Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Tämän nyt ei ollut tarkoitus olla mikään kysy sireeniltä ja hän vastaa, olsi kätevämpää kysellä tälläiset kuvien kohdalla. Kuvaan nyt näillä salamoilla ja olen eritäin kiinostunut mitä mieltä niistä olaan ja kuuntelen ehdotuksia mitä tehdä ehkä toisin, olen ymmärtänyt että monella muulakin on monisalama kuvaus menossa ja siten oleten että omat kokeiluni saataa kiinostaa joitain heistä. Olen tuossa edellä yrittänyt selittää että kuvia voisi postailla keskusteluun, näytelyyn ym. myyntiin teen sitten erikuvia, minusta lähtökohtana se että laitan jonkun mielestäni eritäin onistuneen kuvan saadakseni selkään taputuksia ei johda mihinkään, sillä tiesin jo kuvan ottaessani että se on hyvä. Siis keskustelu kuvista kiinostaa tai se mitä mieltä jostain kiistanalaiseksi tulkittavasta kuvasta olaan mieltä, en siis laita hei katsokaa tein hyvä kuvan. Tosin nyt on menossa salama treeni ja pyrin ottamaan kaikki harrastuskuvat mitä kuvaan salamalla, ne on siis vielä harjoiteluvaiheessa.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Huvittavaa että tuolla toisaalla moden ominaisuudessa toputtelet minua ja nyt olet täällä ilmeisesti yksityishenkilönä vituilemassa? Mutta kukin tyylilään, meinasin aikoinaan laitaa oman foorumin pystyyn, minulla oli jopa henkilö sitä rakentamaan valmiina, mutta kun mietin moraalisesti oman osalistumiseni mahdolisuuksia päätin jättää sitenkin väliin. Esim. Digi Masan en muista koskaan vittuileen kenelekkään foorumilaiselle? Vähän sama kuin että minulla olisi ravintoja ja hakaisin siellä asiakkaita ja pokeni heitäsine sitten ulos? [/quote] Ei kai tuossa ole vittuilua? Kiva että laitoit taas marttyyriviitan harteillesi. <3 Ja kyllä. Sinua toppuutellaan koska et osaa käyttäytyä niin kuin aikuinen mies. [/quote] No osaist tähän vastauksenkin sitten lisätä näppäränä poikana kuitin Kukin tyylillää, mutta Venamoa mukaellen että kyllä kansa tietää Enpä ole ollut koskaan ravintolassa missä tulis portsari vituilee tai tönii, mutta maassa maan tavalla?
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? No osaist tähän vastauksenkin sitten lisätä näppäränä poikana kuitin Kukin tyylillää, mutta Venamoa mukaellen että kyllä kansa tietää Enpä ole ollut koskaan ravintolassa missä tulis portsari vituilee tai tönii, mutta maassa maan tavalla? [/quote]
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Me puhutaan kyllä niin eri asioista, että en osaa sulle mitään järkevää tähän vastata. Voin vain todeta että kuvaaja kohtaiset erot tulee näkemyksestä, tilannetajusta, ratkaisevan hetken halinnasta ja visuaalisesta lahjakuudesta muumuassa ja noi mistä puhut on vasta lähtökohta, kun siis puhutaan valokuvauksesta niinkuin mä sen ymmärän.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Ei me itseasiassa hirveän eri asiasta puhuta. Olen aivan samaa mieltä, että nuo ovat niitä ominaisuuksia joita hyvällä valokuvaajalla on. Juuri noiden ominaisuuksien avulla ne teoreettiset asiat muuttuvat kuvaustilanteessa käytännöksi. Eivät ne ole irrallaan toisistaan. Valokuvauksessa tehdään aina teknisiä ratkaisuja toteutamaan ilmaisua. Esimerkiksi se esittämäni tarkennusasia liittyy vahvasti siihen mainitsemaasi näkemykseen.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Minusta ohjeistukset on selaisille kyvaajille jotka ei tiedä mikä näyttää hyvältä. Toki noi perus asiat on tullut joskust kokeiltua ja siitä sitten hakemaan variaatioita. Erinlaisuuden hakeminen lähtee juuri noiden ns. sääntöjen rikkomisesta, jos tehdään oppikirjamaisia kuvia niin puhutaan perusvalokuvauksesta ilman näkemystä mielestäni. Siksi juuri huomautus tuosta kaavasta eroavasta jutusta, tuntuu hasulta, vaikkapa nenänvarjan paikasta jos selkeästi on kokeileva kuva kyseessä? Jos valokuvaaminen olisi noin säännön mukaista, kukavaan lukisi kirjasta että näin ja näin tulee surullinen tunelmma kuvaa ja näin ja näin innostunut. Mutta kun tunelma syntyy useimmiten ihan muista kuin teknisistä ratkaisuista, kirkkaissa disco valoissa surullinen ihmionen luo surullisen tunelman ja iloinen tanssiva sen laisen tunnelman. Minusta kuvat jossa malli on kuin H.Moilalanen ja tekniset asiat kunossa on yleimpiä, kuin kuvat jossa oikeasti tunelmaa. Olemme luulakseni eri mieltä siitä, 1.että kuva jossa teknisiä puuteita mutta malli luon jonkun tunettavan tunelman vs. 2.loistava tekninen suoritus mutta malli ei yhtään mesissä, siis minä annan ääneni ekalle ja sinä tokalle?
