Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Onko tullut osteltua jotakin?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 4 Huhtikuu 2011.

  1. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 408
    1 061
    113
    Kauan haikailemani Nikkor SW 120 mm , mukavan myyjän kanssa kaupat Lauttasaaren Shellillä
     
  2. Est

    Est Well-Known Member

    16 797
    1 711
    113
    Hyvä että ostatte Nikonia ettekä mitään...
     
    Kimo tykkää tästä.
  3. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 408
    1 061
    113
    Juu...5x7 :lle mukava lasi ja ympyrää piisaa :) vai oliko tää mulle vai kelle
     
  4. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 428
    1 458
    113
    Tässä rungossa on riittävän syvä kahva. Saa luontevan otteen. Eihän se tietysti mikään Leica silti ole.
     
  5. Est

    Est Well-Known Member

    16 797
    1 711
    113
    aha
     
  6. duecon

    duecon

    29
    2
    3
    Sen uskon, että siellä käy kaikenlaista kulkijaa kun liikkeen paikka on mitä on ja harvassa tosiaan ovat nämä kivijalkamyymälät tällä alalla. Etenkin kattavan valikoiman kanssa. Toki siitä huolimatta asiakaspalvelua kaipaa, edes jonkin tasoista. Mutta, toki aina voi antaa mahdollisuuksia ja katsoa onko hommat muuttuneet.
     
  7. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    954
    428
    63
    Vieläkö tuo onnistuu? Alkaa olemaan melkoisen yliarvostettuja jo.
     
  8. kuvvooja

    kuvvooja Active Member

    340
    164
    43
    Goertz 6,5x11 cm:n negaa tekevä "taskukamera". Modifioin sen modernille 120 filmipuolalle sopivaksi...
     

    Liitetyt tiedostot:

  9. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 408
    1 061
    113
    Cambon lauta eBaysta, ei jaksa odottaa että härmästä löytyisi :)
     
  10. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    954
    428
    63
    Suhteellistahan kaikki on, mutta mulle se on yliarvostusta, kun joka paikassa missä joitainkaan vanhaa tavaraa kaupataan, oli Zenit tai pari, hintana runko+normaali parillakymppiä. Miksi ei olisi ollutkaan, valmistusmäärä huima, ja tarjontaa yli kysynnän. Ja sitten joku alkoi netissä puhua Heliosten bokehista, niin kas kummaa, normaalit viedään käsistä viidelläkymppiä. Samat joita oli nenän alla tarjolla vuosikymmeniä, ihan samanlaatuisina, hieman keskiknkertaisen yläpuolella.
     
    Jsaasta tykkää tästä.
  11. jaska26

    jaska26 Active Member

    352
    99
    28
    Olisikohan tässä käynyt niin, että digitalisaation myötä on syntynyt uudet markkinat. Ei siksi, että verkossa niitä mainostetaan, vaan siksi, että nämä "keskinkertaista hieman paremmat" ovat vasta nyt päässeet näyttämään kyntensä riittävän laadukkaiden sensoreiden ja runkojen kanssa. Halvoissa suljin- ja peilitärähdysten vaivaamissa rungoissa ja halvoille filmilaaduille kuvatessa ne eivät ehkä ole päässeet oikeuksiinsa. Kun 50- millinen pannaan pienikennoiseen digikameraan, siitä tuleekin pikkutele (potrettilasi), ja sen luonne sekä käyttökohdekin muuttuu. Arvelen, että juuri adapterit ja pienikennoiset digijärjestelmät ovat auttaneet löytämään näistä aiemmin piiloon jääneitä ominaisuuksia. Helioksen lisäksi aika monet muutkin normaalit ovat löytäneet aivan uutta käyttöä. Itselläni näin on käynyt mm. Cosinon Auto 50/1.8 objektiiville, jonka toki jo 70 -luvulla ulkomaisia alan lehtiä lukeneena tiesin olleen aliarvostettu (ainakin Suomessa).
     
    Viimeksi muokattu: 5 Lokakuu 2018
    mlphotic tykkää tästä.
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Rajalaa rasittaa Helsingin toimipisteen vaihteleva maine sekä nettikaupassa villisti vaihteleva hinnoittelu (kutsuvat hintojaan "tarjouksiksi"). Rajalan nettikaupan toiminnasta tulee helposti mieleen, ettäpyritään viilaamaan silmään viatonta ja tietämätöntä kuluttajaa (siis asiakaskunnan valtaosaa).

    Mutta kivijalkakauppoina Tampereen ja Turun Rajaloista minulla on hyvät kokemukset. Asiallista toimintaa kummaltakin. Monza on kuitenkin asiakaslähtöisempi ja helpommin lähestyttävä. Hyvien kauppojen lisäksi olen saanut sieltä laitteita kokeiltavaksi, ja ovat jälkeenpäinkin minun asioitani hoitaneet (Sonyn 5 vuoden takuussa oli joku virhe jonka huomasivat ja korjasivat 9kk kameran oston jälkeen). Lisäksi Monzan hintataso on aina sama tai alempi kuin Rajalassa.
     
    duecon tykkää tästä.
  13. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 408
    1 061
    113
    Moi , en ole yhtään seurannut lasia, käykö sovitteella Nikoniin t kimo
     
  14. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 408
    1 061
    113
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Ei ihan oikein. Vertaa runkopaksuudet alla olevasta linkistä ja kelaa mitä se merkitsee! Lisäksi tulee kyseeseen himmentimen toiminta (automaattisesti = täyden aukon mittaus/tähtäys) joka tietenkin tulee kuvioihin vasta oikeassa F-kiinnityksessä.

    Flange focal distance - Wikipedia
     
  16. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Eli siis käy Nikoniin, mutta ei tarkenna äärettömään, ei ihan lähellekään, mutta muutamaan metriin saa hyvin tarkennettua. Sitten adapterilla jossa on optiikkaa mukana saa tarkennettua myös äärettömään.
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Samanlaiset kokemukset minulla - Otusta lukuunottamatta :) Käsin tarkentelu nykyaikaisella peilikameralla on mielestäni ajan haaskausta. Mutta eikö sinulle ole tulossa se Z? Sitten saattaa olla toiset fiilikset.

    Olen muuten niin tiukkapipo objektiivifiilistelyn suhteen, että aina haluan täyden piirtoympyrän käyttöön. Pienikennoiset eivät siis näissä hommissa ole vaihtoehto minulle.
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113

    Äärimmäinen koulukunta tuolla tiellä hyväksyy enää isommat formaatit ja sitten erotetaan, jos ei ympyrän reunat eivät tule edes kulmissa näkyviin. :rolleyes:
     
  19. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Toki :) Jos haluaa tietää käyttämästään objektiivista kaiken, niin kuva on aivan epäoleellinen sivuseikka. Enemmänkin pitää kiinnittää huomiota piirtoympyrän rajoihin ja kenties jopa sen ulkopuolisiin alueisiin.
     
  20. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Mä olen Helioksella joku vuosi sitten jonkun verran potretteja kuvannut, parista metristä, muistaakseni D600:lla. Muistelisin että pidin niistä...