Komeat housut, komeat henkselit, komea mies, ja erinomainen kuvaaja myös! Jatketaan Jukka samaan malliin. Tänä kesäkautena Itä-Suomen retkellä poikkea Varkauteen. Voikohan siellä varttuneemoi herrasmies eli seniori hotellissa yöpyä, siis nykyisen tason puolesta?
Viimeksi kun kävin Varkaudessa, loppui hotellista olut. Ei oikein varautuminen ollut hanskassa, kun jääkiekkojoukkue oli tiedetysti tulossa.
Kun aikanaan olin Varkaudessa tekemässä isompaa urkuremonttia, asuin siinä aivan keskustassa hotellissa, jonka huoneen varustukseen kuului jopa poreamme. Mukava paikka, mutta pitempiaikaiseen asumiseen turhan kallis. Muutin sitten kirkon läheisyydessä olevaan toiseen majapaikkaan, joka sijaitsi aivan jonkin vesistön äärellä. Huoneen taso siellä oli hieman vaatimattomampi, mutta majoituksen hinta huomattavasti edullisempi. En muista enää paikan nimeä, mutta siellä mm. kävi joitakin eläkeläisryhmiä jossain kuntoutuksessa. Toimintakuntoista olutta Varkaudesta kyllä silloin ainakin löytyi, päätellen siitä, kun yhtenä perjantai-iltana menin johonkin kalja- ja pizzabaariin iltapalalle, niin siellä alkoi olutta nauttineiden asiakkaiden välillä jokin turpiinlyöntikilpailu, ja pitikin olla tarkkana, ettei saanut ilmassa lentävistä oluttuopeista päähänsä, ennen kuin paikallinen poliisi tuli keskeyttämään asiakkaiden nyrkkeilykilpailun.
Kyllä voi. Täällä on hotel oscar, siisti hotelli, jossa on erinomainen aamupala. Minä olen täällä koko kesän. Voin näyttää paikkoja ja kenties saisi mallinkin kuviin.
On ostettu. Canon R6:een Smalrigin Cage….vai mikähän varusteteline mahtaa olla. Mukavan tuntuisesti rauhoittaa videokuvaa, ainakin näin kun ei kuvaukses ollut vielä tosikyseessä.
Kiinalaiset elektroniikan mittalaitteet onnistuvat yllättämään meikäläisen tuon tuostakin. Joskus positiivisesti ja joskus negatiivisesti. Tällä kertaa onneksi positiivisesti. Kuvassa vasemmassa reunassa näkyvä laboratorioteholähde on uusin hankintani. Laitteen valmistajan lupaamat suoritusarvot näyttivät melko uskomattomilta verrattuna laitteen hintaan. Vastaavat ominaisuudet ns. merkkilaitteessa olisi tuonut hintalapun lukuun varmaan nollan lisää. Mikä parasta, laitteelle luvatut suoritusarvot näyttävät pitävän myös käytännössä paikkansa. Itse asiassa, kuvassa on juuri suoritusarvojen mittaus meneillään. Siis, hyvä ostos.
Kiinalaisilla PC:hen kytkettävillä mittalaitteilla on se ongelma, että ei oikeasti tiedä, uskaltaako niiden ohjelmia ladata koneelleen. Firefox ilmoittaa mahdollisesta turvallisuusuhasta ja F-Secure kertoo yhteydenottoyrityksistä epäilyttäville sivuille. Toisaalta jonkun härpäkkeen ohjelman tekijä vakuutti ohjelman tiedoissa, ettei sisällä vakoiluosuutta. Tiedä sitten, jos tulee määräys korkeammalta taholta. Oma ratkaisuni tällä hetkellä on, että kiinalaisia laitteita saa olla, mutta ei kiinalaisia ohjelmia.
Tuo on kyllä totta, en itsekään huoli kiinalaisia PC-ohjelmistoja käyttööni. Yksi piirre noissa kiinalaisissa laitteissa on myös usein erittäin heikko dokumentoinnin taso. Esim. tuossa ostamassani teholähteessä on käyttöpaneelissa parikin nappulaa, joiden käytöstä ei laitteen käyttöohjeessa kerrota mitään. Lisäksi, käyttöohjeessa on selkeitä virheitä, kuten tämä, laitteen RS-232 sarjaliitännän asetukset: Pitkään ihmettelin, miksi sarjaliikenne ei toimi, vaikka olin laittanut PC-koneelle juuri tuossa ohjeessa kerrotut asetukset. No, kun aikani olin asiaa ihmetellyt, niin kokeilin eri baudinopeuksilla. Eli, oikea baudinopeus ei ole tuo ohjeessa mainittu 9600, vaan 115 200. Sen kun laittoi, niin jopa rupesi toimimaan. Toinen juttu, on laitteiden huolto. Useinkaan noilla ei ole Suomessa maahantuojaa eikä huolto- tai varaosapalveluja, joten itse pitää sitten toimia huoltohenkilönä, jos tarvetta ilmaantuu, tai sitten vaan ostaa uusi laite.
Minä ymmärrän nuo asiat hiukan eri tavalla. Eli, mielestäni Bit rate (bittinopeus): Tämä tarkoittaa sekunnissa siirrettyjen bittien määrää ja mitataan yksikössä bps (bits per second). Se kuvaa tiedonsiirron kokonaisnopeutta. Baud rate (baudin nopeus): Tämä tarkoittaa sekunnissa siirrettävien symbolien määrää ja mitataan baud-yksikössä. Symboli voi edustaa yhtä tai useampaa bittiä riippuen modulointitekniikasta.
Nikon Z 26 f2.8 panncake katukuvaukseen ja tuoppi olutta. Alkaa oleen vähän jo elämänmakua, kun pimeä vuodenaika on lusittu ja valo lisääntyy.
Jk. 26 mm on katukuvaukseen just oikea polttoväli. Se ei ole loskaan liian lyhyt kuten 24 mm aina on, mutta ei myöskään ahdas kuten 28 mm poikkeuksetta pakkaa olemaan.
Viimeksi ostin säärettävän 82 mm Nisin ND-filtterin Canon RF 24-70/2.8 L:n nokalle. Pikku-Sonyyn on vastaava 62 millinen.