmini ja vedostan. Minähän en voi tietää mikä kenenkin harrastuksessa on ajankohtaista Voisitko perustella miten RAW:lle kuvaaminen veisi jotain pois esim. mainitsemistasi sommittelusta ja valaistuksesta? Ai niin, mä kuvaan digillä niin, että tuloksena on sekä JPG että RAW. JPG toimii "pinnakkaisena ja RAW "negatiivina".
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Kiitos kiitos itse olen hyvinkin ylpeä tuosta otoksesta, ja eipä tuo koiranomistajakaan sitä teilannut Kyllä koira on oikean värinen kuvassa. Kohta pääsee testailemaan yökuvaustakin koirien kanssa, saa nähdä miten onnistuu, onneksi ne koirat ovat vaaleita, niin ehkä näkyvätki kuvista onkos teillä yökuvaukseen jotain vinkkejä? Raw.t näköjään on aika isoja, kun muistikorttiin ei mahtu kuin kourallinen sellaisia kuvia, ehkä pitäydyn vielä noissa jpegeissä hetken, saa ainaki enempi kuvia räpsiä ainakin nyt kun noiden kuvien laatu mulla vielä aika heikkoa Tuossa vielä lopuksi yksi kuvasession kuvista, onnellinen koira, onneksi omistajan käsi on kuvan ulkopuolella
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Jalusta on kiva ja jos paukutat salamalla niin heijastimet koirien kaulapannoissa voivat näyttää hauskoilta
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Harmi, että niillä koirilla ei ole heijastimia pannoissa:/ hmm..täytyy tuota jalustaa miettiä. Onkos sellanen kallis hankinta?
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Mimi: Kyllä nuo minusta ainakin ihan koirilta näyttävät, tosin kun en niiden rotuja tunne joten en ole sovelias sanomaan miten niiden pitäisi olla 'rodunmukaisesti' kuvissa. Senverran muistikorteista, että CF (compact flash) -kortit ovat huomattavasti nopeampia kuvien kirjotukseen ja lukuun kuin xD-kortit.. Eli kannattaa sellanen hankkia sitten kun isompi tulee tarpeeseen. Kuvan laadusta.. Itse suosisin Jpeg-kuvilla HQ tilaa, ja 1/4 pakkaussuhdetta. Mikäli 1/4 pakkauksella ei mahdu riittävästi kuvia niin kannattaa kokeilla minkänäköisiä tulee 1/8 pakkauksella ennen kuin pienentää pikselimäärää. Yökuvauksen osalta.. Kannattaa varata (ledi)taskulamppu mukaan, vaikka kuvaisikin salamalla (jos on niin pimeää) koska kamera tarvitsee jonkinverran valoa tarkennukseen niin homma sujuu kätevämmin pienen apuvalon kanssa. Kameran oman salaman tehokkuus ei ole mitenkään hirmuinen, kyllä sillä muutamaan metrin päästä saa kuvia. Kannattaa varmaan kokeilla ensin vaikka kotipihan ruusupuskalla että kuinka kaukaa se toimii.. Ja.. Anteeksi tuota yhtä viestiketjua... se karkasi (ainakin sen perusteella mitä oletan taitotasostasi) jo monta viestiä sitten...
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? juu, en ottanut sen takia kantaa noihin teidän keskusteluihin, kun en oikee käsitä noita vielä, mutta kaipa tässä pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään näitä termejä yms. Oonhan mä nyt paljon viisaampi kuin viikko sitten kyllähän mä tuota raw.ia kokeilin jo tuossa muutama päivä sitten, mutta tosiaan pitää tuo CF-kortti hankkia. Kiitos noista jpegin pakkaussuhde vinkistä, täytyy tuossa iltasella alkaa tutkimaan tarkemmin tuon kameran asetuksia. Ja ens yönä taidan mennä ulkoiluttamaan kameraa
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Heijastimet pannoissa näyttää hauskoilta, muttei välttämättä kivoilta kuvissa. Ne kun heijastaa valon salamasta, niin näyttää usein melko rumalta. Jos mahdollista, niin kannattaa vaikka kokeilla sellaistakin kuvaa, jossa ei ole mitään pantoja/hihnoja. Usein ne vie vaan turhaan huomiota nätistä koirasta. Jalustaakaan ei tarvitse välttämättä heti miettiä. Koirat kun ei taida kovin pitkää paikallaan pysyä.