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Q: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Suuntaa-antava analyysi osa-alueittain, jos ajatellaan valokuvausta kulttuurisena ja sosioteknisenä toimintana, kulttuurina, viestinnän osa-alueena, harrastuksena ja työnä: Esillä olevien kuvien määrä (triviaali) Kuvien esteettiset ihanteet (sama) Kameran asema perheessä (triviaali) Kameratekniikka (triviaali) Kameroiden määrä per väestön määrä (triviaali) Kohteiden monimuotoistuminen (triviaali) Kuvaajien tekninen tietämys (triviaali) Kuvaamisen käsitteellinen ymmärtäminen (triviaali) Kuluttajavalokuva mediatodellisuuden heijastumana (sama) Kuvakritiikin asema, määrä, luonne ja saavuttavuus (triviaali) Kuvien yhteisöllinen normitus (sama) Median visuaalisuus (triviaali) Medioiden määrä (triviaali) Mustavalkokuvan asema (sama) Prosumer-kuvaamisen prosessien tehokkuus (triviaali) Vaikutusmahdollisuudet koko kuvannusprosessiin (triviaali) Valokuva todellisuutta vääristelevän propagandan välineenä (sama) Variaatio kuvautumiskulmissa (triviaali) Värikuvien osuus (triviaali) Yhteisöllistävien rituaalien asema kohteena (sama) Yksilön julkaisumahdollisuudet (triviaali) Jne...
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Tämä oli oikein hyvä esimerkki. En ole riittävän selvästi osannut ilmaista asiaani, koska et ole ymmärtänyt yhtään mitä kirjoitin. Kakkosta tuskin äänestäisin. Se olisi todennäköisesti niitä ABC-kuvia, jotka tuossa aiemmin mainitsin tylsiksi. Ykkös esimerkki on mielenkiintoinen. Malli luo jonkun tunnelman. Kuvaajan tehtävänä on saada se valokuvan muotoon. Jos tekninen suoritus on puutteellinen, niin tuleeko se mallin luoma tunnelma edes esiin? Todennäköisesti kuva, jossa valokuvaaja on onnistunut tallentamaan sen mallin luoman tunnelman olisi se jota äänestäisin. Se tunnelman vangitseminen vaatisi teknisesti onnistunutta kuvaa. Ymmärrätkö nyt mitä ajan takaa?
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Luulen että ymmärrän, mutta luulen että kiinitämme eriasteella tekniikaan huomiota, selainen mikä sinä saatat kokea puhtaaksi virheeksi, ei minua juuri haitaisi jos kuvan muuta ansiot olisi kunossa. Lähden esimerkki ykkösessä siitä että kuvaaja luon tunnelman ja ohjaa mallia, sinäänsä ulkovalokuvauksellinen seikka kamerankäytön ulkopuolelta, kuvan kuviiteelinen virhe on on vaikka epätäydellinen valo, tai tarkasti katsoen silmien lievä epätarkuus Käytänössä 99.9999% kuvista on kompromisseja, en ainakaan muista nähneeni selaista missä kaikki on viimesenpäälle.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Kaikki kuvat ovat kompromisseja. En myöskään ole nähnyt täydellistä kuvaa, onneksi. Näen tekniikan hyvin kiinteänä osana ilmaisua. Jos kyseisessä kuvassa (se 1.kuva) tunnelma välittyy, niin onko siinä silloin epätäydellinen valo? Todennäköisesti ei ole (huom. tässä tapauksessa se ei myöskään tarkoita, että se olisi täydellinen) Täydellinen valo/ilmaisua tukeva valaisu on suhteellinen käsite, se on aina kiinteässä suhteessa ilmaisuun. Se voi olla erilainen esim. studiossa kuin kadulla otetussa kuvassa, muta sen fundamentaaliset periaatteet ovat samat.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Öö tuota näin kuvablogisi, vasta edellisen vastaukseni jälkeen ja nyt joudun sulattelemaan tätä yön yli, aikaisemmat komentisi menee nyt liian pahasti yli hilseen....
