Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Onko muita polttovälirajoitteisia?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana keegan, 18 Maaliskuu 2012.

  1. r-e

    r-e Member

    618
    0
    16
    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Ohuesti aiheeseen liittyen: olitiin viikonloppuna retkellä koko perhe. Grillattiin makkaraa ja nautittiin auringosta. Pitkästä aikaa otin kameran mukaan, sillä yleensä kuvaaminen tuollaisessa tilanteessa tappaa läsnäolon. Otin 35mm objektiivin kroppirunkoiseen ja olipas mukavaa kuvata! Paljon rennompaa, kun polttoväli oli yksi ja sama. Zoomin tuoma levottomuus ei tietysti olisi ollut objektiivin vika.
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Eilen otin G7:n pitkästäaikaa hyppysiini ajatuksena jos sillä alkais jatkamaan hupikuvausprojektia. Onnettoman kökkö vehjes, joten laitoin visusti sinne hyllyn perälle takaisin ja jatkoin vanhalla hyvällä yhdistelmällä, 20D & 35-millinen nokalla. Justiin passeli polttoväli kun ei ole kuitenkaan onnistumisen pakkoa.

    (EF 35:n rakenne pitäs vaan olla parempi...sehän ei johdu polttovälistä)
     
  3. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Minulle tilanteeseen sopiva polttoväli on osoittautunut toimivaksi. Zuumeja en ole oppinut yrityksistä huolimatta käyttämään.
     
  4. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    En ole ihan rajoittunut, mutta huomaan normaalikuvauksessa usein käyttäväni juuri 50 millistä (kinon) nokalla.
    Syynä kai se, että kuvasin noin 15 vuoden ajan 50mm ainoana 'laajiksena', loppu oli telekalustoa.

    35mm on semmonen ihme väliinputoaja jolla ei tee oikein mitään, 28mm tulee jonkin verran käyttöä. 20mm, samoin kun yli 50mm ovat kaikki vähän erikoistapauksissa käytettäviä.

    m4:3:n kittizoomikin usein ajautuu sinne noin 25mm seutuville.. 4x5:ssä tykkään noin 50mm vastaavasta 210mm polttovälistä(*), 150mm on ihan liian laaja siinä.


    *) jotkut sanovat, että noin 180mm vastaisi 50mm kinoa. 210mm tulee siitä, että siitä ja kinon 50mm:stä saa noin samanlaisen printin (rajaus yms).
     
  5. Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Olisit nyt käyttänyt tässäkin lainausmerkkejä, sillä tämäkään ei pidä paikkaansa. Perspektiiviä näkee Pompeissa freskoissa, ja tuskin roomalaisetkaan sitä keksivät....
     
  6. Schind

    Schind Member

    493
    1
    18
    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Mulla on Nikonin rungoissa käytössä yleensä valovoimaisuuden ja keveyden vuoksi 50mm tai 35mm. Jos olen pitkällä reissulla niin vain jompi kumpi ja yleensä se on tuo 35mm.
    Canonetin myötä olen mieltynyt tuohon 40mm polttoväliin kun se tuntuu palvelevan omaa tapaani kuvata jokseenkin täydellisesti.
     
  7. Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    24, 85 ja 300mm. Noilla polttoväleillä saisin kuvattua kaikki.
    Mitään noista minulla tosin ei kiinteänä ole. Ja vain 85mm löytyy zoomina.
     
  8. Jojje

    Jojje Member

    764
    23
    18
    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Kyllähän jonkinlaista perspektiiviä on käytetty tosiaan antiikin ja keskiajankin taiteessa. Mutta kyllä eksakti perspektiivi sellaisena, kuin sen nykyisin esittävässä taiteessa käsitämme, syntyi renessanssiajalla. Vrt. esim. Lucas Cranach ja Jan van Eyck.
    Eihän joku ihminen ole yhtään sen pienempi, vaikka olisi kuinka kaukana. - Oli keskiajan staattiselle maailmankuvalle ominainen ajatus.
    (Anteeksi taidehistoriallinen poikkeama, mutta kun ei taidehistorian opinnoista ole ollut minulle mitään muuta iloa kuin tällainen säälittävä briljeerausyritys nettikeskusteluissa - tähän joku hymiö.)
     
  9. Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Oma suosikki on 24mm. Seuraava kiinnostava on noin 80mm alue . Tämän jälkeen tulee listalla 200mm joka on mukava ja urheilukuvauksessa toimiva polttoväli. Viimeisenä tuttavuutena 400mm joka on mielenkiintoinen opeteltava uusi asia.
    Periaatteessa kolmella tai neljällä primellä tekisi kaiken mitä nykyisin kuvaan. Mutta mitä on laukussa: Neljä zoomia kattaen alueen 17-400mm + yksi 60mm macro. jepjep...
     
  10. issis

    issis Member

    198
    0
    16
    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Digijärkkärin seurana laukussa on olleet 25, 50, 100 ja 300mm (x1,4 jos "tarvis). Kaikki paitsi 300mm on käsitarkenteisia. Tuo 25mm tuli ja käytännössä korvasi kaikki alle 50mm objektiivini. Voisi kai sanoa että tykkäsin sekä polttovälistä että jäljestä. :)

    Mittaetsinkameran kanssa on tullut käytettyä 35 ja 50mm laseja eniten. 21mm oli aika kiva, mutta menin myymään pois. Tilalle tuli sittemmin 25mm johon ihastuin tuon SLR-lasin myötä. Se ei ole saanut vielä juurikaan oikeaa käyttöä.

    Olen kokeillut ja myynyt pois 16-35, 24-85, 28-70, 28-105 ja 100-300 zoomit. En ole jäänyt ainakaan noita yksilöitä kaipaamaan. Ehkäpä olen zoom-rajoitteinen? :) 70-200 pitänee vielä jossain välissä kokeilla.
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Noilla saa kuvattua kaikki. Ja kaikki ovat kiinteinä kassissa.  + 60 Micro.
     
  12. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Kuvataan millä tarvitaan kuvan vuoksi.

    Ensimmäisen kerran kuulin tälläisen että jotkut hardcorekuvajournalistit ovat rajoittaneet itsensä n.30-100mm ihan vain perspektiivin vuoksi.
     
  13. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Eiköhän se enimmäkseen riipu siitä, mitä kuvaa, ei periaatteesta.
    T Jukka
     
  14. Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    35-70mm + 180mm. Tähän ollaan tultu ja tässä erittäin todennäköisesti pysytään.
     
  15. Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Noin laaja-alaisesti ? Kyllä kolmevitonen riittää...
     
  16. Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Mistäs tiiät? Kuvauskokemus voi luoda periaatteen, rippumatta kuvauskohteesta.
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Mitä enemmän on rajoitteita, sitä enemmän on liikkumavaraa.
    T Jukka
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Mitä tiukemmat rajat, sitä enemmän täytyy hakea -> hakeva löytää.  Vai oliko se etsivä?  :D
     
  19. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Mä olen kinarissa rajoittanut opiskakaluston ehdottomaan minimiin. Nyt ei ole enää kuin 16mm fisu, 17mm, 24mm, 28mm, 50mm, 85mm, 135mm, 350mm ja kaapissa pari vuotta makoillut 80-200. Nikkor MF 180 ED olisi kiva uudestaan. Hienoin opiska, mikä minulla on ollut ikinä.
     
  20. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Onko muita polttovälirajoitteisia?

    Kyllä ,ehdottoman niukka kalusto.