Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana J.W.The NowHere Man, 5 Syyskuu 2010.

    Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    Siis: ei ainakaan Leica M8 runkoa...
     
  1. oldnick

    oldnick Member

    415
    0
    16
    Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    Ihan mielenkiinnosta, miksi ei?
     
  2. Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    laitan yksäriä...
     
  3. Bester

    Bester Member

    790
    0
    16
    Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    ^ Laita vaan esille. Muitakin kiinnostaa, kun M8 alkaa kohta olemaan melkein edullinen.
     
  4. Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    Enpä laita, ainakaan siinä  muodossa. "Ei kannata purra ruokaa tarjoavaa kättä" sanoi koirakin... Odotellaan aikoja parempia.
    (Tästä voi kukin päätellä mitä haluaa)
     
  5. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    No minä jo ihmettelin. En ole ihan vähään aikaan käyttänyt kameraa josta olisin pitänyt yhtä vähän kuin M8sista... Olikohan liian kovat odotukset vai mikä, mutta melkein puistatuksia aiheutti. No ei nyt ihan, mutten kyllä tykännytkään.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    Onko tässä jotain sellaista konseptin vikaa mielestäsi, ja  että muun tyyppisiiin olet tottunut.  M-leica on filmikamera.  (?)  Sanotko digikameran josta pidit erityisesti viimeksi?

    M-leica on yksinkertainen peruskamera. (?) Helppo säätää, eikä paljoa turhaa.
    M-leica on mennyttä aikaa.  (?)
     
  7. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    Kysymys on hyvä, vastaus ei.
    Konseptissahan ei kai ole vikaa, olen etsimässä digivastinetta tuolle M6/35mm 'cron-kombolle joka mukana kulkee. M8sin sain lainaan tuossa kesällä viikonlopuksi, ja kyllä se melkoista hammasten kiristystä oli, ei vaan tullut oikein mistään mitään. Sanovat että M9 on ihan eri puusta veistetty, vaan sillä ei ole mitään merkitystä minulle, kun on sen verran liian kallis.

    Voihan se olla että M-Leica ON filkkakamera, vain ja ainoastaan. Kyllä siitä yksinkertaisuudesta ja selkeydestä ilman muuta menetetään kun digiin vaihdetaan, että kai sen verran konseptissa voikin olla vikaa.
    Ja ei, eihän siinä saa vastineena niitä kätevyyksiä mitä muissa kameroissa on, jos nyt vaikka noihin m4/3-laitteisiin verrataan. Ei ole vakaimia, videomahdollisuuksia, liveviewiä jne, ja on se käyttöliittymäkin vaan aika kankea...

    En ole varsinaisesti DIGIleicaa etsimässä, vaan suunnilleen saman kokoista digikameraa, joka ei ajaisi minua hulluksi kun sillä yrittää ottaa kuvia...

    Viimeksi olen kovasti tykännyt (digipuolella) EP2/GF1sestä, sekä hieman yllättäen kesällä myös lainakamerana olleesta Olympuksen E-420sestä. Ja juu, on tuo Nikonin D3kin ihana laitos, vaan sillä ihanuudella on se hintansa, mitä en ole omiin vapaa-ajan kuvailuihin valmis maksamaan, nimittäin naurettava koko ja paino.
    Filkkaa on kuvattu nyt Leica M6sella ja LOMOlla. Go figure.

    edit: niin, ja olen kamerakaupassa töissä, joten noita vehkeitä nyt tulee räplättyä päivittäin. (Kameroitakin aika usein kanssa, ehehehhhehh.) Että otanta aika laaja. Olisit nähnyt minkälainen show oli kun kompaktin ostin muutama vuosi sitten... :D
     
