Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Onko tullut osteltua jotakin?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 4 Huhtikuu 2011.

  1. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 408
    1 061
    113
    S
    Keni sä teet " hienompia hommia" mulla on skannerit , tulostimet ym härpäkkeet koneessa kiinni, mökkiäkään ei ole :) Jokainen tarpeidensa mukaan ja mökistä puheenollen , olisin kai jonkinlaisen työleirin saanut mutta en näe tarvetta kun asuu mökkimaisemissa vesien ympäröimänä.
     
    Viimeksi muokattu: 4 Tammikuu 2023
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Elämä on helpompaa kun työ ja koti on samassa paikassa eikä ole mökkiä.
    Pöytäkone hyrrää, taitaa olla 6.vuosi menossa. Jokunen kiintolevy välillä vaihrettu.

    syksyllä ostettu MacBook air on kakkoskoneena, millä hoidellaan joitakin juttuja.
    Vanhoja rimpuloita läppäreitä ja pari vanhaa pöytäkonetta lojuu nurkissa pitäis hävittää ne jonnekkin.

    Pääasiassa Ipadeilla notkutaan netissä, on kiva ottaa mihin milloinkin.
     
    Kimo tykkää tästä.
  3. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Hienommista hommista en tiedä. Minullakin on kotona tasoskanneri, filmiskanneri ja ulkoinen kovalevy käytössä, mutta kaikki on kytketty 32" näyttöön. Läppäristä menee ainoastaan yksi USBC-piuha näyttöön, jonka kautta kulkee kaikki, jopa sähkö läppärille. On se kätevää nykyään. Näppis ja ohjauslevy langattomat, sama setti töissä. Työpaikan tulostimet ovat verkossa.
     
    Kimo tykkää tästä.
  4. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    954
    428
    63
    No minä olen kait tässäkin se poikkeava yksilö...

    Kotikone on klassinen tornimalli, kun tuli aikoinaan teetettyä pojalla sen verran hyvä kombo, että pärjää vieläkin. Eikä ole tarvetta omiin töihin läppärille, tabletti on kivempi mukana pidettävä esim lomalla. Toisaalta läppäri olisi jopa turhakin: vie pöytätilaa, ja akku kypsyy kun aina töpselissä.

    No töissä mulla on sitten se läppäri, ja kyllä, joskus lainaan omiinkin töihin. Mutta kun on oma työpiste, niin siellä on lisäksi tuollainen piskuisissa kuorissa oleva pöytäkonekin, koska mulla on kamalan suuri arkisto erilaisia materiaaleja vuosien varrelta. Liian monella työkaverilla hyytyy läppärit kun työstää isoja exceleitä, ja muistiakin liikaa käytetty. Ja kaksi näyttöä, niin saa useamman ohjelman yhtä aikaa näytöille, eli tuo nykykokoinen pöytäkone ei ole edes tilan syöjä. Kakkoskonttorilla sitten vain yksi näyttö ja telakka.

    Ja erotan työajan niin että vapaa ajalla en tee töitä ilman erillistä maksua.
     
  5. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Kaksi näyttöä minullakin sekä töissä että kotitoimistolla, läppärin oma näyttö myös aina aktiivikäytössä. Olen noin viiden vuoden välein päivittänyt MacBook Pro:n tehokkaimpaan malliin mitä silloin on myynnissä (ei ole ikinä ollut hyytymisvaaraa, näissä on kyllä tehoa riittävästi). Nykyinen alkusyksyllä hankittu kone taitaa olla työuran viimeinen, eiköhän sekin toimi hyvin noin viisi vuotta eläkeikään saakka.

    Välillä lusmuilen työaikana ja välillä teen työtä vapaa-aikana. Todennäköisesti menee aika tasan. :D

    IMG_5547.jpg
     
    Kimo tykkää tästä.
  6. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 408
    1 061
    113
    Pöytäkoneita myydään kuin häkää vieläkin, nehän on nykyään aika kompakteja
    Keni olet muistaakseni 1962 settiä joten olet joskus tehnyt "oikeitakin"
    töitä ennen tietokone aikaa,milloin aloitit työt tietokonella jos saan kysyä? Miksi juuri Macbook ?
     
