Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Onko tullut osteltua jotakin?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 4 Huhtikuu 2011.

  1. Veikko Siipi

    Veikko Siipi Active Member

    147
    76
    28
    Polttonestettä on tullut pärrään tankkailtua säännöllisesti. Se on niin kallista lystiä, että ansaitsee tulla mainituksi erikseen.

    Lisäksi kotiutin äsken viimeisen hyllyssä olleen EF 35mm linssin Canon EF 35mm f/2.0 IS USM | Fotonordic

    Saapa nähdä joko nämä on ihan loppuva luonnonvara. Ei tuntunut oikein löytyvän käytettynäkään. Varmaan käynyt vähän niinkin, että ne jotka tykkäävät pitävät hyvänään ja ne jotka ei, on ehtinyt luopua omastaan jo aikaisemmin.

    Jep jep.
     
  2. cedricfan

    cedricfan Active Member

    682
    232
    43
    Silti halvempaa menoa kuin harrasteautoilla...
     
  3. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    1 763
    378
    83
    Moottoriveneistä puhumattakaan.

    Tässä kotikulmilla on venesatama tankkauspaikalla ja siitä ohi kulkiessani tankattavana oli vene, jossa 2 kpl 300 HP ulkolaitamoottoria. Purjehtiminen saattaisi tulla edullisemmaksi…
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    20 739
    2 018
    113
    Veneasemalla oli edessä paatti, joka tankkasi 900 litraa 98-bensaa. Hetki piti odotella.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 911
    749
    113
    Veneitten kulutuksesta ihan kelpo esitys. Polttoaineen kulutus: Raskas kaasukäsi tuhlaa - Kipparilehti.fi

    Retkipurkkarit on myös apumoottorilla liikuttaessa hyvin taloudellisia. Runkonopeus ja uppoumarunkoisen sulava muoto.

    Kaveri Paraisilla oli kovin kiinnostunut pieniruokaisista paateista. Kuitenkin vasta muutama vuosi sitten osti 40hp Yamahan ja Finnarkin vanhan mallin. Siis vain 40hp mutta nyt alkaa tuntua laihemmassa taiteilijan kukkarossa kuinka kauas viitsii kalaan ajella.

    On se kyllä vahva ja maineikas vene merelle. Samanlainen: https://m.nettivene.com/moottorivene/finnark/858158

    Nuo 2-t ikiliikkujat ei ole tietenkään taloudellisimpia mutta matka-ajossa ei oleellista eroa kaasari-nelareihin. (Siirtymissä kuten kalastajat sanoo.)

    Mulla on Yamahan 20 nelari joka on myös suhteellisen juoppo kun ottaa täydet tehot. 362 kuution kaasutinmalli. Mutta sillä voi uistellakin mitä isolla kakstahdilla ei niin huvita.
     
    Viimeksi muokattu: 26 Kesäkuu 2022
  6. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    1 763
    378
    83
    Vieläköhän moottoripetrolia saa jostain…

    Sellainen ns. kalastajamallinen vene vaikkapa Wickström petrolimoottorilla voisi olla edullinen ajaa.

    (Se Wickström moottoritehtaan rakennus on muuten vielä olemassa tuossa muutaman kilometrin päässä meikäläisen sijainnista).
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 911
    749
    113
    Ei sitä oikein saa. On siihen kyllä korvikkeita DIY meininkeihin ja sekoituksiin. Ehkä puuvene.netin arkistoista löytyy keskustelut. Mutta bensakansiakin Wikuihin tekivät. Vähän eri puristukset. Mulla oli W2 ja hankin bensakannet tehtaalta 2000 livun alkupuolella. Eihän se bensakulutus merkittää ollut siinä 8,5 metrisessä . 2- 3 litraa tunnissa muistelisin sekalaisessa puksuttelussa.Kulki sen noin 7 solmua siististi.


