Hehkukuulamoottoreita oli jopa troolareissa. Ne olivat suhteellisen simppeleitä yksisylinterisiä ja käynnistettiin tosiaan kuulaa kuumentamalla. Käynnistys kesti vartista puoleen tuntiin oikein isossa moottorissa. Isomukiset olivat hidaskäyntisiä ja niissä oli pitkän iskun lisäksi suurihalkaisijainen vauhtipyörä. Tutulla oli troolarin kuulajunttakoneen mäntä jakkarana. Oli se niin valtavan kokoinen mäntä.
Jep, ne olivat erikoisia rakenteita. Jotenkin kaksitahtisia, ei venttiilikoneistoa. Julmettu sylinterikoko ja hitaat kierrokset. Valkossa oli aikoinaan yhdessä troolarissa semmoinen. Sen lähdön satamasta kuuli kilometrien päähän, tyhjäkäynnillä kierroksia oli jotain 30-40 minuutissa. Hyvin pystyi iskut laskemaan. Sitten syväväylälle päästyä kippari pisti hanaa, ja kierrokset kasvoivat jonnekin 100 kieppeille.
Vaihdoin auton. Diesel moottorillinen -> bensakoneellinen (itselataava hybrid). Käyttövoimavero 920€ -> 113€. Polttoaineenkulutus 6l/100km > 5l/100
Toista ääripäätä edustavat lennokeissa käytettävät hehkutulppamoottorit. Pienimmät taisi olla 0,3 cc, mutta yleisimmät 1,5 – 10 cc. Niissä on sähköllä lämmitettävä hehkutulppa käynnistyksessä, ja kun moottori käynnistyy, voidaan sähkö irrottaa ja hehkutulppa pysyy lämpöisenä moottorin käynnistä. Itselläni oli lapsena myös muutama sellainen. Esim. ”viritetty” 2,5 cc moottori, josta kuulemma lähti tehoa 0,9 hp. Kierrosluku 18 000 rpm.
Justiin törmäsin johonkin YT-Shorts videoon jossa Lanz Buldog kävi 0-kierrosta minuutissa. Eli moottori pyöri hissukseen erestakaisin ja lähti sitten pyörimään ehkä ajoitusta muuttamalla.
Totta. Vaikka kyllä pienelläkin voi saada melkoista kyytiä, kunhan tietyt asiat ovat kohdallaan. Ostin tuon mainitun 2,5 cc moottorin käytettynä silloisen lennokkikerhomme ”pomolta”. Hänellä tuo moottori oli ollut nopeuslennokissa, mille oli kuulemma mitattu noin 300 km/h nopeus, eli aikamoista haipakkaa noinkin pienellä ”myllyllä”.
Yksi fillari lisää talliin. Pitkästä aikaa maantiemankeli... Pientä päivitystä uuttuuttaan. Lyhyemmät kammet ja pienempi takapakka. Renkaat vaihtui ja nykyiset tubeleksina. Satula meni vaihtoon myös. Peruskauraa muuten, Shimano Ultegra Di2 ( semi langaton sähkö ) Eli vaihtajilla yhteinen akku rungon sisällä ja vaihdevivut on langattomat. Muissa fillareissa Sram vaihteet ja ne täysin langattomat. Eli akku suoraan vaihtajissa kiinni.
No jopa on mennyt fillarointikin tekniseksi… Mitä jos akku hyytyy kesken matkan, jääkö vaihteet sitten vaihtamatta?
No niinhän siinä käy. Toki näyttää kyllä akun (Shimano) / akkujen ( Sram) tilaa Garminin mittarissa ja osaa varoitellakin hyvissä ajoin. Shimanon akulla ajelee joku 1500 - 2000km tietysti maastosta riippuen. Eli paljonko tarvii vaihteita käyttää. Etuvaihtaja vie enemmän kun liike isompi... Vaihdevipujen eli lähettimien nappiparistot kestää noin vuoden. Noissahan on nykyään myös syncrokin. Eli jos haluaa niin ei tarvitse käyttää ollenkaan etuvaihtajan vipua. Puhelimen softalla määritetään kohta missä vaihtaa automaattisesti eturatasta ja paljonko korjataan takanta vastasuuntaan ettei tule niin suurta muutosta kampikierroksiin..
Huikeita km-määriä, mun akulla ajelee täysillä avuilla ehkä 50 km, sillä on nyt menty n. 11700km, uutta ei vaan Suomesta millään järjellisellä hinnalla saa ja muualta ei tykätä toimittaa tänne,
Ilmankos, mulla ei polvet enää tykkää kauramoottorista ja tuo 50 km on aika pitkälti se mitä ahteri kestää
Tällä kertaa ostin vähemmän teknistä tavaraa, eli pussillisen premium-tason kaktusmultaa, sekä kasviravinnetta hollantilaiselta kauppiaalta, sekä pussillisen ruukkusoraa sekä ruukun kotimaiselta kauppiaalta. Nimittäin viime vuoden keväällä mennessäni töihin koin melkoisen yllätyksen, kun huomasin, että työpöydälleni oli ilmestynyt sievä anopinkieli-kasvi. Saatekortin mukaan sen oli minulle lahjoittanut eräs naispuolinen työtoverini tietystä syystä. Minulla ei koskaan aikaisemmin ole ollut mitään viherkasvia, joten kaikki kasvin hoitamiseen tarvittava tieto piti etsiä netistä. Kasvi on voinut tähän kesän alkuun saakka hyvin, mutta nyt se on alkanut voimaan erittäin huonosti. Etsimieni tietojen mukaan syynä voi olla se, että vesi on jäänyt seisomaan kasvin juurien ympärille, mistä se ei pidä ollenkaan. Tarkoitus on laittaa kasvi uuteen ruukkuun, jonka pohjalle tulee ruukkusoraa ”salaojaksi”, ylimääräistä vettä poistamaan, ja sitten tuota ”supermultaa”, jossa on useita eri ainesosia, joista ns. ”mehikasvit”, kuten anopinkieli kuulemma pitävät. Toivottavasti kasvi näillä toimenpiteillä tervehtyy...
Tein kiinteistökauppoja: Oli tuollainen joskus 50 vuotta sitten, ja nyt kun löytyi läheltä vastaava, niin ostin. Tontin kanssa ei ongelmia, ei saastunutta maata, mitä nyt rakennusta tarvii hieman putsata
Niin, toiset kerää Laskimia ja toiset Yleismittareita Pari uusinta hankintaa alla, nämä tulee käyttöön, ei koristeeksi.
Jotkut kerää molempia. Hyviä ostoksia nuo molemmat. Tuollaisella Philips-mittarilla tein töitäkin ensimmäisessä työpaikassani elektroniikan opiskelujen jälkeen…