Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Onko valokuvaus muutunut nettiaikana?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jari Siren, 9 Syyskuu 2008.

1. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36
    Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana?

Voi että, mikä topikki.

Miettikääs hetki mikä EI olisi muuttunut netin myötä!

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Ja missähän se näkyisi....  ;)

No, ei aloiteta taas sitä keskustelua =)

3. Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana?

Netti taitaa muuttaa myös tiistaikännin aikataulua...

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Onko keskustelu valokuvauksesta muuttunut nettiaikana?

Ei.

Lisääntynyt vain.

Samaa pulinaa kuin ennenkin se silti on.

5. Vs: Onko keskustelu valokuvauksesta muuttunut nettiaikana?

Jaa mietn tuon nyt ottais.
    Onko eroa tavata muutamaa kerhoilaista kerran kuusa/viikossa vs. tuhannet ihmiset ymppäri mailmaa halutessa 24/7 (opin pojaltani tuon).
    Yleisesti kerhot ym. kerää hyvin saman henkistä porukkaa yhteen ja varmasti paljoa eriäviä mielipiteitä ei tule, vaikka olsikin joitain epäkohtia niin ne sivuutetaan, koska niiden käsitteleminen olisi mahdotonta porukan hengensäilyessä?

Samaa kameraseura meinikiä monen haluaisi nettiin, kehaistaan kannustukseksi kaverin kuvaa (niinhän hänkin tekee minun kuvilleni) tai hyökätään ehdessä lintukotomme rauhan ja hyvän hymistelevän hengen rikkojaa kohtaa, kuin kotimaatamme ja arvojamme puolustetaisiin:D

On paljon muitakin eroja.

6. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Puheistasi välittyy tunne, että vähättelet osaamisen merkitystä  :D

7. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Suurimmat muutokset ovat helppo kuvien esilletuonti, ja käänteisesti myös digin myötä älytön kuvatulva joka tunkee netissä vastaan kaikkialta.

Alentunut julkaisukynnys, joka samalla on huonontanut kohina/laatusuhdetta - toisaalta myös edesauttanut ihmisiä huomaamaan, etteivät ne aikauslehtien ja suurten seurojen vanhojen partojen arvovaltaiset kuvat olekkaan järin häävejä.

Tätä pidän melkein parhaana puolena netin tulossa valokuvaajan(harrastajan) kannalta.

Enää se valokuvauslehtiin, tai suomen kyseessä ollessa lehteen päätynyt kuva ei olekkaan välttämättä se paras ja kaunein. Se onkin keisari ilman vaatteita.
    Netti on näyttänyt, että on olemassa huomattavan kyvykkäitä kuvaajia vaikkei heillä olekaan näkyvyyttä perinteisessä sisäänlämpiävässä mediassa.

Laiterunkkausta koen netin lisänneen. Ainakin sellainen vaikutelma tulee, että aina pitää olla hienoin ja paras uutuus jonka ties mikä saitti on julistanut parhaaksi kriteereillä, joita ei osata tulkita, ymmärretä, ja joiden vaikutuksesta kuvaan ei lukija tiedä mitään. Mutta onpahan hieno ja pakko hankkia.
    Kulutusjuhla on siis kasvanut mielestäni netin myötä.

Ennen joku 300/2.8 optiikka oli hinnaltaan hirvittävä. Yli 10 000mk. Nykyäänkin vastaavat ovat eurohintaisina suuria, mutta niitä harrastajat ostavat tuosta vain - koska saitin töttöröö mukaan tämä on paras objektiivi.

8. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Vs: Onko keskustelu valokuvauksesta muuttunut nettiaikana?

Nyt Jari puhut asiaa!

Tuo on netin hyvä puoli, huomaa että on olemassa maailma myös sen sisäpiiriytyneen hyvä-veli kameraseura-viidakon ulkopuolella!

9. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Nyt tajusin mistä tässä olikin kyse. Vastasin ensiksi siis oikein kun sanoin että mikään ei ole muuttunut.

Ennen vanhaan kokoonnuttiin kamerakerhossa silloin tällöin. Ja aina siellä oli joku vittumainen joka sai muut kaikkoamaan.

Nykyään on nettifoorumit jossa on yhtälailla joku vittumainen ja hän saa muut kaikkoamaan.

10. Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana?

