Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Onko asiallista ehdottaa uutta rajausta joka ikiseen kuvaan?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Keni, 25 Tammikuu 2014.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: Onko asiallista ehdottaa uutta rajausta joka ikiseen kuvaan?

Aina vaan löytyy lisää niitä jotka ei sidä sitä että joku sanoo kuvasta jotakin. Eli ei voida kestää sitä, ja kun se heppu kerran on ihan typeräkin henkilö. Voi herranen aika. Jos ei halua kommentteja tai pelkää että mun kuvan hallintaani ei luoteta niin on syytä jättää postaamatta yhtään kuvaa. Taidenäyttelyyn sellaset kuvat mutta ei tänne.

2. markku55

markku55 Active Member

Olen hyvin pitkälti, tasan tarkkaan samaa mieltä kanssasi. On täysin mahdotonta vetää rajaa sille, mikä on sopivaa ja mikä on liikaa, joten ei vedetä rajoja vaan kestetään kuin miehet ja naiset kaikki mielipiteet tai sitten pysytään gallerian ulkopuolella.

3. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Jotenkin on selainen fiilis että joillakin on kaipuuta aikaan, kun foorumilla oli ne 10 henkeä ja kerran viikossa etusivu vaihtui.
    Komppailtiin hyviä sävyja ja onnistuneita kehityksiä, voin olla väärässäkin mutta näyttää saman mielisyys olevan juuri kyseiseen aikaan foorumilla olleiden henkilöiden suhteen.

Tuollainen ilmapiiri on ihan kiva jos sellaisesta tykkää, mutta kehitys pysähtryy ja syntyy harha että ollaan tekijä miehiä, jolloin ryhmän ulkopuolelta tuleva kritiikki saatetaan kokea hyvinkin ärsyttäväksi, jolloin saattaa tulla mieleen että arvostelusivustoilla oleva normi kritiikki olisi hyvinkin asiatonta.

Niin ja eihän kai kukaan ole joka ikiseen kuvaan kirjoitanut rajaus ehdotuksia, minäkin olen kommentoinut tuhansia kuvia ja rajaukseen ehdottanut parannuksia alle kyymenesosan promilleen.

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

jep

5. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Filmi-kortti! Tulihan se sieltä :)))

6. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Eikö Kameralaukussa juuri vallitse tällainen 10 hengen fiilis? Hieman kärjistäen suunnilleen tämä määrä jäseniä kommentoi säänöllisesti kuvia, usein absoluuttisilla totuuksillaan. Ne jotka oikeasti ovat hyviä kuvaajia, eivät juuri kommentoi muiden kuvia. Ainakaan ei tule rajausehdotuksia...

7. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Minulle on sinänsä sama mille kukin kuvaa, kuvaan itsekin filmille.
    Mutta näyttää että kommentointi kieltoa Kenin kanssa tässä ketjussa, on kannatanut pääsääntöisesti juuri ne +-10 henkilö jotka oli tuolloin foorumilla ja taitaa hiestä 90% kuvat myös filmille?

Voin ola väärässäkin, mutta siltä näyttää?

8. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Heh heh...

9. markku55

markku55 Active Member

Juu ja tulihan se kahteen ryhmään jako taas esille sekin. Ja höh, missä eroaa absoluuttinen totuus ja ei absoluuttinen totuus, siinäkö, että niiden jotka eivät oikeasti ole hyviä kuvaajia, pitäisi pistää perään, että sorry, mutta vain minun mielestä tai jotain vastaavaa.
    Oot sä Keni nyt aika heikoilla jäillä kun alat erottelemaan täällä harrastusfoorumilla kuvaajia hyviksi ja huonoiksi, ei helvetti kuinka lapsellista, siis sorry, minun mielestä.

10. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Se on totta että sitä entistä aikaa ja foorumin alotuksen fiiliksiä on kaipailtu tämän tästä. En tiedä onko se aika ollut enemmän filmi hemmojen touhuja vai ei. Oliko silloin vielä digi edes pinnalla? Oliko silloin kaikki paremmin? Tuskin.

Tässä on hyvä esimerkki siitä kuinka joidenkin tekstejä luetaan tietyllä tavalla ja sitä kautta tulee niitä vääriä  tulkintoja. Jarin "jep" kommentointiakin joku alko ihmettelemään mutta ei Juhaan "jep" kommettia. Että tämmöstä ollaan saatu täällä aikaseksi

Jari ei ole mun ystävä enkä halua häntä puolustella. Mä en vaan ikinä tykkää siitä että joku otetaan silmätikuksi ja häntä ruvetaan yhdessä mollaamaan. Sehän on tämän ketjun perimmäinen syy.

Jari on kommentoinnut paljon ja antanut hyviä näkemyksiä. Hän on usein oikeassa ja se harmittaa monia. Monelle taitaa tulla sellanen foorumi hengen "sisäinen" ääni joka kertoo että tuollanen moottoriturpa sais pitää suunsa kiinni. Moni hyvä hemmo on ajettu ulos täältä juuri tollaisen muka yhteishengen puitteissa. Se on totta että henkilökohtaisuuksiin ei saa mennä eikä solvata. Ja valvojat saa niihin puuttua. Mutta mitäs tämä ketju on?

