Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Onko tasoskannerista kameraksi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana anttia, 6 Helmikuu 2007.

    Tuossa kaverin kanssa pohdittiin tasoskannerin käyttöä kameran tapaan kohteiden, eikä vain niidn kuvien tallentamisessa. Onko täällä kenelläkään kokemuksia kyseiseltä alueelta.

    Tuota ilmeisesti vuosinen varrella on harrastettu hieman eri menetelmin. Teknisesti vaihtoehtoja on käsittääkseni ainakin kaksi: joko suunnataan skanneri skannaamaan muuta kohdetta kuin dokumenttiä, tai heijastetaan näkymä skanneriin dokumentin tapaan.

    Olisi mukava kuulla käytännön vinkkejä.
     
  1. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
  2. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 844
    700
    113
    Vs: Onko tasoskannerista kameraksi?

    Senkun laitat kukan tms. skannerin päälle ja annat mennä. Toimii ihan OK.
     
  3. Vs: Onko tasoskannerista kameraksi?

    Olen joskus käyttänyt skanneria esineiden ja tekstuurien kuvaamiseen ja sitä ennen 80-luvulla valokopiokoneita samaan tapaan. Siinä on omat rajoituksensa mutta pienellä harjoituksella saattaa saada hyviäkin tuloksia.

    Googleta vaikka ' "copy art" xerography ' niin pääset alkuun jos kiinnostaa enemmän.

    Muistan että joku nainen 90-luvun alkupuolella voitti jonkun kansallisen valokuvakilpailun värikopiokoneella tehdyllä sarjalla jossa oli aiheena oman mummonsa jäämistön esineet.
     
  4. Jojje

    Jojje Member

    764
    23
    18
    Vs: Onko tasoskannerista kameraksi?

    Vuoden 1995 Fotofinlandia voittaja (jaettu) Raakkel Närhi Turusta. Ja se oli täti, ei mummo
     
  5. Vs: Onko tasoskannerista kameraksi?

    Kiitos kaikille hyvist' vinkeist'. Haluaisin kuitenkin hieman tarkentaa, ett' tarkoituksena on k'ytt'' skanneria kameran tavoin kohteiden tallentamiseen, ei k'ytt'' kohteita dokumenttien tavoin skannerissa.

    T'm' on pieni, mutta olennainen ero.
     
  6. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: Onko tasoskannerista kameraksi?

    Nyt en kyllä enää ymmärtänyt, mutta ei taida onnistua vain sojottamalla skanneria johonkin, kyllä uskoisin siihenkin optiikkaa tarvittavan, mutta enhän minä toisaalta mitään tiedä.
     
  7. jalakanen

    jalakanen Well-Known Member

    1 453
    210
    63
    Vs: Onko tasoskannerista kameraksi?

    Jos on tarkoitus kuvata Yö Jepualla niin onnaahan se.
     
  8. Vs: Onko tasoskannerista kameraksi?

    Optikkaa varmasti tarvitaan, ilmaisin asian hieman ep'selv'sti. Siis k'sitt''kseni homma voidaan totetuttaa joko muokkaamalla skannerin optiikkaa niin ett' se tallentaa kauempana sijaitsevia kohteita, kuten vaikka t'ss' esimerkiss'
    Building scanning camera from a flatbed scanner

    Tai rakentamalla jokin kamerankaltainen j'rjestelm' skannerin eteen, niin ett' kuva heijastetaan skannerin lasille skannattavan dokumentin tapaan, niinkuin tuossa aikaisemmin limkitetyss' projektissa oli tehty. Siis useimmiten noissa projekteissa k'ytet''n jotain olemassaolevaa isonkoon kameraa.

    Optiikkaa tosiaan todenn'k;isesti tarvitaan molemmissa vaihtoehdoissa, tosin olen hieman spekuloinut mahdollisuudella rakentaa tuo heijastava laatikko perinteisell' camera obscura menetelm'll', eli neulanreik'tyylill', mutta siin' hommassa saattaa heijastuvan valon m''r' olla liian v'h'inen. 
     
  9. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: Onko tasoskannerista kameraksi?

    Ok, no nyt meni mullekin jakeluun :) Onnea rojektiin.
     
  10. Vs: Onko tasoskannerista kameraksi?

    Kiitos. Sit' tarvitaan.
    Voi olla ett' tarvitaan viel' muutakin ennenkuin p''st''n prototyyppiasteelle.
     
  11. Lotari

    Lotari Member

    310
    0
    16
    Vs: Onko tasoskannerista kameraksi?

    Itse olen pyöritellyt skannerikameran ajatusta jo viime kevääsä lähtien, ja nyt syksyllä ostin yhden skannerinkin sitä varten, valitettavasti malli ei vain sovellu tähän tarkoitukseen..
    Nyt kun olen koulun päättötyötä väsäilemässä niin olen saanut hieman lisää intoa värkin rakentamiseen, on myöskin skannerin etsintä alkanut taas.
    Suurimpana ongelmana itselläni on oikeanlaisen vehkeen löytäminen (tai oikeamminkin opiskelijan kukkarolle sopivan..), ihan mikä tahansa kun ei sovi tähän tarkoitukseen. Skannerista joutuu purkamaan käytännössä kaiken pois kennon edestä, joten rakenteen pitäisi olla mahdollisimman yksinkertainen. Lisäksi olisi hyvä jos laitteelle olisi olemassa jotkin laajat säätöominaisuudet omaava tietokoneohjelmisto, jolla voisi säätää lampun, valotuksen, sun muun käyttöä.

    ps. jos joltakulta sattuisi löytymään nurkista ylimääräinen skanneri jonka haluaisi luovuttaa/myydä hyvään kokeilukäyttöön, ottakoon yhteyttä.. Lisätietoja täällä.
     
  12. Vs: Onko tasoskannerista kameraksi?

    T'm'h'n on kiinnostavaa. Mink'laista konstruktioa olet itse suunnitellut, ja miten p''dyit nimenomaan tuohon toisessa postissa mainittuun malliin.

    Me ollaan pohdittu modulaarisen j'rjestelm'n mahdollisuutta, jossa olisi kameraosa erikseen, ja skaneeria voisi sitten vaihtaa tarpeen mukaan, v'riskanneri v'rikuvaukseen, mv skanneri mv kuvaukseen ja sitten omat erikoisskannerinsa erikoisempiin kuvauskohteisiin. Voi vaan olla ett' menee hankalaksi jos skannereita pit'' rankasti modifioida.

    Siit' ohjelmasta, onko sellaista ohjelmaa olemassa miss' lampun tehoa pystyy s''t'm''n
     
  13. Vs: Onko tasoskannerista kameraksi?

    Onhan noita skannereita laiteltu maailmalla ainakin suuren koon kameroiden perään. Siitähän sitä syntyy hyvä skannaava perä. Ongelmaksi tulee helposti kuvauskohteen liike pitkän skannausajan aikana. Paikallaan jököttävillä kappaleilla tämä ei tietysti haittaa.

    Nuorena otin joskus myös naamakuvan itsestäni skannerilla. Yllättävän hyvin onnistui. Piti vain olla liikkumatta, nenä melkein kiinni lasissa skannauksen ajan. Vaikeinta oli pitää silmät auki räpyttelemättä ja liikuttelematta, kun se valonlähde pyyhkii siitä ohi. Ei tuo tekniseltä laadultaan toki aidolle kameralle pärjää, mutta tulipahan kokeiltua tuokin.