Pari kirjaa, Hararin Sapiens; Ihmisen lyhyt historia ja Naipaulin Talo mr Biswasille. Molemmat vielä kesken. Harari on kyllä kiinnostava joskin jonkin verran oikoo mutkia ja tekee heikosti perusteltuja yleistyksiä. Tekstin on varmaan tarkoituskin olla hieman poleemista, "ajatuksia herättävää", mutta en siis ole vielä edes puolivälissä. Naipaulia en ole aiemmin lukenut, luulen ettei tämä jää ainoaksi.
Ostin parin yön yöpymiset huomisesta lukien Park hotellin Turkuun. Maariankatu 1:ssä pitää käydä asioilla. Ja on siinä muutakin rahanmenoo varmaan. Jk. Huonehinnat ylhäällä ja saatavuus huono Paavo Nurmi gamesin myötä. Börsiin ei ollut asiaa.
Nisi levysuodin pidike ja muutama lasipala Nisi 100x100mm Natural Night ja Hoya pro IR pyöröpola. Urth 100x150 puoliharmaa
Itte pitäs kans ostaa pyöröpola. Meinasi jo mennä rahalaa, mut niillä ei ollu stepupei hyllys ni enpä mennykään. Sen sijaan menin jassille ja ostin uuden pikkupalkeen... Pitää kyl silti hankkia semmonen pyöröpola. Kunnollinen.
Itseasiassa kuvassa ei ole sitä pyöröpolaa. Musta Hoya on IRND 1000. Pyöräpola tuli levypidikkeen mukana. Siinä on se kätevä pyöritysrinkula millä suodinta voi pyörittää
Soratie mankeliin tuli uudet kammet. Vaihdoin lyhyempiin ja uuteen malliin. Samalla takapakka. Renkaatkin tuli samassa paketissa... Lähetti toi duunipaikalle uuden rattaan mikä vielä vaihtuu tuon alkup. tilalle...
On tullut. Pentax MZ-S. SMC Pentax-FA 1:2 35mm AL. SMC Pentax-FA 1:1.4 50mm. SMC Pentax-FA 1:2.8 100mm Macro.
Ostinpa kätevän akkukäyttöisen ilmapumpun. Helppo käyttää, laitteeseen asetetaan haluttu paine, ja sitten laite itsestään pysähtyy, kun asetettu paine on saavutettu. Selvää on, ettei tuollaisella pikkupumpulla kannata yrittää täyttää vaikkapa traktorin tyhjää takarengasta, mutta esim. henkilöauton, moottoripyörän tai vaikka polkupyörän renkaiden täyttöön on varsin sopiva. On minulla perinteinen ilmakompressorikin, mutta sen käyttöönotto kestää aina hetken, kun taas tuo pikkupumppu on aina käyttövalmiina, kunhan akku on ladattuna.
Hankinpa tavallista monipuolisemman pienakkujen laturin. Yleensä väitetään, että: ”Insinööri ei lue laitteiden käyttöohjeita”, mutta ainakin tässä kohtaa minun piti nöyrtyä, ja lukea käyttöohjetta, jotta sain laitteen tekemään jotain järkevää. Laitteessa on Bluetooth ja PC-liitäntäkin, ja PC:tä varten on ladattavissa ohjelmisto, jos haluaa oikein syventyä akkujen lataamiseen ja ylläpitoon. Laturi osaa mm. mitata akkujen kapasiteetin ja sisäisen resistanssin, mitkä lienee aika harvinaista tällaisissa latureissa, mutta antavat sitäkin hyödyllisempää tietoa.
Ostaappa pärskäytin puoli tiuta kananmunia, täysjyväleipää, maitovalmistetta ja muutaman pussin makaroonia. Ja sitten saapui uus puhelin, jolla kävin heti osoittelemassa ja tallentelemassa. Katua ja rantaa... Ihminen elää ostaakseen...
Vastaavan tyyppisiä ostoksia teen itsekin harva se päivä, mutta enpä viitsi niistä täällä kertoa, kun ovat turhan arkisia, ja kuulunevat kutakuinkin jokaisen ihmisen toistuviin hankintoihin.
Kaikki ostokset mitä täällä olen nähnyt, ilmoina, ovat aika "arkisia". Siksipä juuri tuokin ostospaljastus. Itse asiassa arkisimmat perusostelut ovat, ehkäpä, kaikkein tärkeimmät? Pitävät yllä kuluttaja-kansalaisen elämää... Ei silti, kyllähän mielipiteitänsä saa ilmaista. Olkoot ne sitten enemmän tai vähemmän merkityksellisiä. Tai erikoisia/arkipäiväisiä... Eikös tämä ollut "niin hiljainen foorumi, nykyään, että mikä vaan viestintä käy"? (Enkä minä ainakaan joka päivä uutta puhelintakaan postipakettina saa) - Lupsakkaa illlanjatkoa.
... Unohdinpa kertoa että eilen ostin kauden ensimmäiset kesäshortsit & lenkkikengät. Kunhan vointi sallii niin pururata pöllyää (vaikkei se, oikeasti, pöllyäkkään). Kaikenlaista muutakin tullut hankittua mutta jääkööt osa kertomatta
No pistä niistä kuvat tänne, jos vaikka joku inspiroituisi ja kävisi ostamassa itselleen samanlaiset! Eikös tämä kuitenkin ainakin nimellisesti ole kuvapainotteinen foorumi? Fiksu päätös, ihan kaikkia ostoksiaan ei tosiaankaan kannata täällä kertoa…
Massey-Ferguson 399 traktoriin ostin nostolaitteen nostotangon yläpään. Siinä on ulkomitoiltaan 25 mm jenkaosa ja toisessa päässä ”haarukka” jossa on reijät 20 mm tapille. Tämä piti ostaa katkenneen osan tilalle. Vehje on syksyllä 30 vuotta vanha, tilan ykköstraktori ja sen varaosien saanti takkuaa. Nyt ostamani osa oli tarvikeosa koska alkuperäistä ei saa, arvelluttaa sen kestäminen. Huonompi homma.