Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Berlebach mutta mikä niistä

Discussion in 'Muut kameravarusteet' started by mikkowe, Aug 3, 2009.

1. mikkowe

mikkowe Member

88
    0
    6
    Toyon palkille puujalustaa. Katselin niiden kotisivuilta mutta siellä on niitä eri malli ja kierrevaihtoehtoja tosi paljon. Saisi kyllä aika ajoin olla järkkärinikin alla.
    Siis suositelkaa hyvää jalustaa. (Tai myykää edullisemmin käytettynä) budjetti 250 €

Products Listing Photo-Tripods from Berlebach ® Tripods

2. Vs: Berlebach mutta mikä niistä

En osaa suositella mallia, kun en tiedä millainen sen pitäisi palkille olla, mutta omalla Reporter 3032:lla ja Kaiserin kuulan järkäleellä järkkäri ei ainakaan heilahda mihinkään... kevyempänä vaihtoehtona sellaista tarvittaessa kulkee mukana tuo Mini pidennetyillä jaloilla. Tein siihen tuplat pidemmät jalat samanlaisesta saarnesta, ei erota alkuperäisestä, eikä paino kasvanut juuri lainkaan.

3. L and Scape

L and Scape Active Member

748
    147
    43
    Vs: Berlebach mutta mikä niistä

Paras malli on UNI ts. sellainen, jossa on vähiten niveliä.

Niistä UNI 16 ja UNI 26 ovat tukevimmat markkinoilla olevat jalustat; 30 astetta taittuva massiivinen nivel keskellä jalustaa eikä mitään muita niveliä. Vesivaa'an avulla voi aina asettaa kameraan vaakasuoraan, jolloin perspektiivi pysyy oikeana. Muistaakseni niissä on vain 3/4" kierre, joten varmista tehtaalta tai palkistasi, että sellainen sopii. Itse ostin 4-5v sitten, erittäin kannattava vai sanoisinko välttämätön investointi. Käytettynä vastaavia löytyy eebay.de:stä alkaen 100+ egee.

4. Kaarne

Kaarne Active Member

1,359
    0
    36

Kaippa se on preferenssikysymys. Yksijatkeinen on vähän simppelimpi käyttää, mutta käy helposti pitkäksi, ainakin jos "täyspitkää" hakee. Sellainen minijalustahan on kait yhtä järeä, mutta pienellä koolla on toki rajoitteensa.

Se, mitä juttuja sinne päähän haluaa, on myös makuasia. Itse pohdin aluksi pelkkää kierrettä, mutta sitten päädyin palloon, jotta voin a) saada kuulapään vaateriin, jos haluan pyörittää kameraa horisontaalisesti ja b) käyttää jalustaa useimmissa tilanteissa 6x6-kameran kanssa ilman erillistä kuulapäätä.

Pannauslevyä en halunnut, koska harvemmin sitä tarvitsen ja silloinkin sen saa kuulapäästä. Keskiputkea en halunnut, koska olen pervo vakausfetisisti. Harmaan värin otin erikoisuuden, huomaamattomuuden, värisopivuuden ja myös ihan estetiikan takia.

Minulla on siis se pisin kaksijatkeinen pallukkapäämalli. Jälkiviisaana voisin ehkä taipua pykälää tai paria lyhyempään keskiputkelliseen, mutta mieleni ei välttämättä saisi rauhaa putkea käytettäessä. Kaksijatkeisen kuljetuspituus lisäksi tietysti lyhenee aika paljon vähemmän kuin täyspituus. Ja jos oikein mietitään, niin voi olla paikkoja, johon lyhempi jalusta ei taivu, mutta pidempi taipuu. Toisin päin ehkä harvemmin, mutta ehkä niinkin.

5. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8,192
    63
    48

Pontta vanhaan keskusteluun. Kuinka sujuvaliikkeisenä ja käyttökelpoisena olette pitäneet tuota Berlebachin kiinteää "kuulaa" ihan kuvauskäyttöä ajatellen?

