Vs: Onko järkeä vai ei ? Valtaosaltaan perinnemateriaalien harrastajat käyttäytyvät samoin kuin pikselipekat. Miltei jokaisesta lausumasta välittyy viesti: "Olen muita parempi, koska käytän filmiä/mekaanista kameraa/ison koon kameraa/vanhaa kameraa/järjestelmäkameraa/mittaetsinkameraa/whatever...." Just kuin pikselipekka: "Olen muita parempi, koska minulla on kymmenen meganoa ja muilla vain kahdeksan, mkIII ja muilla mkII, iso400 kohisee vähemmän kuin muilla 200, ällässä on vakaaja jne jne " Sanamuodoista riippumatta viestien keskeinen sisältö on rivien välissä tavallisimmin juuri tuo.
Vs: Onko järkeä vai ei ? Tai ylipäänsä mitä väliä sillä on mitä joku muu arvostaa? Ei sen pitäisi vaikuttaa omiin tekemisiin. Kyllä mekaanisuuskin voi näkyä lopputuotteessa. Se näkyy välillä ihan sillä tavalla, että kuva on ylipäänsä edes olemassa (puhun nyt tietty vain omista kuvauksistani).
Vs: Onko järkeä vai ei ? Digiä tai filmiä mutta vasta vedostettu valokuva on se kuva joka ansaitsee valokuvan nimikkeen. Kyllä sen ymmärrän että tää netti ei kaipaa vedoksia. Mutta muu elämä kaipaa. Tätä seikkaa kannattaa pohtia itsessään. Liian vähän minullakin on niitä kuvia vedoksena.
Vs: Onko järkeä vai ei ? Mä mietin just tätä samaa kun luin noita ekoja viestejä. Ja lisää offtopikkia: Kävin hauskan keskustelun työpaikan joululounaalla: työkaveri on ostamassa kameraa ja mietti että mikäs kamera olis sellanen että se näyttäis coolilta muiden silmissä. Ja laukun pitää tietysti olla olkamallinen, koska reput ei näytä kameralaukuilta. En kyllä vieläkään tiedä oliko kyseinen henkilö tosissaan, mulla oli ainakin hauskaa. Ei kyllä paljoa kiinnostanut megapikkelssit tai kohinat, mutta en kyllä muistanut suositella esim noita Canonin DCS 3 tai DCS 6 malleja: http://www.canon.com/camera-museum/camera/dslr/chrono_1995-.html
Vs: Onko järkeä vai ei ? Onkohan kukaan esittänyt otsikon kysymystä kun on ksysyny aikoinaan noiden museokalujen hintoja
Vs: Onko järkeä vai ei ? Ei se filmi hullu juttu ole ollenkaan. Ja digijärkkäri on mitä mainioin väline kuvauksen oppimiseen, sitten kun osaa, voi siirtyä kokonaan filmiin?
Vs: Onko järkeä vai ei ? Eikös se tarkoita että jaksaa painaa digijärkkärin laukaisinta A-asennossa ainakin viisi sekuntia yhtäjaksoisesti? ;-)
Vs: Onko järkeä vai ei ? Ero on suurinpiirtein sama kuin kirjeen kirjoittamisella verrattuna sähköpostin lähettämiseen ;-)
Vs: Onko järkeä vai ei ? Onnittelen positiivisesta asenteesta Ilman sitä ei oppimisesta tulisikaan mitään. Mutta onneksi valokuvauksessa pätee sama kuin taiteissa yleensäkin; mitä enemmän oppii, sitä paremmin huomaa kuinka vähän on vasta oppinut...
Vs: Onko järkeä vai ei ? Tai 76-metrisen ojan kaivamiseen lapiolla verrattuna sen kaivamiseen koneella.
Vs: Onko järkeä vai ei ? Niin, eikös se eräs autoilufilosofiakin ollut se, että päästään pisteestä a pisteeseen b....mahdollisimman mukavasti.