Kyllästyin flikrin kanssa sähläämiseen ja hävitin tilini ja kuvani sieltä. Ajattelin silti, että olisi ehkä hyvä kuitenkin olla olemassa jonkinlainen online-pikkukuva-arkisto ettei tarvitsisi antaa ihan jokaiselle kyselijälle paperivedosta vaan pelkkä urli. Tuumasin, että bloggeriin lätkitty kuvalista saa luvan riittää. Kustakin vedostussessiosta käyttökelpoiset kuvat ja sitten joku kuvauspaikkaa määrittävä otsikko niille: http://b-prints.blogspot.com/ Kommentteja otetaan vastaan. Aion yksinkertaistaa bloggerin tyylipohjaa kunhan ehdin. Kuvia lisään huomenna. Näkyykö sivu teillä muuten ranskaksi vai sekakielisenä? Olen onnistunut jotenkin sössimään kieli-asetukseni kaikessa minkä jotenkin liittyy google-konserniin kaikilla koneillani. Tai alunperin mulla oli vain yahoo ranskaksi, mutta nyt näköjään myös blogger.
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Aika yleisesti nettipalveluun on kuulunut jonkin verran kiintolevytilaa, vaikka kotisivuille, onkohan tässä tapahtunut jokin muutos?
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Mun mielestä tuonne bloggeriin just saa laittaa niin paljon tavaraa kuin jaksaa - google on omistanut ko palvelun jo jonkin aikaa - eikä liikennerajoituksiakaan muutenkaan taida olla. Mulla on ollut siellä erlaisia blogintynkiä aika monta vuotta mutta olen ne taas hävittänyt joku aika sitten. Blogger sai huomiota Irakin sodan puhjetessa kun siellä oli jonkin salam paxin blogi Bagdadista ja sitä kommentoitiin lehdistössä lähes päivittäin. Tuo blogi julkaistiin pari vuotta sitten muistaakseni Penguinin kirjana mutta ei ole ihan varmaa että oliko se kirjoittaja itse edes Irakissa. Siinä oli sellainen sivullisen sävy, josta kyllä tykkäsin.
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Kokeilin sitäkin jo kerran mutta se vaikutti myös flickor-tyyliseltä ajanvietehäkkyrältä.
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Olen katsellut noita ilmaisia "kuvanjako" paikkoja ja minusta niiden ulkoasu on melko sekava. Joo muuten ranskan kielellä se sivusi minullekin tulee. Jos minulla olisi jotain "julkaisukelpoisia" valokuvia käyttäisin itse ADSL liittymään kuuluvaa 500 megan kotisivu tilaa hyväksi. Helpoin tapa siirtää kuvat sinne on minun mielestäni vaikkapa JAlbum ohjelma joka generoi kuvagalleriaan tarvittavat sivut ja ohjelmassa on myös sisäänrakennettuna FTP "kikkula", jolla kuvat siirtyvät kätevästi serverille. Ja mikä mukavinta, niin se on täysin ilmainen softa ja koska tuo 500 megaa levytilaa tulee pyyytämättä kylkiäisinä ADSL-liittymän mukana, niin miksen käyttäisi sitä. Lightroom tekee myös webbigalleriaan tarvittavaa HTML koodia. Se ei vain minusta ole niin kätevä kuin tuo JAlbum (ja softa maksaakin vielä vähän liikaa). Harri
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Olet kyllä sekoittanut kaksi asiaa. Tai sitten vainoharhailet turhia. Picasawebissä ei ole keskustelunalueita tms. "ajavietehäkkyröitä". Galleriat voi myös asettaa sellaiseen tilaan, etteivät muut pääse niihin käsiksi haulla. Picasaweb (ja Picasa) on hyvä jos haluat 5 minuutissa (siis minimivaivalla) jakaa kuvia kavereille tai vaikka naapureillesi. Ulkoasu on mitä on, joten "taidepläjäyksiä" varten tarvitaan muita konsteja.
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Minimivaivalla kuvat toki saa nettiin pukkkaamalle ne ftp-ohjelmalla sinne. Siellä ovat parissa sekunnissa.
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Mutta kun kuvia pitäisi ehkä pienentääkin. Ja joku galleria tehdä. Tai ainakin linkittää... Kyllä Picasa on helppo. Muuten siitä voikin olla sitten ihan mitä mieltä tahansa ;-)
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Kyllä oma kotisivu on paras vaihtoehto omien kuvien esille laittoon, mun mielestä. Käytän NVU ohjelmaa sivujen tekoon ja WS_FTP95 LE ohjelmaa sivun lähetykseen. Molemmat ohjelmat saa ilmatteeks netistä ja NVU ohjelmaan saa suomenkielen asennettua. Minusta tää on minimi vaiva.
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Puhutaanko tässä tosiaankin minimivaivasta vai siitä vähän paremmasta tavasta?