  7. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 156
    5 756
    113
    Olen vuosikertaa -57 ja tietokonetta oli pakko käyttää vuodesta -86 lähtien, kun menin Kaukomarkkinoille varastoon. Vastasin Kimolle, vaikkei kysynytkään.

    Macbook Pro toimii Windows-koneena loistavasti, monet väittävät, että paremmin kuin. PC:t, vaikea sanoa, en ole omiin koneisiin Windowsia laittanut.
     
    Kimo tykkää tästä.
  8. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 957
    622
    113
    Helpompaa varmaankin, mutta ah niin äärettömän tylsää katsella vuodesta toiseen samoja maisemia samojen ihmisten seurassa ja tehdä päivästä toiseen yksiä ja samoja juttuja jne.
    Voisi ajatella, että ainakin osa elämästä menee moisessa hukkaan…

    Mutta joo, luonnekysymyshän tuo on. Jos tykkää paikallaan jumittamisesta niin sitten siitä tykkää.

    Tärkeintä kai on mahdollisuuksien mukaan järjestää oma elämänsä sellaiseksi, mikä eniten tyydytystä tuo. :)
     
    Kimo tykkää tästä.
  9. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 408
    1 061
    113
    Tää oli hyvä, mutta jos koti ja mökkimaisema on lähes sama ja ei kaipaa työleiriä niin passaan . Kaikki nämä on niin valinta juttuja ja makuasiota mielestäni ja suurimmalla osalla meistä ei ole varaa asua vaikkapa Snadissa ja ostella mökkejä . Jokainen tekee valinnat mielensä ja varojensa mukaan.
     
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Kuinka sen nyt ottaa.
    Työkseen valokuvaavana näkee kyllä erilaisia ihmisiä tarpeeksi. Osa tulee studiolla käymään, osan näkee kun käy kuvauskeikalla muualla.
    Ittellä kyllä suurin into valokuvatyöskentelyyn on taakse jäänyttä, enemmän tykkää tästä toisesta työstäni.

    Mettähommia, hakkuuta ynnämuuta tein yhteen aikaan. Siitä en kyllä oikein tykkää. Kun keskellä mettää puuhasteloo, niin tuntuu että täällä sitä ollaan yksinäisyydessä ja maailma menee ohi muualla. Mettätöiden teon aikaan kypsyi ajatus ruveta valokuvaajaksi, jonka sattumalta soittamani puhelu VVI:lle myöhemmin mahdollisti.
     
    Jari_S tykkää tästä.
  11. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Vuosiluku täsmää. En voi väittää että olisin ikinä tehnyt ”oikeita” töitä (ellei pari raksakesää sekä kalastus- ja rektkeilyvälineiden myyntihommia lasketa). Kuten vaimon valinnassa, olen työelämässäkin harrastanut pitkiä suhteita. Työskentelin noin 13 vuotta ruotsinkielisen sanomalehdin levikkimarkkinoissa (Ota riski - rakastu suomenruotsalaiseen, jos muistatte kampanjan) ja nyt pian 25 vuotta Mannerheimintien toisella puolella isossa tavaratalossa. Sanomalehteen tuli vuonna 1986 eka Mac-kottaraispönttö, ja se oli ensimmäinen tietokone millä oikeasti pystyi tekemään edes jotakin. Sen jälkeen en ole muualle suostunut katsomaan, enkä ole valintaa katunut.
     
    toanna ja Kimo tykkäävät tästä.
  12. riekkosak

    riekkosak Well-Known Member

    1 468
    325
    83
    Mietin aina joskus sitä, kuinka paljon tietotekniikka onkaan kehittynyt siitä, kun tein ensimmäisiä harjoitustöitä kauppakorkeakoululla 1970-luvun lopulla. Ensimmäisessä vakituisessa työpaikassani Partekissa muustelen nähneeni ensimmäiset kannettavat - tai raahattavat - tietokoneet. Vuonna 1984 vaihdoin työpaikkaa ja jouduin kirjoittamaan mekaanisella kirjoituskoneella. Sittemmin on tullut monta sukupolvea tietokoneita töissä ja myös kotona. Vuonna 2011 hankittu tietokone edelleen käytössä kotona, siihen on tosin vaihdettu kiintolevy ja akku.
     