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Yökuvaukskesta sen verran pikaisesti että kun keli pimenee niin valotusajat tuppaavat venymään niin pitkiksi että kamera tarvitsee tukea jonnekkin jos haluaa kohtuullisen tärähtämättömiä kuvia.. Joko olla jalusta, tahi joku muu jolla saa sen pidettyä paikallaan (nojata johonkin tms). Auringonlaskua kuvatessa Olympuksen Scene.toiminto on ihan toimiva ratkaisu alkuun. Samaan tulokseen pääsee toki myös itseä kameraa säätämällä (tai jälkikäsittelyllä) mutta alkuun on helpointa katsoa kamerasta sovelias tila päälle. Ihan uteliaisuudesta, on helpompi vastatailla kun hieman tietää miten tarkkoihin/teknisiin juttuihin voi mennä.. Eli oletko koskaan kuvannut, jos niin minkälaisella systeemillä. Termistöstä (tässä vaiheessa) tulee mieleen Valotusajan/Aukon käsitteet ja filmin(digikamerassa kennon ) herkkyys... Ovatko yhtään tuttuja?
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Eli siis oon ihan alkutekijöissä tässä kuvaamisessa, mun kuvaus on tähän asti ollut sitä että painan vaan napista että saan kuvan. En ole minkäänlaista valotuksia tai kuvakulmia miettinyt. Ehkä senkin takia, kun ikinä ollut aikaa (tai omaa jaksamista) opetella kunnolla. Kameran toiminnatkin on aikalailla epäselviä. Muutaman tutun termin ymmärrän mitä tarkoittavat, esim. valoitusaika. Mutta muuten ei kyllä tuo termistö ole yhtään hallussa. Senhän takia kyselin myös tuosta Rawista. Ja kameroina oli aikasemmin filmikamera ja ennen tuota järkkäriä ihan perus digikamera (sillä tuli hiukan opeteltua tuota kuvaamista). Mutta siis intoa ja kiinnostusta löytyy paljon kuvaamiseen Tuohon MJK.n kommenttiin heijastinpannoista: Ymmärsin että vitsistä pääosin kyse, mutta mietittyäni asiaa hetken, aattelin että niistä kuvista vois tulla aika hienoja ja sitten alko harmittaa kun kyseisillä koirilla ei sellaisia pantoja ole Yökuvauksesta: tuo valotusaika mua vähän nyt jänskättääkin, että koirat kuitenki liikkuvat paljon, niin kuvaan tulee varmaan vaan valkoinen viiru jos siis niitä tapahtumakuvia nyt ottais..
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Tämä varmaan karu todellisuus. Hauska idea, mutta huono lopputulos =)
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Tämä voisi olla antoisa? http://www.docendo.fi/?p=showproduct&product=951-846-232-1 En ole itse lukenut kun lahjoitin sen heti pois, mutta ei ole hinnalla pilattu =) Tuli tilattua samalla kun tilasin muita kirjoja kesätarjouksesta.
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Lahjoitin (aikuiselle) tyttärelleni digijärkkärin muutama kuukausi sitten. Sen kylkiäisenä tuo Punkarin kirja. Koiriaan hänkin enimmäkseen kuvaa. Kirjasta on aivan ilmeisesti ollut hyötyä kun katselee hänen kuviaan ja ihmettelee kuinka vähän on tullut soittoja "isin helpdeskiin".
Vs: Onko vinkkejä koiran kuvaamiseen? Itselläni ei ole koiraa mutta muiden koiria kaupungilla tulee kuvailtua jos ei muutakaan keksi. Joskus yölläkin, 50mm 1,4 lasilla täydellä aukolla tai 35mm 1,4 ja 1600iso filmillä olen paukutellut. tossa on esimerkki. Kansiosta löytyy myös muita satunnaisia koirakuvia, pitää lisäillä jahka saan filmiläjän kehiteltyä.