Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Teemu Laine, 21 Tammikuu 2008.

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Mailitse lähetetty pyyntö, ks. yhteystiedot alta:
    EDITTIÄ:

2. Jan

Jan Member

825
    0
    16
    Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Hmm pitää äkkiä ostaa leica m2 tms :)

3. Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

voih, siis pitäis olla mies? Mulla olis kamera...

4. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Hitto, mulla olis 50- ja 70-luvuilta... Tai niin muistelen, täytyypä tarkistaa. Ja mitähän "lyhythiuksinen" tarkoittaa... Ihan tyypillistä fiftarifledaa mulla ei kyllä oo.

Edit: Joo, just ajottuu 50-luvun loppuun ja 70-luvun alkuun. Njaa, tota Pentacon six TL:ää on kai tehty jo 60-luvun puolella, mutta omasta yksilöstäni en kyllä tiedä. Ja mitähän kameroita ne lehtikuvaajat muuten käytti? Ei viittis mennä sinne väärän kameran kanssa spedeileen ;). Rolleiflex oli varmaan yks. Valotusmittaria mulla ei kyllä siltä ajalta oo. No, ehkä olin jo mitannut valon, tai sit rautasella perstuntumalla heittäny sen.

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Epäilenpä että se niin kamalasti näkyy, onko Leica M2 vai M4 tai ehkä jopa M6. Mul on vissiin loppupuolen M4, eli tehty 70-luvun puolella, ouch ;-).

Taisivat käyttää Rolleiflexejä aika paljon noihin aikoihin? Muistaakseni olen ko. tilanteesta jonkun kuvankin nähnyt..

6. Teemu Laine

4 725
    125
    63

Suattaapi olla, että meen mun rolleiflexin kanssa tonne.

7. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Leica-friikit kilahtaa, jos ne näkee sellasta. Tai sit lähtee kiertää huhua jostain pienestä protoerästä, jota olis testattu... Ja sun kameras arvo heilahtaa heti moninkertaiseksi ;).

Ajateltiin samaa, Rollarit on ollu vissiin usein kuvissa. Mut siitähän saiski ylimääräsen tekosyyn ostaa sellasen... ;)

8. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Tai M8 (pitää vaan sen pikselinäytön piilossa)... Minox-Leica ei kenties kenties menisi täydestä...

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kyllä siihen aikaan Rollei oli vakiotyökalu.

Teemu sun pitää saada YLEltä peruukki :)

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

M8:ssa ei oo filminkelausvipua eikä viritintä ja tosiaan toi näyttö ja voi olla että siitä tulis jo sanomista jos joku sattuis huomaamaan. No, ehkä "friikeiltä" äm kutosestakin.. Mut varmaan toi mun M4 menis viä läpi, ku pitää sarjanumeroita alkaa kattelee. Objektiivin tarttis kyllä varmaan uuden (siis vanhan), toi kun lienee 2000-luvulla tehty.

11. Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

eiks mullekin löytyis sieltä peruukki? tai hiukset ylös ja lätsä päälle? Rolleicord on vuodelta 61...

12. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Niinpä, nainen lehtikuvaajana taisi olla harvinaisuus, siis niin harvinainen ettei ollenkaan ollut?

13. Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Ensimmäinen Suomen lehtikuvaajien naisjäsen näyttää olevan Lis Carpelan vuonna 1967.
    Nimim. jäsenluetteloita lukenut.
    Sama kysymys tehtiin SVHY:n palstoilla ja itse vastailin, että Nikon F ja Leica 3, ehkä peräti Visoflexilla olisi sopiva. Ja salamana tietysti Braun Hobby Automatic.

14. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Eikö ne kuvanneetkaan isompaan kokoon lehtikuvia enää tuolloin? Itselleni on jäänyt sellainen tunne, että kaikissa mustavalkoleffoissa pressiukot kuvais vähintään keskaria, ellei isompaa.

Ja miksi Leica 3? eikös se ollut hyvinkin vanha malli jo tuolloin?

15. Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Kyllä se meillä Rollei-kannassa pysyi aika tiiviisti.

Leica M3 oli A) kallis B) eikä sitä kannattanut vaihtaa M2-malliin. Sillä voi tehdä töitä vieläkin, siis miksipä ei vuonna -66.

16. Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Harmi, että Teemu ei tosiaan pääse tuon hiusvaatimuksen takia.

Muistakaahan pojat sitten pitää Kameralaukku.com -paitoja päällä. Selitätte vaan, että oli kova juttu tämä Kameralaukku silloin 60-luvulla...

17. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113

Ylen elävässä arkistossa on pätkä tuosta oikeudenkäynnistä. Jotain linnunpönttöjä siinä näkyy olevan. Ja yksi näyttää olevan isompikin. Joku paremmin tietävä varmaan tunnistaa. En osaa sitä tähän linkata, mutta Elävä arkisto | yle.fi ja vaikka haulla "salama oikeudenkäynti" pitäisi löytyä.

18. Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Bronica S2 tuskin taisi olla lehtikuvaajien unelmatyökalu?

19. Teemu Laine

4 725
    125
    63

Löytyy kuulemma peruukkeja jne, eli mä ja Rollei ollaan ainakin paikalla!

20. Vs: 60-LUVUN KAMEROITA JA AVUSTAJIA ELOKUVAAN

Löytyiskö mulle jotain sellaista siistiä lyhyttä tukkaa?