Meillä kesällä nousee tuonne kuuteenkymmeneen, nyt kun viimeksi katsoin taisi olla neljissäkymmenissä.
Jos lämmöt ei nouse, niin kosteus voi olla väärä, eli lisää kastelukannulla tai vähemmäksi tuulettamalla, vaatii toki verkon kannen päälle, ettei tule tuhatta miljoonaa kärpästä.. kääntäminen säännöllisesti voi auttaa ja puutarhajätteen sekoittaminen sekaan (esim. nurmikon silppu).
Kiitos vinkeistä. Ehkä meillä ei ole täyttöä riittävästi. Sen verran vähän tulee vapaa-ajan residenssillä jätettä. Tuo kosteudensäätely täytyy ottaa myös tarkempaan syyniin.
Oman kokemukseni mukaan kompostin saa kyllä helpommin liian märäksi kuin liian kuivaksi. Olemme laittaneet biojätteen määrästä aina 1/3 - 1/2 sitten sitä kuiviketta.
Meillä ollut käytössä reilun vuoden ja lämpötilat 30-45 astetta talvella menee 0 , kuiviketta noin puolet biojätteen määrästä.
Nyt kun muistelen, niin ei se meilläkään vielä ensimmäisenä kesänä kovin hyvin toiminut. Joku selitti sillä, että ottaa aikansa ennen kuin siihen kehittyy oikeanlainen ja riittävä mikrobikanta(?). Vähän kuten entisaikojen taikinatiinu jota ei koskaan pesty Tiedä sitten...
Itse asiassa erittäin hyvä pointti. Pitänee olla vaan kärsivällinen. Käynnistimme prosessin keväällä ja aika pienellä jätemäärällä, joten tämä starttiharjoitus saattoi olla jääkiekkotermein ns. hitaita lähtöjä...
Kaupassa on kompostiherätettä, joka saattaa nopeuttaa alkuun pääsyä. Ureaa voi myös lisätä. Talvisin jäänestona myytävä on edullista verrattuna puutarhaliikkeissä myytävään. (Voi myös asetella sopivan jakkaran tms. kompostin viereen ja lisätä ureaa ns. luonnonmenetelmällä.... )
Tuttu kyllästy adbluen vikailmoituksiin ja vaihtoi jonkinasteisen maasturimersun Toyota rawiin. Erinomainen veto
Eiköhän se teollisesti valmistettu urea ole kuitenkin hieman erilaista ja tasalaatuisempaa tavaraa kuin ihmisen virtsa, vaikka molemmat sisältävätkin mm. ammoniakkia. Myös AdBlue:n urea on erilaista kuin esim. lannoitteissa käytettävä. Mutta, ei kai mikään estä kokeilemasta, jos asia kerran kiinnostaa ja esim. sinulla on dieselauto… Oliko se tuttusi käyttänyt tuota ”luonnonmenetelmää” AdBlue:n tankkauksessa?
Maasturista toiseen ja kolmanteen - onko kenelläkään kokemusta nelivetoisista Romanian Relluista - Dustereista? Uhka vai mahdollisuus vähän käytettynä?
Olen jonkin verran myös katsellut Daciaa, olis näihin maaseutuoloihin järkipeli: korkea maavara, 4-veto, helppo mennä istuun, kun vähän korkeampi, ei turhia hienouksia, paikallisella korjaamolla helppo huoltaa ja korjata… naapurilla on sellanen, eläköitynyt kuorma-autofirman omistaja, on tyytyväinen ja pitää riittävän hyvänä. 2018-2020 -vuotisen, n 60-80 tuhatta ajetun saa haarukkaan 14-18 t€. Nuorempiakin löytyy kyllä n 20 t€ hintatasolla. Tyyppivioista en osaa sanoa mitään.
Mitä joskus joitakin alan lehtien testituloksia Dacian eri malleista vilkaissut, niin useimmin tulee moitteita jonkinlaisesta viimeistelemättömyydestä työn laadussa, äänieristyksestä ja kolariturvallisuudesta… Mutta, uusia malleja tulee joka vuosi ja varmaan niissäkin monet asiat hiljalleen kehittyvät. Itse suoritettu koeajo antaa varmaan parhaimman kuvan ko. ajopelistä, vaikka sitä kolariturvallisuutta ei ehkä silloin kannata kokeilla…