Niinkö käsitit?
    No yksi netti keskustelun ominaisuuksia on sen halitsemattomuus, se että kirjoitan jonkun aloituksen ei tarkoitasitä että kesksutelu koskisi tarkoitamaani aihetta.
    Yksi ei osaa sanoa siten että muut ymmärtää mitä hän tarkoittaa.
    Toinen ei ymmäärrä mitä joku tarkoittaa.
    Kolmas näkee tilaisuuden tässä yhteydessä sanoa jotain mitä haluaa jne. jne.
    Harvoin kesksutelu pysyy edes auttavsti aiheessa, joten keskustele mistä ja miten haluat.

Vai tarkoitatko että minä olen se vittumainen joka saa kaikki kaikkoamaan?

11. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Voi jeesus... Ihan oikeesti, tosissasiko olet :D?

LUE TÄSTÄ:
    En ole missään kohtaa väittänyt osaavani.
    En vähättele kenenkään kuvaamista.
    Sadoistatuhansista? Mitä helvettiä? Puhuin sadoista-tuhansista (se on kato viiva tossa välissä), en sadoistatuhansista. Kannattais opetella lukemaan.
    Minä uskallan taas sanoa sun kuvistasi kyllä mitä mieltä olen. Se, että joku Suomen kuvapalvelu myy sun stokkiasi, ei tee susta hyvää kuvaajaa vaikka kuinka itse kuvittelet olevasi sellaista.

12. Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana?

Yhteenvetona luen ylläolevan että olen mielestäsi huono kuvaaja? (se on sinun oikeutesi, en lähetä ylläpidolle bannaus vaatimusta)
    Vain mitä nyt yrität kertoa?
    Onko oikeastaan merkitystä sanoitko sadoista-tuhansista vai sadoista tuhansista, tai siis mitä oikein halusit sanoa?

13. jblond

jblond

80
    0
    0

Tai sitten sekin on entisellään...

14. Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana?

Ehkä tai siis kyllä syke on myös muuttunut mielestäninetin aikana, saat samana päivänä palautetta vaikka amerikasta kun olet kuvan ottanut.
    Oma kohtaisesti myönän että tuskin kuavisin näin paljon tai olenkaan ilman nettiä, lopetinhan aikoinaan kuvaamisen 20 vuotta sitten ja aloitin uudestaan digin ja myöhemmin netin kautta.

15. Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana?

Mitä onko teitä joku kännissä?
    Miten se tänne kuuluu, eikö tuolla ole oma juovuksissa osasto?
    Minä en ole ainakaan känissä.

16. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Mitä yrität sanoa? Huhhuh. Mun puolesta voit lähettää ylläpidolle bannauspyynnön/vaatimuksen, ei haittaa mua ollenkaan. Mua ottaa päähän sun surkea lukutaitosi ja vielä huonompi kykysi lukea rivien välistä. Mutta siinä kohtaa osuit kyllä oikeaan, johan tossa suoraan sanoin, että et ole hyvä kuvaaja. Et varmaan huonokaan, mutta enpä paljoa voi sanoa kehuttavaa löytäväni.

ps. voidaan jatkaa yksäreillä.

17. Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana?

Tämä selvä.
    Kuten sanoin niin sinulla on täysi oikeus mielestäni sanoa mielipiteesi minusta kuvaajana, sanoin myös että en näe siisnä mitään väärää/ valittetavaa.

Edit ei ole tarvetta jatkaa yksäreillä tai muutenkaan puolestani.

18. Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana?

On se metkaa että on sitten otsikkona kärpäset tai salamalaitteet, niin aina aloittaja haluaa kertoa kuinka erinomainen hän on, varsinkin jos vertaa ja sitten joku (ilmeisesti arvottu) nimeltä. Kai se on niin, että jokainen keskustelu avataan tämä tavoite mielessä, että pääsisi taas oikeen sanomaan ;-)

19. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Niinkin voi viestini lukea. En kohdistanut sitä kenellekkään. Yleisesti sanoin. Minusta sinä Jari olet alottanut monta hyvää keskustelua ja saannut paljon liikettä aikaseksi. Moni ei kestä sitäkään. Minua ei semmoinen haittaa.

Onko nyt niin että Hallanvaara on haluttu Siren ei. Jukkiksen kuvia ei katso kukaan. Timppis vois postailla jotain muuta. JukkaK sotkeentuu kaikkeen varsinkin sellaisiin mihin ei pitäis.
    Ja mitä näitä kliseitä sun muita näkemyksiä taas olikaan......

Yleisesti voisin sanoa, maailma pyörii vaan, vaikka me valokuvataan.

20. Vs: Onko valokuvaus muutunut nettiaikana?

Mielestäni herra on nöyrä kuvaja!