On käynyt mielessä se vaihtoehto että tosiaan istuttaisi palkin suoraan sen päälle, mutta saako tuolla sitten säädeltyä tarpeeksi tasaisesti kameraa? Erityisesti panoroinnin puute voi olla ongelma - erilliskuulassahan se on aina ratkaistu.

Normaalisti en pidä muutenkaan kuulan käytöstä hitaassa kuvaamisessa, mutta toisaalta kiinteä kuula olisi tukevuuden kannalta kiva. Ajatuksissa esimerkiksi malli 3032.
    Toinen vaihtoehto olisi 3002 tai 3012 ja siihen joku riittävän vakaa 3d-pää.

6. Kaarne

Kaarne Active Member

1,359
    0
    36

Mulla on tuo sama systeemi, mutta kahdella jalanjatkolla. Kokeilin sitä vähän aika sitten ilman päätä, ja totesin ainakin ruuvin liian pitkäksi Rolleiflexin pohjaan. Muutoin se olis voinu toimiakin ihan ok, vaikkei ne säädöt tietty loputtomia ole. Niitä panorointihommia on tietty parempi harrastaa toisen pään kanssa.

7. L and Scape

748
    147
    43

Minä olen käyttänyt yksinomaan tuota kiinteää kuulaa. Vaatii 3/4" kierteen. Vaa'itan jalustan aina vaakaan ja säädän kameran etulaudalla loput. On tukeva, ei minkäänlaista vapinaa edes 1s valotuksilla ja pitkillä linsseillä. Onhan hiilikuitu keksitty puuta myöhemmin, mutta tämä ainakin toimii. Jos käyt stadissa, tervetuloa testaamaan.

8. J.Vuokko

8,192
    63
    48

Jooh, eihän tuohon mikään estä tietenkään kiinnittämästä lisäksi toista päätä. Ei kai tuota alunperinkään ole suunniteltu kuin helpottamaan täysin tasaan laittoa.

Tai mikäli panorointitarve iskee niin jonkinlaisen panorointilevyn laittamista väliin (hieman kuten Berlebachin omassa 3032/P -mallissakin). Tuskin kauheasti lisää epävakautta.

9. juhaa

juhaa Active Member

8,059
    2
    38

Mulla on 3042. Mä olen pärjännyt tolla kuulalla ihan kelposesti. Jalusta on riittävän tukeva jopa tähtikiikarilleni. Manfroton 055:lla ei onnistu lainkaan. Se vapina ei lopu koskaan. Mä olen tossa käyttäny keskiputken lukitusta panorointiin. Putki pitää tietysti silloin olla alhaalla.

10. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23,779
    749
    113

Berlebachin mahdottoman pitkä sivu saa aina pään pyörälle, kun jalustatyyppejä ei ole ryhmitelty. 

Maksimikorkeuksista puuttuu oleellinen tieto korkeudesta ilman keskiputkea. Täytyy katsoa että jos on yhdellä jatkolla jalat, ja kuljetuspituus metrin luokkaa, niin siinä nyt olisi tältä osin sellainen, joka houkuttaisi - mutta sitten ne muut variaatiot tarvitsisi vielä löytää pitkästä listasta.  Harvinaisen hankala jalustaesittely!

Aivan perusominaisuuksista en myöskään ole päässyt jyvälle.  Taitaa olla niin, ettei nämä jalustat mene spagaattiin, ja lähelle maan pintaa, mitä päättelin tietyistä minimikorkeuksista?  Jos haluaisin 'täyskokoisen' jalustan olevan käytettävissä myös lähellä maan pintaa, pitäisikö sen takia valita kahdella jalkojen jatkolla oleva malli yhden jatkon sijaan?