    Jos paatti Wikulla on tarjolla, muistaisin pitää mielessä viimeisestä mallisarjasta että W-3 on susi. Jäähdytys on yhdessä pytyssä ongelma siinä.

    Muuten tuon pakosarja - petroli esilämmitys - pakoputken jäähdytysvesi - valumysteerimyökky on pahin rasti. Sen kun osaisi rakentaa modifioiden niin moni ongelma olisi poissa.

    Milloin pakoputkeen ei tule tarpeeksi jäähdytystä, putki sulaa. Ja sen semmoisia. Pieniä kanavia se myökky läpeensä täynnä.

    Muuten taas tää "lättähattu" on suunniteltu parilla avaimella huollettavaksi vaikka merellä venttiilin säätö tms.
     
    Viimeksi muokattu: 26 Kesäkuu 2022
  8. keegan

    keegan Well-Known Member

    7 827
    951
    113
    Välillä kyllä mietityttää, että mikä ihme riivaa osaa noista muskeliveneilijöistä. Kapeikoissa ja satama-alueella ajetaan aivan järjetöntä vauhtia, jos kauppalaituriin joutuvat yli kaksi minuuttia odottamaan vuoroaan niin pyöritään mielettömällä kaasulla ympyrää siinä laiturin päässä eikä yleensäkään muita vesillä liikkuvia oteta millään tavoin huomioon. Meidät jo lapsena opetettiin kunnioittamaan merta, sen eläimistöä ja muita siellä liikkujia. No, toisaalta ei meillä koskaan ollut muskeliveneisiin varaa, isämme ensimmäiset veneet ("ns. kalastajamallinen vene Wickström petrolimoottorilla") eivät kummoisia olleet. Mutta ei kyllä pidetty merta minään saksalaisena moottoritienä.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 911
    749
    113
    Vielä lisään sen että ei niissä W-sarjan wikun petroli vs bensakansissa ole kovin paljon eroa että toimivia kannattaisi vaihtaa. Bensalla toimii molemmat ok.

    Mahtaako Vaasasta vielä löytyä uutta varaosaa. Taisi jo silloin kun minä kaupoilla olin olla artikkelit vähenemään päin.

    Vanhemman sarjan Wikuista en juuri tiedä. Niillä oli kai jopa dieseliä. Mutta joitain ykspyttysiä 50 luvun moottoreita näkyy silloin tällöin kunnostettuna ja nätteinä kuin siat pienenä.


    Edit. Kuvia Veneistä Wickström tai Olympia moottorilla - Puuvene.net


    Wikuille näkyy olevan FB ryhmäkin. Niin, millepä ei olisi.
     
    Viimeksi muokattu: 26 Kesäkuu 2022
  10. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    1 763
    378
    83
    Jaha, hra Mirrored näköjään tietää paljon vanhemmista veneistä. Eikös Karjaalla olisi ollut paremmat mahdollisuudet veneilyharrasteeseen kuin Hollolassa?

    Taitaa olla vaikea saada niitä varaosia (??). Yritys Oy Vaasan Moottori-Vasa Motor Ab perustettiin myymään varaosia Wickström moottoreihin, mutta ko. yritys on poistunut kaupparekisteristä vuonna 2011.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 911
    749
    113
    No ei ole Karjaalla oikein mitään kuin jokea pätkä patojen välissä, mutta Tammisaaressa ja Pohjassa kyllä. Nyt on vain 2km lähimpään rantaan joten huomattava parannus.

    Toki meri houkuttaa edelleen ja ikuisesti. Katsotaan nyt kuitenkin tämä ensin...
     

    Liitetyt tiedostot:

  12. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    1 763
    378
    83
    ^ Juu, kyllä meri on meri... :)
     
    Mirrored tykkää tästä.
  13. Kona

    Kona Active Member

    191
    165
    43
    Päijänne on kyllä hieno vesi, pääsee Kansallisvedelle saakka. Kyllä siellä yhden kesän veneilee kummasti ja useammankin.
     
