Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmiskanneria etsiskelemässä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Mäkkäri, 9 Toukokuu 2006.

    Olen harkinnut tässä filmiskannerin hankintaa, ja pitäisi jostain löytää värkki joka taipuisi seuraaviin vaatimuksiin:

    Filmikoko: 35mm ja 120
    Filmit: 95 % MV ja loput diaa sekä värinegaa
    Käyttis: Linux ja mahdollisesti joskus WinXP läppäri
    Liitäntä: USB
    Käyttötarkoitus: Kuvien skannaaminen pääsääntöisesti nettiä varten. Ehkä joskus satunnaista tulostusta max A3 kokoisena diasta tai värinegasta. MV hoituu kuitenkin vielä perinteisessä pimiössä.

    Onko suosituksia jostain hyvästä ja kohtuuhintaisesta skannerista joka täyttäisi yo. vaatimukset. Käytetty ei ole ollenkaan poissuljettu vaihtoehto. Ja suosituksia Linuxissa toimivasta skannaussoftasta saa myös antaa.
     
  1. Mä voisin harkita tuon Epson Perfection 4180 PHOTO:n myymistä soveliaaseen hintaan.

    Itse kun meinasin hivenen päivitellä paremmaksi tätä osastoa.
    Viimeisin sillä skannattu kuva löytyy tuosta ..... Fuji NPS160, 6x7 form.
     
  2. Vai tuosta nimen mukaan tai tuostafilmin mukaan?
    (ei tuo yllä oleva ainakaan toiminnut...)
     
  3. Korjailtu linkki paikalliseen galleriaan..
     
  4. En nyt tähän hätään halunnut oikeastaan keneltäkään tarjouksia käytetyistä skannereista, vaan ehdotuksia mitkä skannerit voisivat soveltua omiin käyttötarkoituksiini.

    Eli ehdotuksia saa antaa linuxissa toimivasta filmiskannerista. Vai riittääkö noissa tasoskannereissa tarkkuus ja värit filmien skannaamiseen?
     
  5. villevee

    villevee Member

    154
    0
    16
    Minäkin olen taas hankkimassa skanneria. Vaihtoehtoja on kaksi, Epson 4490 ja 4990. Erona noilla on joku filmisovitin tms. Epsonin kotisivujen mukaan suurten filmien skannaus onnistuu vain tuolla jälkimmäisellä ja kalliimmalla mallilla. Miten siis on, voiko filmejä (esim. 4x5 dia) skannata tasoskannerilla ilman sovitinta?

    Linuxilla käytän skannaukseen VueScania. Tässä lista VueScanin tukemista skannereista. VueScan toimii myös Mäkillä ja Windowsilla.
     
  6. Riippuu vaatimuksista ja tasoskannerista. Niitä kun on markkinoilla laidasta laitaan,
    ainakin haarukalla..
    100e->100 000e
     
  7. Joo ja ensimmäinen filmiskanneritasoinen kapistus tasovehkeissä lienee tuo Epsonin V700 tai V750.
    Jälkimmäisestä ei mitään testiä vielä ole, eikä edes liene markkinoilla, mutta tuon 'harrastelijamallin' on Photo-i on testannut tuon V700:n jo syvemmin ja näemmä V750 alkaa olemaan jo testissä, muttei vielä täysin valmiiksi testattuna.

    Mikä ainakin meitsiä kiinnostaa on nuo IT8 targetit, mitkä tulee mukana. Ko. kapistuksethan maksaa about 150-200€ ziipale, kun ne ostat. Voipi olla, että odottelen hetken ja ostan tuon V750 version, kun markkinoille tulee.

    Hintaluokasta sen verran, että vajaalla 600€ saa tuon halvemman ja ainakin muilla mailla tuo on about 40% kalliimpi tuo V750.
     
  8. Jepjep tuohon käyttötarkoitukseenhan pistän heti kämpän myyntiin ja ostan 100 k€ skannerin...

    Tuo Epsonin Perfection V700 näytti ihan mielenkiintoiselta, mutta hinta on hieman turhan korkea. Ehkä tuo Epson 4990 voisi myöskin olla kiinnostava, mutta senkin hinta tuolla technikdirektissä on vielä 417 €... No ehkä käy tuuri ja voitan lotossa...
     