Keskiputkesta en katso olevan haittaa, vaan sitä vastoin sitä voi joskus vähän käyttää korkeuden säätöön, tai olla käyttämättä.  Mutta tietenkin, jos jalat leviävät sivuille tarpeeksi, kun pitää päästä alas, pitkä keskiputki ottaa maahan. Keskiputkissa onkin valinnanvaraa: eri pituisia, jatkettavia, ja jatkopalaa. Onhan jatkettava / katkottava divisible? Mutta onko pidennys extention 50cm + extra short 10cm sama kuin divisible 10+50cm?

Onkohan tuo 10cm keskiputki vielä yhtään nostettavissa, vai onko se sellainen osa, mikä ikäänkuin vain muuntaa keskiputkellisen jalustan keskiputkettomaksi?

Nuo keskiputket ovat varmaankin metallia.
    ---------------

Entäpä sitten tällainen puinen Levelling Unit, mihin se sopii ja miten kiinnittyy, ja onko se säädettävissä ylös alas jalustassa?
    Levelling Unit With Lock Screw (Diameter 75 mm)
    Article number: 51010
    http://www.berlebach.de/bilder/produktbilder/286_mittel.jpg

Meinasin jo kysyä Berlebachilta näitä, mutta katsotaanpa asiaa ensin näin.

11. Kaarne

Kaarne Active Member

1,359
    0
    36

On totta, että nettisivu vois olla selkeämpi. Mutta ainakin niiltä saa tilattua suoraan, niin ei tartte kissojen ja koirien kanssa ettiä ympäri nettiä ja Suomea.

Korkeuden ilman keskiputkea saa arvioitua samoilla jaloilla seisovasta mallista, jossa ei ole keskiputkea.

Jalat menevät kyllä spagaattiin, joskaan eivät tällöin lukitu. En tosin tiedä, lukittuuko mikään muukaan jalusta; en ole oikein perillä näistä spagaattihommista. Yhtä kaikki, lukitusasentoja on kolme: "hartioiden levyinen" haara-asento, leveämpi haara-asento ja vapaa.

Keskiputkia saa tosiaan eri mittaisia ja poikittainkin meneviä. Itselläni ei ole enää keskiputkellista mallia, mutta voisi veikata, että lyhin malli on juuri sellainen, että keskiputkesta pääsee ikään kuin eroon, esim. spagaattia varten tai painon minimoimiseksi.

Tuosta levelling unitista en äkkiseltään osaa sanoa mitään, en oo tutustunna siihenkään.

12. J.Vuokko

8,192
    63
    48

Ainakin report-sarjalaiset menevät spagaattiin. Keskiputken kanssa tulee tietysti ongelmia kuten kaikkien jalkojen kohdalla. Tähän berlebach tarjoaa 10cm minikeskiputkea ratkaisuksi.

13. J.Vuokko

8,192
    63
    48

No niin. Päädyin Report 3032:seen.

Alkuperäisenä ajatuksena oli laittaa palkki siihen suoraan kiinni, mutta nythän huomasin ettei mulla ole tuohon Toyoon ollenkaan 3/8" kierresovitinta, vain 1/4"... 

Sellainen täytyisi hommata tai sitten joku halpa mutta järeä sovitinlevy. Mulla on yksi alkeellista panorointiakin tarjoava halpislevy, mutta se kyllä on kaikkea muuta kuin tukeva.

Luulisi, että myynnissä on ihan kiinteitä adapterilevyjä joissa on 3/8" naaras ja 1/4" uros. Ellei sitten löydy Toyolle jostakin pikku-osia.
    EDIT: Tämmöistä ainakin löytyy, mikä lie tukevuus. 60mm lie juuri ja juuri riittävä..

Toki tuo mun manfrotton 3D-pääkin on hämmästyttävän tukeva tuossa, mutta ei oikein tunnu järkevältä lisätä jalustaan parin kilon lisäpainoa turhan takia ja samalla menettää vähän vakaudestakin.

