Itselläni on jo neljättä talvea liki samanlaiset, tosin Pomarin omalla tuotemerkillä, ja samanlaisella pohjalla. Vaalea kumimateriaali on pehmeää, ei kovetu pakkasessa, eikä ole liukas. Todella hyvät kokemukset. Nyt kun pohjat olivat jo kuluneet, mutta muutoin kengät kolmen talven jälkeenkin erinomaisessa kunnossa, laitatin suutarilla puolipohjat, jotka ovat mustaa kumia. Nyt pito ei enää ole läheskään yhtä hyvä kuin alkuperäisellä vaalealla kumilla.
Icebug on ainoa kenkä johon luotan. Autossa on kitkat, siinä on neljä pyörää, ei se kaadu. Itse olen kerran kaatunut koiran kanssa lenkkeillessä ja murtanut luitani. Sen jälkeen olen liikkunut jäisillä baanoilla aina piikkikengillä. Pysyy luut ehjänä, vaikka välillä pistäisi juoksuksikin.
Ne oli ennen puolta väliä, voi olla, että pillit tulivat vähän myöhemmin, mutta 70-luvulla kuitenkin.
no teitkö mittaukset kokotaulukon mukaan, en kyllä ostaisi kenkää taulukon mukaan vaan kauppaan kokeilemaan, minulla tuli tässä muhkuraisessa lumikelissä nilkka kävely araksi, menin Apteekkiin ja ostin Futuro tuotesarjan nilkkatuen kokotaulukon mukaan farmaseutilla oli mittanauha mittasin sukan päältä oikean koon mutta himassa totesin siteen olevan liian pieni ja pirun kireä olisi pitänyt uskoa ettei M koko sovi L koon äijälle!
Poikkeuksellisesti luotin kokoon, kun en kehdannut mennä kokeilemaan ja sitten tilaamaan muualta, olivat aivan sopivat. Yleensä käyn kyllä sovittamassa.
Tuo on kyllä kohtelias asenne ns. kivijalkakauppiaita kohtaan. Muistuipa mieleen, kun viime kesänä kävin moottoripyöräilyvarusteita myyvässä liikkeessä uusia hansikkaita katsomassa. Liikkeen omistaja suorastaan ”kihisi” kiukusta ja jouduin hieman sijaiskärsijäksi. Kertoi herra, että juuri hetki sitten liikkeestä oli poistunut henkilö, jonka kanssa oli yli tunti etsitty ja sovitettu sopivat ajovarusteet, kypärä, ajotakki ja -housut, hanskat ja saappaat. Kun sopivat varusteet oli löydetty ja olisi pitänyt ruveta kauppaa tekemään, ilmoitti henkilö, että ostaa varusteet saksalaisesta verkkokaupasta, kun saa sieltä hieman halvemmalla. Tällainen käytös on kuulemma nykypäivänä erittäin yleistä. No, itse ostin hiukan päälle parinsadan hanskat, jotka olisin minäkin saanut sieltä saksasta hieman halvemmalla, mutta kyllä henkilökohtaisesta palvelusta mielestäni kannattaa hieman maksaa.
Ystävälläni oli Fotoalan kivijalkakauppa Helsingissä, vuosituhannen alkupuolella oli hyvinkin tavallista, että liikkeeseen tultiin kokeilemaan digijärkkäriä, sitten se tilattiin Saksasta ja tultiin takaisin uuden kameran kanssa hakemaan käyttöopastusta.
Jep, joidenkin ihmisten röyhkeydellä ei ole mitään rajaa. Ilmeisesti jotkut ajattelevat, että yrittäjä elää pelkästään pyhällä hengellä ainoana motiivinaan palvella muita.
Se oli jotenkin hienoa silloin, kun sai tilattua ihan ulkomailta asti On jäänyt mieleen naapurifoorumilta, kun joku valitteli, että ulkomailta ei saanut jotain Lumixia sen halvemmalla kuin täältäkään, kun "himottaisi tilata ulkomailta".
Heh, juu, ehkäpä siinä on joillekin jonkinlaista eksotiikkaa. Sellainen yleinen ajatus tuntuu olevan se, että suomalaiset yrittäjät ovat niin ahneita, että pyytävät tavaroista sen vuoksi korkeampaa hintaa kuin yrittäjäkollegat esim. Keski-Euroopassa. Yleensähän syynä on se, että ne Keski-Euroopan kauppiaat ovat niin suuria, että he saavat tavarat ostettua sisään huomattavasti edullisemmin kuin ne suomalaiset pienemmät kollegat, ja siinä syy hintojen erolle.
Kävin paikallisesta liikkeestä kysymässä 4 nastarengsta polkypyöriin, 4 rivin nastoja, kalliimpia renkaita. Hinta oli lähes tuplat, rahti 40 euroa ja toimitusaika yli kuukausi. Tilasin toisesta suomalaisesta liikkeestä verkon kautta. Olivat seuraavana päivänä matkahuollossa. Joskus on vaikea suosia paikallista. Tai jos meet ostamaan mikroaaltuunia hajonneen tilalle ja myyjä sanoo, että tää on 'parasta bestiä'. Mua nuo netissä leviävät ilmaisut ärsyttävät. Ehkä ärsyttävin kaikista on päivitys, joka alkaa 'se tunne kun...'
Nykymaailmassa ei kokekemukseni mukaan juurikaan voi luottaa valmistajien ilmoittamiin kokomerkintöihin, ja erityisen huonosti kokomerkinnat pätevät juuri jalkineissa; olipa sitten kysmys tunnestusta laatumerkistä tai tuntemattomammista tai halpahallien omista. Jopa saman tuotemerkin kohdalla merkinnät voivat poiketa todellisesta koosta tuote-erän ja -mallin mukaan. Johtunee kai siitä, että samakin tuotemalli, mutta eri tuote-erästä (ja toisella kauko-idän sopimisvalmistajalla teetettynä) on mitoitettu eri tavalla. Tästä syystä en ole koskaan uskaltanut kenkiä ostaa sovittamatta ja muusta kuin kivijalkakaupasta. Joskus tosin lyhytaikainen kaupassa sovittaminen ei vielä paljasta kengän todellista sopivuutta, ja pidemmän päälle pidettynä kenkä ei vain ala tuntua "omalta", ja se on hylättävä. Oman hyvinvoinnin kannalta kengät ovat tärkeät, ja ne ovatkin jatkuvasti käytössä olevien (moniteho)silmälasien ohella tuote, jonka laadusta ei pidä tinkiä vaikka se vähän enemmän rahan menoa aiheuttaisikin. EDIT: Edellä puheena olleet Pomarin talvinikkurit ovat minulla kokoa 45. Yleensä käytän kokoa 45 ja joskus sopii 46. Viime kesänä Intersportista ostamani ja siellä sovittamani Salomonin vaelluskengät, joissa on peräti kokomerkintä 46 2/3 osoittautuivat parin käyttökerran jälkeen liian pieniksi, eli ovat todelliselta kooltaan jopa 2 numeroa merkittyä pienemmät. Nyt olen ottanut käytännön, että kuljetan kaupoilla mukanani mittanauhaa. Ainakin kengissä, joissa on irrotettava pohjallinen, voi kengä todellisen sisäpituuden aika hyvin mitata pohjallisen pituudesta.