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Ftp:stä ja JukkaK:n kommentista tuli mieleen: FTP-siirto onnistuu myös Firefoxilla, extension-ratkaisuja tähän taitaa olla useitakin. Mulla on ollut satunnaisesti käytössä FireFTP-niminen lisäpalikka, mutta kokemusta kovin "raskaasta" käytöstä ei tuon kanssa ole. Mutta itselleni on ainakin ollut aika kätevää kun ei tarvitse erillistä ohjelmaa vaan siirron voi tehdä suoraan selaimella.
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Näkeekö sillä selaimella palvelimella olevan kansion sisällyksen, ja saako sillä tyhjättyä sieltä tiedostoja pois?
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Muistaakseni sillä onnistuu jotakuinkin samat temput kuin erillisellä ftp-ohjelmallakin. (En ole nyt omalla koneella joten en pääse tarkastelemaan.) Palvelimen hakemistorakenne näkyy mielestäni myös ihan normaalisti. Olen tuolla pariinkin otteeseen mm. downloadannut kaikki omalla saitillani olevat webbikokoiset kuvat. Luultavasti tiedostojen deletointikin ja muut toiminnot sujuu.
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Kyllä sillä onnistuu. Onhan se kummiskin ihan "oikea" ftp-ohjelma, käynnistetään vain selaimesta eli on Firefoxin plug-in. Edelleen hehkuttaisin kuitenkin aikaisemmin mainitsemani JAlbumin puolesta (on niitä toki muitakin) kuvagallerian tekoon. jAlbum - Photo Gallery Website Software Tuon avulla pystyy generoimaan muutamalla hiiren painalluksella kuvagallerian weppiin ja sen sisältämällä FTP osiolla siirtyvät myös omalle kotisivulle haluttuun alihakemistoon. Ohjelma generoi alkuperäisistä kuvista thumbnail kuvien lisäksi skaalatut kuvat, diaesitystä varten. Voit myös siirtää kuvat alkuperäisessä koossa jos haluat "jakaa" kuvasi kavereillesi vaikkapa että itse teetättävät niistä paperivedokset. Minä olen tällä tavalla jakanut kuviani, niin jokainen voi netistä valkata itselleen juuri haluamansa kuvat. Erittäin kätevää minusta. Halutessaan voi galleriaan laitettuun kuvan sivuun sisällyttää myös kaikki EXIF tiedostossa olevan infon, joka näkyy www-sivulla myös jokaisen kuvan alapuolella, jos joku on kiinnostunut, millä ja miten olet ko. kuvan ottanut. Esimerkkinä minkälaista jälkeä JAlbum tekee on tässä mm. PTLens ohjelman tekijän Tom Niemannin kuvia: http://www.epaperpress.com/slides/Antarctica/index.html Mainittakoon vielä että tuon JAlbumin kieleksi voi valita myös suomen. Kuvagallerian ulkoasuun löytyy monia eri vaihtoehtoja. Ei siis tarvitse opiskella yhtään HTML koodin tekoa, jota jossain määrin pitää osata, vaikka käyttäisi editoria kuten esim. NVU:ta. Minusta tässä on yksi todella kuvat minimivaivalla nettiin..., no makuasioitahan ja tottumusjuttuja nämä ovat. Itse vain tykästyin tuohon monivuotisen omatekoisen (editoreilla kylläkin) HTML koodin väännön jälkeen. Joulun jatkoja kaikille Harri
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Minimivaiva= Picasa. Nopein ja helpoin jota olen käyttänyt. Näyttää kuvatkin ihan hyvänlaatuisina, eivät ole liian pieniä. Eikä edes maksa mitään.
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Picasaa minäkin olen käytellyt. Galleriaa voi muokata ja sinne voi tuupata lisää kuvia miltä koneelta vain vaikka se vähän vaivalloisempaa onkin sellaiselta koneelta mihin ei itse ohjelmaa ole asennettu.
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? On tainnut jo löytyä parempi ratkaisu, mutta kuitenkin... Jos on luonut picasa web albumeihin tilin, niin kuvat saa/menee bloggerista automaagisesti blogin nimiseen "unlisted" kansioon picasa webissä. Lisäys. Menee ne sinne bloggerista vaikkei ole tiliä luonutkaan.
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? Picasaweb:ssä voi albumissa olevien kuvien järjestystä muuttaa "valopöydällä", drag & drop. Mites muissa ehdotetuissa ratkaisuissa? Esim. ftp-upload hakemistoon on aika kökkö ;P
Vs: Kuvia nettiin minimivaivalla? On Photosopkin monipuolinen, mutta ftp-ohjelmalla drug@fuck kyllä toimii. Kökköä on sitten kuvien linkitys ja katselu, mutta siitähän ei olekaan ollut kyse.