  8. Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    OK, antaa mennä: en puutu noihin paljon puhuttuihin moire ja "color fringe" juttuihin, niistä on testiselostuksissa ihan tarpeeksi, ne on kuitenkin (karvasta) todellisuutta, esim verratttuna mun Nikon D2Xs:llä otettuihin samoihin aiheisiin, jotka on suvereenisti parempilaatuisia, kaikin puolin. Olen ajatellut Digi M obiskaa käyttävää kameraa vähän kuin Feikki MV kameraksi, kun laiskottaa, mutta tarttis tehdä jotakin kivan näköistä, ottaisin vain M4-2 rapidwinder rungon ja muutaman rullan 400 MV negaa mukaan ja sitten tollaisen suht ok M-digirungon ja vetelsin näillä, muutama timmi lasi laukussa, kuten 15mm ja 35mm voigtit ja tuo maanmainio potrettiobiska canon LTM 50mm 1,2. Jos ei ihan mene putkeen noi MV negat, voisi Digitiedostot konvertoida MV kuviksi. Tää olis toivomus, MUTTA !!!:
    M8 on liian epäskarppi, Sen etsimessä näkyy 35mm ja 28mm helokehät samaan aikaan, myös 50mm ja 90mm samaan aikaan, joka on tosi häiritsevää, lisäksi suljinkiekko (Copal) pyörii eri suuntiin, kuin M-leicassa, joten tuo "selkäytimestä braketeeraus" aukon pysyessä samana ei onnaa. Joten kaikki se valmius joka on tullut menee hukkaan, koko ajan tarttee pysäyttää tuo silmän ja aivon  ja laukaisusormen yhteistoiminta, ajattelemaan : Vittu, mitens tää taas menikään ! Se on se kaikkein pahin, ei ole kyse siitä että toinen on Filkka ja toinen on Digi, vaan leicalla on inssipölhöjä jotka ei oikeesti ole kuvanneet tarpeeksi, miksi piti muuttaa montakymmentä vuotta vanhaa ergonomiaa?? Jopa NIKON on pitänyt perusperiaatteista kiinni, ota F kolmonen tai vitonen ja Digit istuu kuin hansikas. Ihan perustoivomuksia olis toi suljin, ja siihen rinnalle whitebalance valitsin ja yli/ali valotus näppäin käsilla kungon päällä tai takana.
    Vittu kun vituttaa mennä valikkoon ja alkaa kahlata... Nikon D kakkosessa se on yhden napin ja etsimessä näkyvän infon takana !
     
  9. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    No toi valotuksenkorjailuhan se vasta idioottimainen onkin, ei sillä aukon esivalinnalla tee käytännössä mitään. Ei olisi kovin paljoa vaadittu että peukalorullasta olisi saanut plussaa ja miinusta koneeseen, ei. Mutta sekin taisi olla liikaa sitten.

    Pikkujuttujahan kamerassa on paljon pielessä, ja siihen kun laskee vielä päälle sen valtavan kuilun mikä kuvanlaadussa ja hinnassa on välillä niin...
     
  10. Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    Aukon esivalinnalla ?? M leicassa ?? Cmoon, mistäs kamerasta sä puhut?
    Se mitä itse asiassa ajan takaa on sellainen tone/exposure valinta johon vaikuttaa sekä kokonaisvalotus että väritasapaino ja myös jyrkkyys. Nämähän voi kaikki ladata/ näprätä erikseen mutta kun aihe on edessä, kuka alkaa näpytteleen profiileja, tartis olla "joystick" josta muuttaa eri määreitä, nopeasti ja painaa välillä enteriä. MV kuvassa on tosiaankin vain tähtäys, skarppaus ja valotus. Jos digä KUVAUSTILANTESSA aikoo moklata, on muuttujia aika paljon enemmän.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    Onhan M7 myös. Av on mainio toiminto mutta korjaus tai  lukitus täytyy silloin toimia kuin ajatus - tietysti hyvässä kamerassa kummatkin on hyvin. 

    edit.  joo, tuo 5D antoi jo vähän käsitystä minulle siitä mitä tarvittaisiin. Siinä on mm. väritasapainon haarukointi.  Ja kameraan voi tallentaa omia valintojaan.

    Leica voisi olla piuhalla tietokoneeseen yhdistetty, jossa sitten siihen voisi asettaa vaikka pari kolme valinnaista kokonaisuutta.  Kamerassa olisi sitten valintakytkin, mitä näistä kulloinkin valitsee käyttöön. Ikäänkuin useita kameroita samassa, ja vaihdettavissa käytössä sekunnissa.'

    Niitä olisi sekä kuvausmoodeihin liittyviä, että millaista kuvaa tiedostoon tallentuu.

    Ja tietty Leican hintaan sisältyisi hyvät omistajan Leicasivut, joissa olisi näitä kokonaisuuksia valmiina imuroitavaksi, ettei tarvitse ihan itse upota tietokoneen ihanuuksiin sen enempää.

    Digi on digi, vaikka se mihin kuoriin puetaan.  Sitä pitäisi käyttää hyväksi.

