Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Onko asiallista ehdottaa uutta rajausta joka ikiseen kuvaan?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Keni, 25 Tammikuu 2014.

1. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Vs: Onko asiallista ehdottaa uutta rajausta joka ikiseen kuvaan?

Tulkitset minua väärin ja olet lukevinasi rivien välistä sellaista mitä siellä ei lue. Toistan vielä kerran että ei ole herneitä nenässä. Tämä on yleistä keskustelua Kameralaukun ilmiöstä mitä olen viime viikkoina ihmetellyt. Ei sen kummempaa eikä sen kuumempaa.

2. Vs: Onko asiallista ehdottaa uutta rajausta joka ikiseen kuvaan?

Millä saitin metodilla itse olet joutunut miettimään mielipiteitäsi? Ihan omin sanoin -vaikka kuusi metodia?

3. markku55

markku55 Active Member

En ymmärrä kysymystäsi lainkaan, mistä ihmeen metodeista sä oikein höpötät?

4. Vs: Onko asiallista ehdottaa uutta rajausta joka ikiseen kuvaan?

Noo, koita aamulla uudestaan.

5. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Tässä on hieman selainen ruotsin suomalainen ilmiö, minä haluan, minä haluan että te kaikki huonompi kansa opettelette pakolla minu kieli, jos minä haluan puhua teille.
    Minä haluan teiltä matosilta vai peukkuja.

Rajaukset on oikestaan juuri niitä mitä voi rakentavasti opastaa, tai antaa niistä mielipide. Kukaan ei tiedä mitä muuta kuvattavaa siellä oli, mutta lapsikin osaa eroittaa useimiten kuvaukseliset kohteen ja se että on sommiteltu, massoiteltu, rajattu sisään ja jätetty ulos, eroittaa valokuvaajat toisistaan.

6. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Just joo. Jospa kuitenkin jättäisit kielipolitiikan pois edes tästä keskustelusta. Sillä kun ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Kenin mainitsema ilmiö on toki olemassa, ja ymmärrettävästi vaikutuksiltaan siinä huvituksen ja harmituksen rajamailla.  Kyllähän se ärsyttääkin, kun joku "vailla vakituista kompettenssia"  heittää kuvaan täysin älyttömän kommentin ilmeisessä pätemistarpeessaan.  Jos niitä  sen sortin kommentteja kertyy paljon, niin on ihan yleisinhimillistä, että ei kaikista jaksa enää huvittuakaan.

Pariinkin kertaan lainattu edellä ohje on kyllä hyvä, ja sen mukaan voi elellä.  Jättää postaamatta, jos ei halua nähdä hölmöjä  kommentteja.  Siinä kuitenkin sitten menee perunat pesuveden mukana; kuvaosiohan on (tai voi olla, tai voisi olla) sikäli hyvä, että kommenteista ja niitten perusteluista tai vastakommenteista saa omaa ajatustaan monipuolistavia näkemyksiä.  Useinhan sitä on urautunut omaan linjaansa, ja ihan muu ajattelutapa herättää huomaamaan toisenlaisia juttuja. 

Mainitussa mielessä se "kompetenssin puutteessa"  olevankaan kommentti ei likikään aina ole turha.  Se just voi olla se niistä mvuoren edellä luettelemista tottumuksista vapaa ja tuore näkemys, vaikka ei niin asiantunteva olisikaan. (- Itse asiassa, typerimmät kommentit omiin kuviini olen saanut  ihan ammattikuvaajilta tai sellaisina itseään pitäviltä...)

Joku rajausehdotus voi vaikuttaa turhalta höpinältä, mutta ainakin kyseessä on osoitus siitä, että katsoja on paneutunut kuvaan, pohtinut sitä, ehkä siirrellyt näytöllä ja tarkastellut erilaisia "siivun poistoja".  Kuva on siten herättänyt mielenkiintoa katsojassa,  ja silloinhan postaajan tarkoitus on toteutunut - vai laiteleeko joku kuvia esille vain omaksi ilokseen?  Eiks ne kuitenkin ole tarkoitettu nähtäviksi ja kommentoitaviksi?  174 avausta eikä yhtään kommenttia, se on jo aika kovaa palautetta kuvalle.

8. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Asiallisia perusteluja Sakelta. Mutta eikö se kuitenkin syö uskottavuutta jos lähes jokaisen kuvan kohdalla on uusia rajausehdotuksia? Niiden suuresta määrästä tuntuu välillä että Galleriassa ei ole ainuttakaan ”oikein” rajattua kuvaa. Kyllähän rajausehdoutksia vapaasti saa antaa, mutta mietitäänkö tarpeeksi sisältöä/kuvaustilannetta/kuvaajan näkemystä ennen kommenttien kirjoittelua? Minusta tuntuu että kyseessä on jonkinnäköinen muoti-ilmiö, kun ei muuta keksi voi aina ehdottaa ”siivu pois alhaalta”.

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Hih, minulle on jäänyt mieleen yksi "ammattikuvaajan"  kommentti peräti  parin vuoden takaa... Jaksaan näköjään vieläkin huvittaa, ehkä nimenomaan sen takia, että kommentoija piti itseään varsin pätevänä.

http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 862.0.html"]http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,66862.0.html

Kuvahan oli räpsäisty baaripöydässä istuskellen, mutta siitä huolimatta, kommentissa viitattu kuvaava toimittaja ei olisi saanut (edes) sellaista aikaan mitenkään niissä sekalaisissa valaistusolosuhteissa, jota paikalla oli.  Kuva oli kuitenkin tehty monisalamatekniikalla; pyysin vaimoa menemään tanssilattialle esiintyjän eteen ja pitelemään salamaa niin korkealla kuin käsi ylettyi.  (Vielä on näkemättä se vastaavassa tilanteessa monisalamazydeemillä puuhaava "kameraa käyttävä toimittaja"...  :)

Kommenteissa Mia  näki sen valon suunnan,  n.s. ammattikuvaaja ei. 

Tuollaisista kommenteistahan saa hauskuutta näköjään aika pitkäksi aikaa.  En varmaankaan muistaisi koko juttua, jos kaverin lausuma olisi ollut auttavasti asiantunteva.

10. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Jos Jari jatkat vielä kielipolitiikan jauhamista tässä ketjussa, niin minä tarjoan sopivan määrän pakkolomaa. Voit jatkaa tuosta aiheesta esim. tässä ketjussa:

http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,89950.0.html

11. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Jaa, luulin puhuvani asenteesta, mutta ok.

Itse olen kiinittänyt huomiota joidenkin tarpeesta korjata ihan perusteltua korjaus ehdotusta, että kuva on hyvä juuri noin.
    Sinänsä tuo olisi erikoista jos ihan perusharrastajat saisivat säännöllisesti täydellisä rajauksia ja sommiteluita, missä ei olisi parannetavaa.

Näitä on eräiden henkilöiden kirjoittamina alkanut tulla säänöllisesti, minun mielestäni selkeästi epätasapanotomiin kuviin, siis kuva on hyvä juuri noi=täydellinen?????

Voidaan perustellusti kysyä ketä se palvelee, oletuksena että kuvaamisen olisi tarkoitus kehittyä.

12. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

No, joka tapauksessa; osa julkaisee kuvia saadakseen niitä pyl....  siis selkääntaputuksia tai kysyäkseen onx,  osa sitten ainakin osaksi myös saadakseen kommentteja.  Pitää vain oppia tietämään tai arvaamaan kummasta on kyse.

13. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Mitäpä väliä tuolla millä miellä postailee, joo minä kyselen lähinnä tykkäätkö joku eli onx (kiva), tuohon saa sitten vastailla mitä huvittaa.

Minä en odota saavani asiantuntevaa palautetta, se edelytäisi että vastaaja on asiantuntija ja että täällä selaisia olis enemänkin;-)

Niin ja kuten sanottua, niin säännöissä on erityisesti sallittu kritiiki ja kielletty esimerkiksi kuva poistaminen, jos saatu kritiikki ei ole mieleistä.

Ihan hyvä näin, porukka näyttää haluvan laitaa kuviaan juuri tänne esille, on siis olemassa foorumi jossa ei saa kritisoida kuvia ja siellä oli äsken kolme jäsentä paikalla.

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Pyhäaamun rauhaa.

Täällähän minäkin notkun ja välttelen puuhien aloittamista.... Pitäisi vääntää päivän mittaan yksi näyttelyluettelo painovalmiiksi, mutta kun...
    .