  9. Niin, se 100 000e:n skanneri on varmasti ollut kuitenkin ostajiensa mielestä kohtuuhintainen, eikä ammattikäytössään usein A3 suurempia lehtikäytössä tehdä ;-)

    Nyt joka tapauksessa tiedämme että 400e on paljon.
    Epson Perfection 4490 Photo on verkkokaupassa 292,90 e, mutta näiden rutaleiden tarkkuuksiin pitää suhtautua kahden tai kolmen jakajalla...jo rakeen esiinsaamiseenkaan ei välttämättä päästä, saati että se olisi tarkka. Käytössä kuitenkin toinen toistaan hauskemmat filmipitimet ja/tai icen puute voivat tehdä asiasta harrastuksen jonka mielellään siirtäisi toisille.
     
  10. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    115
    63
    Itse ostin tuon Epsonin 4490 ja sen muutaman kerran kokemuksen jälkeen olen ihan tyytyväinen.
     
  11. Osaakos kukaan kertoa Plustek OpticFilm 7200 skannerista? Tarpeena olisi skannata tällä hetkellä vain mv-negaa. Hinta 180 saksasta.

    Pölyn/naarmujen poistoa raudalla ei ole tuon hintaluokan vehkeessä. Mietteitä? Kannattaako parin sadan panostus kyseiseen ominaisuuteen?

    Plustek - error_page2
     
  12. No jossain lähiaikojen Kameralehdessä oli testattu noita eri skannereita, siinä oli muistaakseni mukana myös tuo plustekki.
     
  13. Kokeilin kaverin moista enkä saanut värejä sinne päinkään. Itse ostaisin mielummin vaikka sen halvimman Minoltan.
     
  14. Plustekissä taisi joutua tökkimään pidikettä ruutu kerrallaan, manuaalisesti jos oikein muistan. Voi olla aika rasittavaa puuhaa jos enemmän skannailee. (Ja todellinen resoluutio on kaukana mainostetusta tietty

    Minoltat ovat suosittuja, mutta niiden saatavuus voi olla aika huono. Niitä ei valmisteta enää ja kun itse kyselin noita hiljattain oli saatavuus nollaa.
     
  15. Yritin katsella mistä saisi KonicaMinoltan scan dual 4 skanneria, mutta eipä pikaisella etsimisellä löytynyt. Tietäisikö kukaan, mistä näitä vielä löytyisi ja mihin hintaan?
     
  16. motris

    motris Well-Known Member

    4 695
    703
    113
    Just mietin oman skannerin myymistä ja etsin tuon nykyistä hintaa. Kalefoto näyttää myyvän hintaan 435 euroa. Aika kallista. Muualta ei oikein näytä löytyvän. Josko todellisuudessa sieltäkään. Käytettynä noita näyttää silloin tällöin liikkuvan.
     
  17. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Kyllähän nuo ei-niin-tarkat tasoskanneritkin muka-tuo rakeen esiin. Tosin vain mystisen kohinan muodossa.
    MV-kuvista löytävät kyllä rakeen herkemmin. Mutta ei sekään vastaa ainakaan tällä epson 3200:lla sitä oikeaa raetta (sillä jos rae on pientä, tulee taas joku hämärä ilmiö ja kohinaa sen tilalle).

    Erotuskykyhän tällä skannerilla on oikeasti noin 1800dpi keskimäärin. Keskimäärin sen takia, että x- ja y- suuntiin on hieman eroa, toinen suunta pystyy jopa noin 2200dpi-tarkkuuteen, toinen taas jää sinne 1600 kieppeille.

    Mutta hyvin tällä keskaria skannailee ja kinodiaakin jotenkuten, joten eiköhän 4490 tms. malli ole ihan ok.
     
  18. Pelari

    Pelari Active Member

    935
    59
    28
    Ostin Plustek 7200i:n Silver Fast-ohjelmalla ja olen ollut tyytyväinen. Värejä voi korjata ja muokata monipuolisesti. Miinuspuoli on neganpidin. Menee aikaa asetellessa negaa oikeaan kohtaan.

    Itse en skannaa niin paljon, että pitimen käsin siirtäminen olisi ongelma.
     
  19. kts

    kts Member

    159
    0
    16
    Ja täältä www.targets.coloraid.de saa noita IT8 targetteja hieman edullisemmin...