  14. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    1 763
    378
    83
    Tässäpä kuva pätkästä Wickström moottoritehtaan seinää ja asiaankuuluva nosturi.

    On siellä pihalla vieläkin merimoottoreiden osia, mutta nyt hieman isompaa kokoluokkaa. (Kuvan moottorirunko ei ole läheskään suurimmasta päästä).

    Wickström.jpg Wickström2.jpg
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 911
    749
    113

    Liekö tehtaan tuotantoa lain tuommoinen kuusipyttyinen? Minkähän kokoiset pytyt? Siellähän on saattanut olla muuta moottoreihin liittyvää kokoamis- tai korjaustoimintaa viime vuosikymmeninä.

    Venelehdessä oli wikuista juttu joskus 70 80 vaihteen tienoilla. Niillä main tuotanto päättyi. Lehdessä oli kuva isosta potkurista ulkona seinässä. Se oli varmaan lentokoneen potkuri. Kuulemma sen avulla kokeilivat ja säätivät tehot kohdilleen. Akselin pää oli siis hallissa sisällä.
     
    Viimeksi muokattu: 26 Kesäkuu 2022
  16. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    1 763
    378
    83
    Ei ole kuusipyttyinen vaan V 12 eikä ole Wickström tehtaan tuotantoa. Tekijän nimi alkaa kyllä myös W-kirjaimella. Siellä on myös V 20 moottorin runko, jonka yhden sylinterin reiästä meikäläinen voisi mennä sisään.
     
  17. Est

    Est Well-Known Member

    15 631
    1 421
    113
    Wärtsilä
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    20 739
    2 018
    113
    Meri toki on rannaton, mutta hra Mirroredin nykyisestä lähirannasta on Pielavedelle noin 350 km. Eestaas siis semmoinen 700 km lenkki. On siinä 6 solmun paatille tilaa puksutella.
     
  19. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    1 763
    378
    83
    Tämä kuva liittyy löyhästi siihen vanhaan Wickström moottoritehtaan taloon. Eli, siellä toimii nykyään maalausliike, joka mm. hiekkapuhaltaa ja maalaa Wärtsilän moottorirungot. Homma on niin laajentunut, että ei mahdu enää toimimaan niissä vanhoissa tiloissa, joten on rakennettu siihen lähelle uudet toimitilat ja sieltä pihalta tämä kuva.

    Laite on laivan ”perämoottori”, eli sinne sisälle laitetaan megawattiluokan sähkömoottori, jonka pyörimisnopeutta voidaan elektronisesti säätää 0 - 100 %. Tämän vuoksi ei tarvita monimutkaisia säätölapapotkureita, vaan kiinteälapainen riittää.

    Laite korvaa perinteisen laivan peräsimen, ollen paljon parempi. Perinteinen peräsinhän toimii huonosti, jos laivan nopeus on hyvin pieni, mutta ko. laitteen kanssa ei ole merkitystä laivan nopeudella.

    Laite pyörii pystyakselinsa ympäri 360 astetta, eli kun lähdetään vaikka laiturista, käännetään laitetta 90 astetta ja käynnistetään keulapotkurit, niin laiva liikkuu kätevästi sivusuunnassa.

    Kyllä täällä Pohjanmaalla osataan… :)

    Perämoottori.jpg
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 911
    749
    113
    Sehän on kuin Yamaha F2.5 sitten. Oli kyllä loistava moottori siksikin että pakkia ei ollut mutta se pyörähti kätevästi ympäri jolloin pakokaasut eivät heikennä potkurin pitoa kuten peruutusvaihteella käy. 0,9l bensatankki riitti täydellä teholla tunnin jolla 20 jalan purkkari liikkuikin sitten pläkällä 5,5 solmua yhden tunnin. Oli kätevä tankata lennostakin kunhan oli varannut litran pulloja tarkoitukseen. Kuuli äänestä kun alkoi bensa loppua ja ehti laittaa ennen sammumista.