Ostin tänään kameratorin outlet tapahtumasta. Syitä ostoon mulla oli kaksi: - tarvitsen macro-ominaisuutta aika ajoin, 60 mm:n olisi ehkä ollut sopivampi, mutta - tämä on virheetön ja hinta oli niin halpa, että en voinut vastustaa… Manuaalitarkenteisuushan ei tässä haittaayhtään, melkeinpä päinvastoin.
Se on optisesti hyvä lasi, uskon että et kadu kauppojasi. Manuaalitarkennuksen suhteen olen samaa mieltä.
No Citizenin Eco-raivi rannekello kotiutui kulmapuodista. Ensimmäinen eco-drive kesti vähän päälle 20 vuotta, ja käy kyllä edelleen, mutta rannekkeen lukko särkyi. Ei korjattavissa. Toinen Eco nyt jotakuinkin 15 vuotta ja käy edelleen hienosti. Nyt vain ikänäkö alkaa hankaloittaa, kun viisarit on kullan väriset ja tausta harmaa. Tämä uusi on uljas ja mahtava laitos, näkyy niin rilleillä kun ilman. Ei aivan tämän linkin mukainen, mutta aika lähellä: Citizen miesten rannekello Eco-Drive BM8530-89E Hannele 239€ pyysi kauppias ja sen sitten luovutin heille.
Tuohan taitaa olla eräänlainen ”aurinkokello”… Kellopuoti taitaa tehdä myös käsikirurgisia toimenpiteitä: ”Rannetta voidaan tarvittaessa lyhentää. Mikäli haluat lyhyemmän ranteen, ilmoita tilauksen lisätiedoissa haluamasi mitta”.
Mullakin on Citizenin automaattiviritteinen rannekello. Ostin sen rippilahjarahoilla, ja tuntuu toimivan vieläkin.
Juu, nuo mekaaniset automaattivetoiset kellot ovat usein kestäviä. Itselläni on Omega Seamaster jostain 1950-luvulta. Sain sen isältä perinnöksi joskus lapsena. Hyvin toimii vieläkin. Joku vuosi sitten käytin sen noin 600 € maksaneessa huollossa, ja nyt sen kanssa pärjännee taas vuosikausia. Hauska juttu on sekin, että ko. kelloon saa edelleen kaikkia Omega:n alkuperäisiä varaosia uutena.
Omega Seamaster 50 -luvulta on kyllä jo saavutus. Rispektiä täältä. Kellot on hienoja. Joku niissä kiehtoo ja usein pysähdyn vain katselemaan näyteikkunoiden kelloja. Silti olen periaatteessa yhden kellon käyttäjä. Oli monta vuotta nuo kaksi Citizeniä ja yritin käytellä niitä vähän vuorotellen, mutta ei se ollut oikein oman luonteen mukaista. Yksi on aina suosikki ja toinen vähän vain naapurin likka. Sama koskee koskee kyllä myös kameroita. Miksei objektiivejakin, vaikka niiden valintaan vaikuttaa tietysti myös senhetkinen tarve.
Jep, minustakin kellot ovat hienoja, mutta itselläni ei niitä ole kuin muutama. Joillakin on kelloja kokonainainen pieni kaapillinen, jossa on sähkömoottorilla toimivat pyörittäjät mekaanisille automaattivetoisille kelloille, että pysyvät aina käyttövalmiina eri tilanteisiin ja fiiliksiin sopivana. Taitaa esim. tuolla jäsen paraneva:llakin olla useampikin kello (??)....
On niitä kertynyt liikaa, mutta viimeisen vuoden on ollut älykello ranteessa, täytyy johonkin hävittää valtaosa kelloista, ei niistä kaapissa mitään iloa ole.
Pari lippua ensi viikonlopun konsertteihin. https://luxmusicae.com - Muistutetaanpa nyt siitä, että niin perjantaina kuin sunnuntainakin on mahdollisuus kuulla ja nähdä huippusellisti Andreas Brantelid. Hän soittaa Brahmsia Stradivariuksen sellolla, jolla Brahms on itse aikoinaan soitellut.