Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kodak Tri-X 400 ja HC-110, mikä kehitysaika?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Keni, 26 Syyskuu 2009.

1. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Olen yleensä kehittänyt Tri-X 400 -filkat Ilford ID-11:lla ja viime aikoina Acufinella. Molempiin olen ollut hyvin tyytyväinen. Acufinessä on vaan se pieni ongelma että filmiä pitää valottaa ISO 1000 mukaan, mikä aiheuttaa ongelmia kesällä; valoa on yksinkertaisesti liikaa! Osassa mun vanhoissa kameroissa ei ole nopeampia suljinaikoja kuin 1/500 s. Eli pitää ainakin kesäisin käyttää kehitettä jossa filmin ISO-arvot ovat normaalit. Jostain syystä tekee nyt mieli kokeilla Kodakin omaa HC-110 kehitettä B-liuoksena, eli suoraan tiivisteestä (kuten Rodinalia).

Kodakin ohjeissa neuvotaan kehittämään Tri-X 400 -filmit B-liuoksessa 3,75 min. (1:31, 20°). Netistä löytyy kuitenkin useita kirjoituksia jossa väitetään että Kodakin oma suositus on aivan liian lyhyt aika. Digitaltruthin Massive Dev Chart antaa myöskin eriäviä aikoja: 4,5-6 min. sekä 7,5 min.

Mitä kehitysaikoja te käytätte, mitä suosittelette?

2. Antti M

Antti M Member

545
    18
    18
    Vs: Kodak Tri-X 400 ja HC-110, mikä kehitysaika?

Olen kehitänyt 400iso:n mukaan valotettua kinokoon tri-x:ä tuolla B-laimennoksella 5 minuuttia 20°:ssa (30 sek agitointia alussa ja 2 kääntöä 30sek välein siitä eteenpäin). Valotuksen mittaan yleensä varjostetusta kämmenestäni.

Voisihan tuota kehitystä säätää, mutta olen ollut tuloksiin sen verran tyytyväinen etten ole viitsinyt. Sanovat että H-laimennos voisi olla parempi, koska 5 minuuttiakin on vielä aika lyhyt kehitysaika. Ilmeisesti H-laimennoksella voisi saada myös hieman enemmän ääriviivaterävyyttä.

En ole kokeillut tuota kodakin ehdottamaa kehitysaikaa, mutta lyhyeltähän se kuullostaa. Samoin 6 min kuullostaa kovin pitkältä, mutta omista mieltymyksistä ja kuvaus/kehitystavoistahan nämä riippuvat.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Taisin viimeksi kehittää 4 min 30 sek b-liuoksella.
    Riittävän hyvää jälkeä.
    Tuossa ylikehityksessä on vaarana, että menee vaaleat puhki,
    tiedä sitten...
    T Jukka

4. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Kiitos Antti ja Jukkis!

Aika selvältä vaikuttaa että Kodakin omat ajat Tri-X:n suhteen ovat liian lyhyet. Niitä ihmetelläänkin yleisesti keskustelupalstoilla, ja ihmetellään miksi Kodak ei korjaa niitä. Täytynee tehdä muutama kokeilu niin viisastuu. Viidellä minuutilla voisi ehkä aloittaa...