Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Onko tullut osteltua jotakin?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 4 Huhtikuu 2011.

1. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 411
    1 065
    113
    Vs: Onko tullut osteltua jotakin?

Saksan eBaysta Nikon Fe 2, kuin uusi, mutta piti siitä maksaakin enemmän kuin kameralaukussa :) 

2. keegan

keegan Well-Known Member

8 489
    1 418
    113

Niin ja muutakin. Olen tottunut ostamaan filmit Saksasta, mutta nyt olin kaukana pakastimestani ja piti saada äkkiä pari filmiä. Eikun kivijalkakauppaan. Keskikoon satanen Provia maksoi melko tarkkaan kaksi kertaa sen minkä Saksasta tilattuna! Haloo!
    Kyllähän minä isänmaallinen ihminen olen (kunhan puhuu), mutta toivottavasti en vähään aikaan enää tällä tavalla tue kotimaista kauppaa ja työllisyyttä. En minäkään sentään ole rahasta tehty!
    EDIT Lottovoittajatko ne vaan Suomesta filmiä ostaa, häh?

3. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 411
    1 065
    113

Oli kerran FA , en tajua miksi sen möin. Toki olen ennenkin ostellut samoja takaisin kun menee lähes päikseen, eipä juuri häviä tai voita.

4. Vs: Onko tullut osteltua jotakin?

No säästyypähän muutama harvinainen aivosolu ja rahat :)
    Ei vaan gordoniin joutu taas tyytyyn...

5. keegan

keegan Well-Known Member

8 489
    1 418
    113

Juu, vaikka aikanaan aloitin filmikuvauksen K-bajonettirungoilla jotka toki olivat aivan kelvollisia, niin Nikonin manuaalitarkenteisiin tuntuu kiteytyvän "valokuvauksen syvin olemus":)
    Kyllä F3:n ja FE:n kaveriksi pitää vielä tuo FA hommata.

PS Niin, ja sitten vielä nämä Ai-s lasit:)

6. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 269
    47
    48

Jos ei oo Napueta niin kokeilehan Hendricksiä. Sekaan jäitä, Fever Treetä ja muutama kurkkuviipale.

7. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 447
    441
    83

Muitakin edeltä...
    Napue hyvä, mut nirso tonikin suhteen. Fever hyvä, festimans ok... schweppes ei toimi. Liian päällekäyvä. Eli, niinq monen muunkin ginin kaa, oheistuotteet vaikuttaa. Tosin raakana ainka nam ;)

8. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 411
    1 065
    113

Oletko testannut FE 2 :sta , ei huono. Minulta on jäänyt F 3 tyäysin väliin. Aikoinaan kuolasin F3:sta tosissaan. Onko oikeesti hyvä peli ja miksi ?

9. keegan

keegan Well-Known Member

8 489
    1 418
    113

Eroaako FE2 FE:stä muuten kuin nopeiden aikojen osalta? FE on ainakin hieno kamera. F3:ssa on tuo HP-etsin josta pidän ja mahdollisuus vaihtaa etsimiä, kuiluetsin on hyvä jalustalla. Se on patarautaa kuten muutkin Nikonin manuaalirungot. Huono (ja oikeasti aika huono) puoli on etsimen onneton numeraalinen LCD-näyttö kunnollisen viisarinäytön sijasta. Nyt kun minulla tuo FE on ollut jonkin aikaa, niin enemmän siinä filmiä kulkee kuin F3:ssa. F3:n etsinkuva on suurempi, mutta minulle se ei korvaa FE:n hienoa viisarinäyttöä. Molemmissa työn laatu on ensiluokkainen. Moottoriperää minulla ei ole kummassakaan. Mutta sanotaan niin, että jos FE:n etsinkuva olisi saman kokoinen kuin F3HP:ssä niin siinä olisi aika täysosuma. Jos olisin FE:n ostanut ennen kuin F3HP:n, niin jälkimmäinen olisi voinut jäädä ostamatta:)
    Niin, vastatakseni kysymykseesi, F3 on hyvää patarautaa mutta ergonomia osin mättää. Minulle FE (tämä on tietysti epäortodoksista) on parempi. Aikoinaan ostin F3HP:n koska olin nuorukaisena sen perään kuolannut ja nyt digiaikana se ei enää maksanut mitään. Hyvä se on, luja ja mittaus toimii hyvin kuten FE:ssäkin, mutta kaikkiaan FE on sujuvampi ja etsimessä on oikea viisarinäyttö.

EDIT Pari typoa korjattu.
    EDIT2 : F3:n hyvyys tulee näkyviin (aikanaan tuli näkyviin) kovassa käytössä kentällä. Se on eri jämäkkyysluokkaa aivan selvästi. Eri asia sitten on minkä verran tuolla (kyllä selvästi tuntuvalla ja aivan reaalisella) pomminkestävyydellä on harrastajalle merkitystä, ammattilaisille tietysti aikanaan ole. Toisaalta ei FE sekään marenkia ole.

10. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Joo, mullakin siis FE, FM2n, F3 ja nyt siis FA (Nikkormatien lisäksi). Se vaan ottaa sillai sydämestä kun noilla saa kuvata...

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

F2 on manuaalirungoista nikonin paras

12. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

FE ja FM vs FE2 ja FM2 eroaa ainakin siinä, että jälkimmäisistä on jätetty pois mahdollisuus käyttää Nai-Nikkoreita eli AI napukka siinä prisman alla ei enää käänny linkkuun pois tieltä.

Sitten mielipideosastolle: F3:ssa on aivan eri tuntuma kuin noissa heppoisemmissa. Jo se suljinkin on iso tekijä.  Ja tykkään että etsimen on erinomaista näyttää koko kuva-ala.

13. Vs: Onko tullut osteltua jotakin?

Canon F-1(N). suunnilleen 1981 tuotantoa juuri ennen New F-1 -mallin markkinoille tuloa.

Aito patarauta tuokin. Vaikuttaa toimivan hyvin.

14. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

FM2n täysin mekaanisesti 1/4000 s ja salamatäsmäys 1/250 s. Molemmat ensimmäisenä maailmassa, onhan noikin jotain...

15. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Pikku korjaus: jo FM2:ssa on 1/4000 sek.  :)

16. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

No niinhän onkin, salamatäsmäys tuli kuitenkin vasta tuohon. Ja kuitenkin siis noin molemmat ensimmäisinä maailmassa :)

17. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 411
    1 065
    113

On niin mukavia käyttää ja hivellä. Valitettavasti digit ei pysty samaan fiilikseen. Kuitenkaan Ison penan peilin ääneen ei  nämäkään pysty;)

18. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 681
    227
    63

Ropsit F1 rungolle. Pitäis välillä kuvatakkin sillä. Vois kehitellä jonkun kiertosysteemin missä tulis vuoden aikana kuvattua kaikilla filmikameroilla.

19. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 269
    47
    48

Tohotin.

20. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 411
    1 065
    113

Tarkoitatko kaasupoltin , sellain semiversio rautakaupasta. Mitä lämmittelet?