Joo, kyllähän ihmisillä voi olla, ja saakin olla, joitakin intohimoja joihinkin juuri tietynlaisiin tuotteisiin, vaikka yleensä eivät pysty mitään järkevää selitystä antamaan, miksi joku periaatteessa sama, mutta jossain muussa maassa valmistettu tuote olisi järjestään huonompi. Mutta joo, saahan jokainen uskoa mihin haluaa, ja ei kai typeryyskään ole laitonta.
Nix. Tehdas suljettiin viime vuoden lopulla. Kiinassa taitaa olla valmistus nykyisin, niin kuin kaiken muunkin.
Minulla on edelleen käytössä Cardinal 66, ostettu 1974. Aika monta haukea on 50 vuoden aikana tullut kelailtua paattiin. Pari sangan jousta on pitänyt vaihtaa.
Mulla on käyttökelana Ambassadeur 5000 CDL, jonka hankin reilusti yli 40 vuotta sitten. Kelalla on ABU:n ikuinen takuu, mutta eipä ole tarvinnut sitä huoltaa. Nuorempana olin tosi innokas kalastaja, joten kelaa on käytetty ahkerasti. Toimii kuin rasvattu, on sopivasti sisäänajettu. Unelmakombo Hardy Graphite Spinning 10´vavan kanssa. Ambassadeur-kelat toimivat isältä tyttärelle -periaattella ja todennäköisesti vielä seuraavallekin jälkikasvulle jos niitä vähänkin huoltaa. Varaosia saa edelleen jos tarvitsee. Siinä se ero kiinalaisvehkeisiin. Slit och släng -ajatusmaailma ei vaan toimi meikäläiselle.
Myönnettävä tosin on, että nykyään useammin lähtee mukaan nykyinen Shimano Stella - Aasiassa tehty, mutta osaavat ne japanilaisetkin. Hyvä kela sekin, tosin kalasaaliiseen en ole huomannut vaikutusta
Kun on ollut eri paikkoja paketeissa parisenkymmentä kertaa niin on täytynyt kekkailla kuinka kipsienkin alta kutinaa raapii (varsinkin helteillä inha riesa). Aikoinaan snaijasin että maalaamisessa käytettävät, eri malliset ja kokoiset, palettiveitset on kätsy ujuttaa tiukkoihin paikkoihin. Ja OOH sitä helpotusta... Kenin sarviraaputin on, aihepiirin, aatelia ---
Eiks Daiwat kelpaa kellekään? Joku varsin kokenut, alan patu, kehui niitä... Itsellä ollut ukin ja faijan ikivanhoja ABUJA ja muuta (kai jo lähes museokamaa..)
Joskus joutunut itsekin tuollaisia miettimään. Taulujen maalaamiseen tarkoitetut tarvikkeet eivät välttämättä ole ihan joka kodin perustavaraa, joten itse kekkasin perinteiset sukkien kutomiseen tarkoitetut paksut puikot. Saman helpotuksen tunteen nekin toivat.
Lienevät ihan kelpo tavaraa, ne paremman pään mallit. Certate, Airity, Saltiga. Minullakin on joku pienikokoinen malli jigikelana.
Aikoinaan tullut kalasteltua melko innokkaastikin ja kaappiin kertynyt kaikenlaisia välineitä.Mitchellin vapoja ja avo-sekä umpikela. Löytyy yksi Abu Garcian haspelkelakin. Vapoja löytyy kaapista Abujen lisäksi joku Normark ja on sellainen Daiwakin tullut joskus hankittua. Mitchellit ovat jo melko iäkkäitä, mutta hyvin öljyttyinä toimivat ihan kohtuullisesti.
Katos vaan. On mennyt minulta ohi. Ei ole tullut seurattua uutisia. Abu revolutionerade sportfisket – nu lämnar de sista rullarna fabriken i Svängsta
Siis, jos samoja keloja valmistetaan samoilla piirustuksilla Ruotsissa ja Kiinassa, niin onko tosiaan niin, että ainoastaan niihin Ruotsissa valmistettuihin saa varaosia, ja nekö eivät sovi niihin Kiinassa valmistettuihin keloihin?
En ole perehtynyt ABU:n nykyiseen tuotantoon, mutta olen melko varma siitä, että klassiset Ambassadeur 5000 ja 6000 -sarjojen keloja ei ole ikinä valmistettu muualla kuin Ruotsissa. Sama pätee vanhaan Cardinal 33-44-66-77 -sarjaan. Nykyiset kiinalaismallit todennäköisesti vaihtuvat parin vuoden välein kun väkisin yrittävät keksiä niihin jotain uutta ja mullistavaa. Saa niihinkin varmasti varaosia muutaman vuoden ajan. Mutta takuulla ei enää 40 vuoden jälkeen.
Kelojen kela: Ambassadeur 5000C De Luxe, made in Svängsta, Sweden. Tästä kalastuskela ei enää parane. Perus 5000C on luonnollisesti aivan yhtä hyvä, mutta tällä on se elinikäinen takuu.
Minulla on tietty taipumus ostaa spontaanisti kaikenlaisia vastaan tulevia Rolleiflex- ja Rolleicord-kameroita, jos hinta vain on kohdallaan. Taitaa olla periytyvää, koska isälläni oli sama ongelma. Joka tapauksessa tänään antiikkimarkkinoilla vastaan tuli lähes uudenveroinen Rolleicord Va. Myyjä sanoi, ettei ollut varma, toimiiko se — lue: hän oli varma, että se on rikki. Suljinta ei saanut viritettyä, koska... no, miksiköhän ;-) Kamera on kuitenkin tiptop-kunnossa, ja ajatkin testasin nyt: ihan ok. Hintapyyntö oli 30€, mukana laukku, suojus ja muuta sälää. Yeah!
Viltrox 75 f1.2 Fuji xpro2:een. Onpas jämäkkä lasi. Saas nähdä miten toimii henkilökuvauksessa. Käytettynä varsin sopiva hinta.
Löytö se on tämäkin, eli aito alkuperäinen Holgana tunnettu kameran alkio. Monta merkkiiä, yksi ja sama valmistaja. Mun ensimmäinen kamera joskus alakouluikäisenä oli tällainen, sain tädin ostamaan mulle Sokoksen leluosastolta. Maksoi oikein 7 markkaa ja pennejä päälle... Montaa rullaa en saanut ostaa filmiä viikkorahoilla ennen kuin sain vanhan Felican tilalle. Yksi tällainen mulla oli jo ennestään, laatikossa, mutta en ollut ennen nähnyt laukulla. Ja täysin ehjä kamera sekä laukku, vaikka koko muovia. Kamalaa työn jälkeä, mutta pitää nyt ensin pyyhkiä 60 vuoden pölytkin... Ja löytyi sitten yksi Fauni-peikkokin taas, Kuusjoen tekemiä, samaa kun ne rujot ikivanhat Muumit on. Näitä ei usein löydä, saati näin hyvänä, ja oli hintakin reilusti alakanttiin.
Tuli tuossa taannoin ostettua forumilta "uusi" kamera eli sonyn a7r3. Onhan tuo ihan hyvä kapine. Sen verran tykkäsin et päätin pistää lompakon risaseks ja tilasin Sonyn 100mm f2.8 gm makron. Kallis lasi se on, mut täyttää tosi ison osan kuvaustarpeistani, joten päätin törsätä. Pari viikkoa varmaan joutuu venaamaan toimitusta, mut kai se aika täs menee.