  13. Veikko Siipi

    Veikko Siipi Active Member

    214
    104
    43
    Komeita työuria porukalla.

    Meidän ensimmäinen (oma) kone tuli taloon 2004 joulukuussa. Muutaman vuoden välein olen päivitellyt siihen emoa, prosessoria ja muisteja. Ensimmäiset 4 vuotta meni Windowsilla ja sen jälkeen pelkästään Linuxilla ja avoimilla ohjelmilla. Työelämässä tuli vehdattua kaikenlaisten digi -vehkeiden kanssa. Viimeiset 30 vuotta ICT -alueella, vaikka itse termi onkin nuorempaa tuloa.

    Viimeisin hankita on tältä päivältä, kun kävin Jimm’siltä Deltaco OFFICE premium-näyttövarsi Deltaco OFFICE premium-näyttövarsi, 17" - 32", musta - 59,00€

    Koetan saada vähän järjesteltyä omaa harrastusergonomiaa. Tarkoituksena on teettää puusepällä jonkinlainen työpöytä ja sitä silmällä pitäen täytyy katsoa vähän ulottuvuuksia.
     
    Kimo tykkää tästä.
  14. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    Mulla on pari vuotta vanha itse koottu pc. Helppo päivittää tarvittaessa, läpinäkyvä toinen sivu, kivat ledit ja nestejäähdytys. Appleen en koske pitkällä tikullakaan, en koneisiin enkä puhelimiin.
     
    Esamursu, Kimo ja Veikko Siipi tykkäävät tästä.
  15. Veikko Siipi

    Veikko Siipi Active Member

    214
    104
    43
    Nii'in. Oman koneen päivitys on vuodelta 2018, jolloin emo, prosessori ja muistit kustansi 511€. Käytännössä se oli se hinta, jolla sai uuden päivän mukaisen koneen. No käytännössä sen jälkeen on tullut vielä 4T SSD ja järjestelmälle 250GT SSD. Backupille 4T HDD. Oma roplaaminenhan tässä tavassa tietysti on, mutta kukin tavallaan.
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Mulla on 1997 vuoden alussa osista koottuensimmäinen työkäyttöön ostettu pöytäkone, silloin oli tuttu heppu tietsikkaliikkeessä töissä.
    Sen jälkeen vävy on koonnut 3 konetta osista.
     
    Vinski tykkää tästä.
  17. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 430
    1 459
    113
    .
     
    Viimeksi muokattu: 5 Tammikuu 2023
  18. Veikko Siipi

    Veikko Siipi Active Member

    214
    104
    43
    Koneen kokoaminen on sinällään hyvin helppoa, kun vähän osaa katsoa missä emolevyn liittimet sijaitsee. Komponenttien valinnasta en ole enää perillä sitäkään vähää, mitä joskus takavuosina. Yleensä otan yhteyttä Jimm’siin ja kerron, että tarvitsen päivityksen ja tiskin takana katsovat yhteensopivat osat ja se on sitten siinä. Näitä myymälöitä on varmasti kaikissa isommissa kaupungeissa, mutta itseä lähinnä on juuri tuo mainittu.

    Niin se Apple. Olen joskus miettinyt, että omppukone voisi olla myös kiinnostava, se kun lähenee vähän ajatusmaailmaltaankin Linuxia. Nämä tuumailut loppuu yleensä siinä vaiheessa, kun muistan, kuinka 80 -luvulla vannoin itselleni, että Commodore 64 oli viimeinen suljettu järjestelmä, jonka itselleni hankin.
     
  19. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 408
    1 061
    113
    Jep, sain tytöltä kerran testiin oliko se nyt Apple 6 puhelin, palasin kiireenvilkkaasti Androitiin :) Tietenkin nämä on tottumis asioita,sama kai toisinpäin
     
  20. RB

    RB Well-Known Member

    9 107
    1 087
    113
    Itte pääsin Androidista eroon, kamala värkki.
    Naisväen kännykkäongelmia pitää koittaa ratkoa harva se päivä, oma Ipponi vaan toimii päivästä toiseen.
     
    Kimo tykkää tästä.