Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Onko tosiaan hiilikuitujalustat kolaus herkkiä ?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana JPQ, 18 Syyskuu 2010.

1. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Vs: Onko tosiaan hiilikuitujalustat kolaus herkkiä ?

Yleisen elämänkokemuksen perusteella on kuitenkin järkevää pitää liiman ja pöydän välissä esim. kartongin palasta.

2. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28

Viime talvena oli tuota lunta ja hiihdettyä tuli. Totesin, etteivät kalliit hiilikuituiset sauvat ainakaan kestä. Tosi halvat lasikuituiset venäläiset ovat sittemmin palvelleet hyvin.

3. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Yleisen elämänkokemuksen perusteella on järkevää pitää liiman ja pöydän välissä muovipussiin kääräistyä (pakastimesta otettua) kylmävaraajaa, n.s. Kylmä-Kallea. Työskentelyaika on pitempi, kun liima ei kovetu kohtakaan.

4. Vs: Onko tosiaan hiilikuitujalustat kolaus herkkiä ?

Hiilikuitujalusta on yhä kauempana, koskapa ostin äsken Saksanmaalta alumiini-Linhofin hintaan 27,10. Keskiputki on todella epävarmuuskohta ja kuulapolvikin usein lisää huteruutta. Tässä on kallistuva keskiputki, joten kameran saa suoraan/kallelleen haluamallaan tavalla. En tosin aio nostaa putkea noin ylös :)

5. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Minulla on japanilaisia Nagata-merkkisiä virvelinvapoja kaksi 80-luvun alusta.  Ne ovat lähes ikuisia, lasikuidusta vahvasti tehtyjä.  Hiilikuituisia uusia sen sijaan poikkeilee tasaiseen tahtiin, kun pienetkin haverit ovat kohtalokkaita. Mutta ei tässäkään suurin syy ole laminointiin käytetty lujitemateriaali, vaan se kuinka kevyiksi ja heikoiksi ne on suunniteltu.

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Pistänpä paremmaksi: minulla on Abu Atlantic, jonka ostin kesäduunirahoilla vuonna -67.  Säännöllisesti käytössä, tosin enempi uisteluvapana, jäykähkö kun on.  Kärkirengas on kerran vaihdettu.

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kalastusvavoilta odotetaan varsin erilaisia ominasuuksia, mm taipuisuutta katkeamatta,  kuin kuvausjalustalta

8. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Rohkeimmat voisivat veikata tuon pätevän myös murtsikkasauvoihin.

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
  10. Vs: Onko tosiaan hiilikuitujalustat kolaus herkkiä ?

Minä en myös kuulu kolausherkkyyysuskovaisiin. Minulla on ollut kohta seitsemän vuotta hiilikuituinen Velbonin Sherpa PRO kierrettävillä lukituksilla (ns. pikalukot ovat käytännössä hitaammat kuin kierrettävät, koska kierrettävässä käsi on valmiiksi putken ympärillä vetämässä sitä ulos tai työntämässä sisään). Ei ole särkynyt ja on toiminut täysin moitteettomasti sekä parin kilon valokuvauskalustolla että parin kilon videokalustolla. Siinä tuli vakiona mukana koukku keskiputken alle, johon voi ripustaa lisävakauttajaksi niin ison kassillisen olutta kuin tarvitsee. En ole tarvinnut (siis lisävakauttajaa).

Oli minulla muinoin Gitzon Studex (joka varastettiin) ja on vieläkin lilliputti Gitzo matkakäyttöön, mutta kyllä tämän Velbonin lukitukset ovat paljon paremmat eli komppaan JW:tä. Voittaa myös perusalumiiini-Manfrottot (joita minulla on myös ollut) ns. kevyesti eikä ollut minusta mitenkään erityisen kallis.

EDIT: asian vierestä, Gitzon kuulapolvi GH2780 sen sijaan on hintaansa nähden taas parhaasta päästä (ainakin cameranu.nl:stä ostettuna), ei tosin aivan täydellinen. Velbonin magnesiumversiot ovat teoriassa hyviä, mutta kuulan varret liian lyhyitä.

11. Mirrored

23 779
    749
    113

Piti oikein katsoa, minkälainen, kun minulla on ollut Gitzo kuulapäällä 80-luvun alkupuolelta saakka.  Ja selvästi on sukua, sama perusrakenne edelleen.  Olen ollut samoin tyytyväinen.

Miten hiilikuitujalustat ovat pärjänneet testien mittauksissa?  Tiedän kyllä että puujalustat ovat niissä olleet hyviä, mutta aivan ovat saman painoisia ne  kuin perinteinen Gitzo.

12. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Kun löytäisi enemmän testejä. Tässä on yksi vaikealla kielellä oleva: http://www.tvwg.nl/testrapporten/statieven/statieven.htm

Ja sitten on tämä usein referoitu: http://www.optiline.no/berlebach/images/stativtest_lfi1_2006.PDF

Enemmänkin olisi kiva nähdä.

Eihän puun se juttu ole varsinaisesti keveys vaan hyvä värinänsieto ja järeämmässä päässä sitten vähän parempi kantavuus/painosuhde.

Eikä puujalustojen halvempaa hintaakaan kannata unohtaa :)

13. Mirrored

23 779
    749
    113
    Vs: Onko hiilikuitujalustat värähdysherkkiä ?

Babelfish käännös dutch to english.  ( Yahoo )

http://babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&tt=url&intl=1&fr=bf-home&trurl=http%3A%2F%2Fwww.tvwg.nl%2Ftestrapporten%2Fstatieven%2Fstatieven.htm&lp=nl_en&btnTrUrl=Translate