Paristoja vanhojen filmikameroiden valotusmittareihin. Myös uudet valokannen tiivisteet hankittu ja ovat vain liimaamista vaille. Sitten vain vilimiä ineen ja kirmailemaan fotaamishommiin. Mukavaa, kertakaikkiaan! ~~~~~~~~~~♡♡♡~~~~~~~~~~ Niin jännää ja kivaa että ihan vatsanpohjassa tuntuu - kuin vuoristoradalla viiletellessä.
Kun ikä taas lisääntyy, niin kaluston painoa täytyy vähentää. Vaihdoin Fujinon 16-55/2,8 pienempään ja kevyempään kakkosversioon. Äsken hain postista. Kapa
Ostinpa uusvanhaa tekniikkaa sisältävän yleismittarin. Viimeksi olen ostanut analogisen yleismittarin joskus lapsena, kun silloin vanhemmiltani saamistani yhden markan viikkorahoista olin lopultakin saanut säästettyä niin paljon, että saatoin ostaa halvimman kiinalaisvalmisteisen yleismittarin mitä silloin tarjolla oli. Tuohon aikaan myös opiskelin kovasti kirjastoista lainatuista kirjoista teoreettista sähkötekniikkaa, ja harjoituksena mitoitin ja sitten mittailin yksinkertaisia virtapiirejä. Aina silloin tällöin kävi niin, että mittari näytti jotain muuta kuin oli odotettua, ja sekös harmitti, kun en tiennyt, mikä mitoituksessani oli mennyt väärin. Se halpa kiinalainen yleismittari oli mielestäni kuitenkin mitä parhain tarkkuusinstrumentti. Vasta vuosia myöhemmin pääsin opiskelemaan mittaustekniikkaa ja silloin selvisi, että kiinanmittarissani oli niin pieni sisäinen vastus, vain 2 kilo-ohmia/voltti, että mittari itse kuormitti mitattavaa piiriä niin paljon, että mittaustulos vääristyi. No, tuota vaaraa ei uudessa mittarissa ihan heti ole, kun siinä on FET-tulovahvistin, jonka sisääntuloimpedanssi on parhaimmillaan 12 Megaohmia….
Onpas erikoisen näköinen mittari. Aika kova jännitealue 2,5 kV ja sisäinen vastus DC:llä 20 kilo-ohmia/voltti, eli semmoinen kohtalainen… Sinulla ”papetsu” kun on noita vanhempia laitteita, niin onko sinulla ns. putkivolttimittaria?