Ja antakaa Markun pitää hienon väristä paitaa. Kaikki ihmeen putous arjalaiset nostaa päätään.

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Minuakin on pilkattu raitapaidastani, mutta pidän niitä yhä päälläni.
    On rohkeaa pitää pinkkiä paitaa, pojot siitä Markulle!
    T Jukka

12. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ei pidä paikkaansa.

Tänä aamunakin tähän hetkeen asti on 26 eri henkilöä antanut kommentin täällä laukussa. Joten aika lailla on hatusta vedetty tuo sun näkemys kommentoijien määrästä. Sä et ehkä niitä kaikkia lue. Oisko ne kymmenen jota seuraat ja sen vuoksi se näyttää sun mielestä siltä.

13. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Veikkaan, että joka tapauksessa parempi näin kuin avattaressa ilman paitaa ;)

14. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Ihan selvästi on kaipuu pieneen piiriin, missä vertaisarvioinen peruteella kaikki on hyviä kuvaajia, vai onko jos peukuttavat kavereiden kuvia, tai siis on kun ei anna parannusehdotuksia?

Tekijämiehet ei kaipaa neuvoja?

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Taisin sanoa jo tässäkin ketjussa kerran sen usein toistamani hajatelman:  hyvän kuvan tekeminen ja sen arvioiminen (kritiikki, arvostelu tms.)  ovat eri asioita ja eri taitoja.  Joku voi tehdä loistavia kuvia omassa "oikean kuvauksen"  tms. lajissaan omaamatta sen enempää yleistä käsitystä asiasta, joku taas voi laajan yleissivistyksen turvin osata suhteuttaa asioita muihin ja kirjoitella loistavia arviointeja ( vaikkapa esim. täällä mvuori omaperäisyydessään).

Minä erotan aika luotettavasti hyvän konjakin huonosta, vaikka en osaisi kumpaakaan tislailla.  Jne.

JA SITTEN se jo taaskin toistamani juttu:  se asiantuntemattoman maallikon näkemys on minusta/minulle usein arvokkaampi kuin asiantuntijan.  Aika usein tiedän kokemuksesta kyllä, mitä se asiantuntija tulee sanomaan, mutta kiinnostavampaa voi olla, toimiiko kuva satunnaiselle katsojalle sillä tavalla kuin olen tarkoittanut.  Riippuu tietysti osin siitä, aiotaanko kuva esittää kameraseurayleisölle vaiko n.s. suurelle yleisölle.

Professori Seppo Saves  oli joskus jossain kertomassa työstään kuuluisista reppareistaan Borneolla jne. Näytti kuvia aika paljon.  Kun sitten tuli yleisön kysymysten aika, kysyi nuori punatukkainen nainen (!)  salista:  "Kuvaat ihmisiä yleensä ylhäältä alaspäin, miksi?" 

Saves sekaantui konsepteissaan täysin, ähki että en kai, enpä ole huomannut ja ei se nyt ihan tarkoitus ole....  osaamatta vastata mitään.  Kuitenkin juttu oli ilmeinen:  kuvista valtaosa OLI kuvattu aika paljon kohdetta ylempää.  Syykin minusta oli selvä:  mustavalkoaikana sai henkilön eroamaan taustasta helpoimmin kuvaamalla ylempää maata vasten.  Muuten olisi ollut vaikeaa löytää rauhallista taustaa muuten kuin sitten pyytämällä henkilöitä siirtymään tms. repparin henkeen sopimatonta tilanteeseen vaikuttamista.

Mestarikuvaaja itse ei ollut tuota kuitenkaan ilmesestikään tiedostanut, ja tarvittiin joku tytönhupakko huomattamaan professorille sinänsä selvästä asiasta...  :)

16. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

ei kait kukaan ole kommentointia kieltänyt tai kieltämässä, vaikka otsikossa kysytäänkin "onko asiallista" ja "joka ikiseen kuvaan".

Lähestymistapoja kuvakommentointiin on erilaisia. Mulla on lähtökohtana katsoa kuvaa niin, että kuvaaja on sen niin miettinyt, kun on julkaissut. Mä en katso olevani kykenevä opettamaan ketään. Rajauksiin en ole kommentoinut tietääkseni koskaan, sävyihin joskus, yksittäiset roskat eivät minua haittaa lainkaan, jos horisontti on killillään, mitäpä siitä. Mulle hieno kuva syntyy jostain ihan muusta. Siksi ehkä tykkään polaroideistakin.

17. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

No nyt kun puheeksi tuli....  Joo, on se paita oikein kiva.  Ehdottomasti, hyvä just näin...

:)

18. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Näinhän se palautteen suhteen usein on.
    Valokuvausta harrastamattomat näkevät kuva täysin erilain kuin harrastajat. Pitävät usein juuri siitä tavallisesta kuvasta, joka täällä tylytetään.
    T Jukka

19. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Eikö kukin saa lähestyä ja komentoida kuten haluaa?

20. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Tietysti. Hyvä käytös on osa hyvää palautetta myös. Se jäi edellisessä mainitsematta, joten mainitsen nyt. Siitä yritän pitää kiinni vaikka en ehkä aina ole onnistunut riittävän hyvin.