14. J.Vuokko

8,192
    63
    48

Pitkän lueskelun ja googlailun jälkeen huomasin, että Berlebach itsekin myy vastaavaa adapteria kuin tuo Manfrotton tekele. Hintaa tosin kertyy enemmän.

Tuollainen adapterihan on ihan ok jos sitä pitää kiinni palkin kiinnityspalikassa, jolloin palkkiin ikäänkuin tulee 3/8" kierre.

Tietysti sitten jos käyttää jotain toistakin kameraa ilman mitään päätä tuolla jalustalla, ollaan taas saman ongelman edessä, joten tarvitaan toinenkin tuollainen sovitin..

Vaan sitten tulevatkin pikakiinnityslevyt, Esim. Manfrotton 410PL-levyjä pari kappaletta + jalustaan kiinnitettävä vastakappale on noin saman hintainen kuin pari tuollaista kierteenmuunninta.

Vaan mikä lie tuollaisen vaikutus stabiiliuteen. Tuskin suuri? 410PL näyttää aika isolta levyltä verrattuna mun nykyään käyttämiin (kalliimpiin) kuusikulmaisiin pikakiinnitys-systeemeihin (joita jotkut ovat myös Berlebacheihin liittäneet suoraan ja kehuneet kuinka stabiili se on vielä 20x14" kameran alla).

15. L and Scape

748
    147
    43

Jos tarvii porata auki 1/4" kierresovitin kokoon 3/8", niin minulla on konepajalla valmis kierretyökalu.

16. J.Vuokko

8,192
    63
    48

Jos jotakin kiinnostaa, niin netin syövereistä löytyi mielenkiintoinen testi eri jalustoista. Mukana mm. Manfrotto 055 ja Berlebach 2022 ja 8023, gitzoa, giottoa..

Voittajasta ei tietenkään ole epäselvyyttä. Samalla näkyy hyvin puun tärinänvaimennuskyky.

Joskus kauan sitten Kameralehti (tai ehkä TM) teki vertailutestin jossa oli suoraan kuvaajana eri jalustoiden tärinä ja sen vaimeneminen. Pitäisi yrittää kaivaa esiin ja katsoa mitä jalkoja siinä oli mukana ja oliko mukana joku puinenkin.

17. Vs: Berlebach mutta mikä niistä

Ilman muuta testi kiinnostaa. Puujalkojen käyttökelpoisuudesta on kokemuksia raksalta: WILDin vaakituskoneessa on puinen jalusta ja kuva on vakaa.

18. Kaarne

Kaarne Active Member

1,359
    0
    36

Berlebachilla on myös pari semmosta minijalustamallia, joilla on aika mielettömät kantokyvyt niiden kokoon nähden. Muistaakseni samaa luokkaa, ellei peräti ihan samat, kuin niiden pitkilläkin jalustoilla.

19. J.Vuokko

8,192
    63
    48

Kyllä tuo ero saman painoluokan Manfrottoon on järkyttävä. Vaikka pistäisi palkin ton 15cm korkean(!) kinopään päälle niin värinät ovat olemattomia. Kuulan päällä vielä vähäisempiä.
    Jos sattuu tökkäisemään itse palkkitankoa niin seurauksena ei ole tolkuton värinä ja pärinä vaan yksi keinaus joka vaimenee saman tien.
    Edes 450mm telen kanssa tarkentaessa kameran koskettelu ei aiheuta mitään vapinakohtauksia luupilla katsottavaan kuvaan.

Vanhassa vara parempi - Berlebach ja muut puujalustat on parempia kuin uudet ja kalliit high tech-ratkaisut :)

20. Vs: Berlebach mutta mikä niistä

:) :) :) nimim. Kahden berlen, 3032:n ja minin onnellinen käyttäjä. Tosin menin modifioimaan miniin 2,5x pidemmät jlata samasta saarnesta kun mistä oli alkuperäisetkin