Jep, tosiaankin ;D Noin 20 vuotta olen aina kalibroinut kehitykset ja "zonetellut" ja nyt ensimmäisen kerran kävi niin että mun oma normaali-kehitys sattui olemaan täysin sama joka näköjään valmistajan prosyyreissa on. Kyseessä D-76 1+1 ja TMY2, 20°C ja turun vesi. Herkkyys ei toki ole valmistajan suosittelema 400 vaan mulla oikeaksi osoittautui 320 - jos haluaa varman päälle niin 250. Kun joskus kauan sitten lähdin aina omaa prosessia kalibroimaan lähtökohdasta herkkyys noin puoliksi ilmoitetusta ja valmistajan kehitysajasta 20-25% pois niin silloin ehkä satutaan lähelle hyvää normaalikehitystä (eli jyrkkyyden 2 -vedostuspaperille saadaan nykynettitermein dynaamiseksi alueeksi 8-9 aukkoa + puhdas musta ja valkoinen). Aina se oma aika löytyi ihan muualta kuin valmistajan ilmoittamista, usein valmistajan ilmoittamat osuivat aukkoa-kahta jyrkempiin negoihin. Pienen ikuisuuden oma kalibrointi onkin mennyt suosiolla kaavalla: Otetaan geometrinen sarja 4, 5½, 8, 11 ja 16 min kehitysajoiksi ja katsotaan ominaiskäyristä missä mentiin. Vaan nyt sattui natsaamaan täysin. Miksi sitten hehkuttelen tätä? Siksi, että Kodakilla on hemmetin hyvät datalehtiset mistä löytyy melkein mitä tietoa vaan ja kun mulla sattuu oma kehitys täsmäämään ko. ohjeyhdistelmän kanssa niin voin suoraa katsoa mm. kehitysajan korjailut eri lämpötiloille (ehkä jopa luottaa jossain määrin siihen mitä kodak ilmoittaa jollekin toiselle kehitteelle ajaksi).Samoin jyrkkyyden ja ajan funktiot näkee suoraan - joskin ne nyt tulevat aina empiirisesti omassa kalibrointiprosessissa ilmi. Vähän kuin lotossa voittaisi. Seuraava samanlainen sattuma lie noin 2030 filmillä öö.. "siwa"? ja kehitteellä d-76h tms. [edit: chromen syömät rivinvaihdot yritetty lisätä]