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Kyllä on. Vittuilun kahdeksanvuotisen pitkän oppimäärän poikalyseossa suorittaneenna kyllä vieläkin tunnistaa tavatessaan. Joskus tarvittaessa yltää osaamisen korkeammillekin tasoille.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Vähän tuollaisia oikeuksia ravintoloitsijoilla on -naapurisaitilla ainakin näyttää asia olevan selvää ;-]
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Ei se ravintola-bisnes ole selvää sielläkään.... Mutta tähän asiaan sen verran, että on hauskaa huomata, että pyörää keksitään aina uudestaan. Se on suorastaan liikuttavaa mutta yhtä kaikki hellyttävää. Niinhän elämän pitää edetäkin... Sen sijaan "määrä korvaa laadun" -ajattelu on minusta vieras. On totta, että palautteen saa nykyisiin varmasti 1000 x helpommin ja nopeammin. Mutta on syytä kysyä "minkälaisen palautteen", " millä taidolla arvioidun" jne. Kameraseuralaisen pahimman herjan "ihan kiva" tai "näitä on nähty" on korvannut vaikka minkälainen keskustelu histogrammeista tai kohinan määrästä. Sisältö sen sijaan jää valtaosin taka-alalle. Valitettava lisämauste on henkilökohtaisuuksiin meneminen ja liian helppo tapa kätkeytyä tekstin taakse. Tulee kirjoitettua asioita, joita ei tavallisessa keskustelussa tulisi sanottua...
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Hellyytävää katsoa pyörän uudestaan keksimistä? Kaikki me on tehty jo 70-luvulla ja paremmin Valokuva laadulisesti on huipun osalta harpannut muutamassa vuodessa pidemälle kuin koko suomen valokuvauksen historian aikaisemman suoritukset luulisin? Tuo osuus kesksutelusta pitää osittain mielestäni paikansa, kun negatiivista palautetta paheksutaa, en tarkoita tuolla paska kuva tyypisiä. Joilekkin on vain niin avikeea sitä myöntää? Monet valittaa sisällön osalta kesksutelun vähyyttä, kuitenkaan sitä koske viin aloituksiin ei osalistuta, katsotaan vaan vierestä kun HerraX ja lapsukaiset huutaa että tästä ei saa keskustella Tai osalistutaan että helyytäävää että pyörää luulaan keksittävän uudestaa, heh heh....