Liitetyt tiedostot:

15. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Niin ja voihan sitä kirjoita postaukseen, että en sitten halua mitään muuta kuin peukutuksia.
    Voi olla että tuollaista pyyntöä noudatettaisiin tai voi olla että ei?

16. arko

arko Member

789
    22
    18

Palautetta voi ja saa antaa kuka tahansa,koska mielipiteitä on niin monia kuin on ihmisiäkin eikä palautteen tarvitse aina perustua asiantunteviin teknisiin argumentaatioihin,jos pidät näyttelyn niin todennäköisesti toivot ihmisten pitävän kuvistasi jotta niitä menisi kaupaksi joten riittää se täälläkin välillä jos vain pitää tai ei pidä.

17. markku55

markku55 Active Member

Miksi annat ymmärtää, että en ollut muka tolkuissani yöllä, se loukkaa minua, ja toisaalta miksi vastailisin sinun hölmöihin kysymyksiin useasti  kun niin vaadit, olenko sinun juoksupoika?
    En ymmärrä edelleenkään kummalista kysymystäsi, no ehkä syynä on katkonaisesti ja huonosti nukutussa yössä josta syystä joskus menen jopa koneelle unta odotellessa, minä kun en oikein osaa nukkua ylipainelaitteen kanssa vieläkään.
    Sinulle sanoisin, että pidä tunkkisi, en enää aio vastata sinun Qieroihin kyssäreihin, elä minun puolesta omassa Quikero maailmassasi, miksi edes osallistut tähän keskusteluun, kun et omien sanojesi mukaan edes käy katsomassa Galleria sivustolla (tämä ei ollut varsinainen kysymys, vain ihmetys).

18. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Uskoisin kuuluvani kuviaan jakavan populan enemmistöön. Maailmani ei kaadu jos joku esittää parannusehdotuksen, tai jopa kritiikkiä. Mutta paljon iloisemmaksi tulen siitä kun oikein isolla kädellä kehutaan.

Olenko oikeassa kun kuvittelen, että tällä foorumilla kovasti halveksitaan esim flickrin je jee great -kommentteja? Onhan se totta, ettei tuo ole kovinkaan intellektuaalista, eikä myöskää osoita erityistä valokuvauksen asiantuntemusta. Toisaalta jos oikeasti mitään erityistä sanottavaa ei ole, niin onhan se rehellisempää kommentoisa jee jee great kun sanoa, että kuva olisi hyvä jos rajattaisiin pieni siivu sieltä tai täältä.

Keni on oikeassa. Sen sijasta, että nenää nyrpistäen ehdotaan rajauksen muuttamista, voitaisiin enemmän keskittyä ihan vain näytettäviin kuviin. Ei ole mikään häpeä edes vain tykätä, jos se kerran on päällimmäinen mielipide. Ainakin tuo on fiksumpi kommentti kuin se teennäinen rajausehdotus.

19. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

On totta että Flickrissä ei kovin paljon kommentoida kuvia, mutta tähtien määrästä voi kyllä päätellä jos kuva on hyvä, keskivertoinen tai huono. Huono kuva ei montaa tähteä saa, ja hyvää kuvaa voidaan huomioida hyvinkin laajasti. Mielestäni Flickr toimii erittäin hyvin.

Tykkäämisen voisi Kameralaukussakin tehdä helpommaksi kuten itse ja monet muutkin ovat aikaisemmin ehdottanut.
    Peukku-, suosikki- tai muutaman tähden pisteytysjärjestelmä helpottaisi monesti osoittaa että on huomionut kuvan ja että pitää siitä. Nyt itsekin yleensä vaan ”hieno kuva” tai jotain siihen suuntaan kun en muuta keksi. Ja tosi usein jää kirjoittamatta mitään. En usko että peukkujärjestelmä söisi sanallisia kommentteja, päinvastoin uskon että useampi jäsen noteeraisi kuvia.

20. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Miksei joku tähtisysteemi voi olla kokeilunarvoinen.Ei harmaata aavistusta onko työläs tehdä jne.Toisaalta johtaako että mulkulle jätkäle käydään painamassa ala-arvoinen pisteytys :)