    Leican perinteeseen sopisi tehdä kamerasta pitkäikäinen. Tämä edellyttäisi ainakin vaihdettavaa prosessoria (kameran tietokonetta tarkoitan) ja kennoa. Kaipa ne on ainakin periaatteessa vaihdettavia nytkin, mutta jo lähtökohtaisesti  sellainen moduuliajattelu voisi olla jotakin mikä kantaisi ontuvaa yritystä paremmin.

    Heh, näin parannettiin koko Leica. Olipa se helppoa!  Milloin tulee seuraava konkurssi?
     
  12. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    M7/M8/M9?
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    Heh, Erwin Puts kirjoitti paljon samaa kuin edellä pohdin, millainen Leica purisi, ainakin jossain mielessä.

      "Is Leica forgetting its true DNA?  Are they losing their option to become the heir of Apple in the photographic world?"

    Techno-austerity
    11/06/10 22:25
    http://www.imx.nl/photo/page152/page152.html
     
  14. helu

    helu Active Member

    694
    34
    28
    Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    Oma kokemus M8:sta (valitettavasti ei Epsonista):

    Olen omistanut kameroita (digitaali- ja filmijärkkäreitä ja mittaetsin filmikameroita) enempi kuin paljon,viimeisin filmikamera M6 oli todella mieluinen. Mutta nyt jonkin aikaa M8 omistaneena voin sanoa, että en enää kaipaile sen enempää M6 kuin digijärkkäreitakaan. M8:ssa on kaikki mitä kaipaan ja kuvan laatu on omasta mielestäni häikäisevä. Itse kuvaaminen ei paljon omassa käytössä M6:sta eroa, mutta sulkimen ääni on kiistatta kova. Ja plussaa on tietenkin M6:een verrattuna aukon esivalinta ja iso-herkkyyden vaihtaminen. Muutapa en ole juuri tarvinnut mutta vielä kerran YES.

    Edit: objektiivina tällähetkellä 28mm zm biogon, ja en ole koodannut eikä ole ir suotimia mutta on todella hyvä!! Vielä menee hankintaan 35mm valovoimaisempi objektiivi ja 75mm objektiivi potrettiobjektiiviksi, mutta luulen että noilla sitten pärjätään...
     
  15. Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    Suosittelen Voigt 35mm 1,2 ja 75mm 1,8  obiskoja
     
  16. Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    Tossa ajatuksessa on sulla pientä mutta digikennon kanssa liian suurta mittavirhettä (outer film rail is 27.95 mm). Oikea mitta olisi 27,80 mm. Luulenpa, että juuri tuon vuoksi kunnolliset sovitteet esim. EVIL-kameroihin ovatkin yllättävän kalliita.
    Lainaus täältä, joka on muutenkin mukavaa lukea uudestaan:
    http://www.imx.nl/photo/technique/technique/page49.html
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    ^ Se on siinä conradhoffman linkissä kyllä kirjattu, se epävarmuus.

    Olen kyllästynyt noihin Erwin Putts Leica työstötarkkuusjuttuihin, kun omat viimeiset kokemukset ovat sellaisia, että tasan oikean paksuisia olivat halvimmat Leica-EOS sovitteet, mutta itse Leicoista löytyi löysää joka esti tarkan tarkentamisen (ei löytynyt ääretöntä).  Linkki edellä.  (Kaipa ne kiristää voi, mutta vähän outoa, kun ovat kulumattoman näköisiä yksilöitä, ei ikäloppuja.)

    Eikö ne EVILit osaa tarkentaa, jos sovitteen tarkkuus on esimerkiksi vain 0,05mm?  Ei kai siitä mitään dramaattista seuraa - toisin kuin löystyneestä Leica-objektiivista.  (Tähän irvistävä sarvipäähymiö)

    (Tuo 0,05mm on oman mekaanisen tönärini tarkkuus.  edit.  ei vaan sittenkin 0,02mm!  Siis työntömitasta puhun)
     
  18. Vs: Onko kellään Epson RD1s "M" runkoa ? Kokemuksia??

    Jos bajo on löysä, antaa sekä linssin ulkoreuna että tarkennustasosta merkkaava sisärengas myöten, joten hollilla ollaan, sitten kun rungon skarppausrulla alkaa fuulaamaan, ollaan menossa vituralleen...