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Aikanaan joku pumppu hoilasi iskusävelmää nimeltä "opi perusasiat". On ihan totta, että perusosaamisen voi unohtaa kuvailmaisusta kauas pois - mutta sitä ei voi unohtaa, jos ei ole koskaan hallinnutkaan. Valokuvaajilla on toisena kahdesta tuntemastani puuhaajaryhmästä kummallinen perusasioiden osaamisen halveksunta - tuleeko se sitten siitä, että pyritään kieltämään asia, jota ei hallita. Happamia, sanoi kettu, mistä nyt sitten sanoikaan. Usein sanottu vertaus, mutta toistan sen silti: muusikkopiireissä olisi turha selittää olevansa korkeammalla ilmaisun ja taiteen tekemisen tasolla, ellei osaa soittaa. Valokuvauksessa sitä vedätystä yritetään jatkuvasti. Jos jollain foorumilla huomauttaa kuvan tökeröistä perusvirheistä, saa kyllä heti palautetta: joo joo, pitäisikö sitä olla aapeeseekirian mukaan kaikki tehty. Turha sanoa, ettei toki tarvitse, mutta alan alkeet olisi silti hyvä tunnistaa toimissaan. Sinänsä: haitanneeko mitään. Kukinhan saa puuhata mitä haluaa ja julkaistakin mitä haluaa. Tässä on selkeästi kaksi näkemystä: jaan ilmeisesti Peterin kanssa sen ajatuksen, että ilman perusosaamista ei voi yltää korkeammille ilmaisun tasoille. Toinen näkemys sitten on se, että puuhun voi tässä tapauksessa kiivetä latvasta alkaen: korkeatasoiseen kameratekniikkaan luottaen voi tuottaa saman tien korkeatasoista visuaalista ilmaisua, vaikka perustaitoja ja teoriapohjaa ei olekaan. Rinnakkain asetellaan teknisesti korkeatasoista tyhjänpäiväistä kuvaa, ja sisällöllisesti mielenkiintoista teknisin puuttein tuotettua kuvaa. Näiden vertailu on turhaa, jos vaihtoehtoihin lisätään sisällöllisesti mielenkiintoinen ja teknisesti korkeatasoinen kuva. Sellainenkin kuulemma voi olla mahdollinen.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? No lähinnä kyse oli siitä, että jos ei osaa perusaioita, niin ei voisi tulla kertomaan mikä on hyvää tai huonoa. Mikäli olen oikein lukenut tässä keskustelussa olleita kirjoituksia.
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Tämä voi olla totta siinä tapauksessa että ei hallitse kameran käytön perusteita? Mitä Sakke niillä nyt tarkoittaakin? Tai ei halitse/ymmärrä mitä valo tekee kuvassa? Kävin tuossa viimeviikolla testaamassa nikonin uuden FF rungon D 700 (oma D300 mukana)kuvailin samalle kortille kummallakin kameralla vaidellen objektiiveja ja huomasin että samoilla säädöillä ja optiikoilla kamerat tuotti erinlaista syväterävyyttä, siis 24mm laajiksella 700D blurrasi f5,6-7,1 taustaa jo 2M päästä tarkennus pisteestä ym. Suuri ero oli myös vaihtaessa Canonista nikoniin, samat syteemit ei tuottanut samanlaista kuvaa. Tästä päättelen että kukin kamera pitään erikseen oppia ja vetään ns. perstuntumalla sen jälkeen. Väitäisin että digillä kuvatessa kamera löyttää kivasti parin valotukseen ja kameraa on kätevämpi säätää näytön mukaan sen siaan että yritää muistella sarjoja, laskutoimituksista tulee turhan moni mutkaisia kun ottaa huomioon vielä ISO aiheuttamat muutokset. Mitä Sakke sillä nyt tarkoittaakin? Olenpa ihan ite ollut pari vuotta sitten kursilla mistä Sakke ihan ite veti osan, tuo käsitteli ns. gurujen tapaa valaista. Minulle jäi hyvin vahva vaikutelma että ns. gurujen tapa valaista erosi kovasti toisista ja oli osittain jopa päin vastaista, joten on vaikea sanoa kuka heitä valaisi väärin? Kolmas asia on somittelun ja rajauksen perusteiden osaaminen, joka ei ABC kirjasta montaa sivua ota, henkilö kohtaisesti olen lukenut eri kuvataiteiden huomatvasti laajemmat oputset, mutta ei nekään kerro muutakuin mitä ihmiset pitävät keskimäärin mielyttävänä simmulle, ikävä kyllä nuokin sisältävät niin paljon tulkinnan varaisia juttuja, että apinallekaan ei ole sitä apsoluutisen oikeaa tapaa joka tilanteeseen. Jotta kuvaajan pitään enenpitkään oppia itse arvioimaan mikä näyttää hyvältä. Perusasioiden osaamisesta aika usein länkyttää vanhemmat kuvaajat, jotka on jäänyt sille perus osaamisen tasolle ja tuottanut oppikija esimerkin kaltaisa kuvia kymmeniä vuosia ( en tarkoita että Sakke olisi selainen). Valokuvaus on valintoja, joita on lähes määrättömästi, jokaisella makunsa ja pahasanoa että joku tekee väärin jotain jos maut ei natsaa, tykäät väärästä bissestä?
Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana? Ei kukaan ole väittänyt että kukin saa makunsa kertoa, torimummon mielipidekkin on oikea, mutta antaako sille merkitys on toinen asia.