Pakko sanoa hyvä sana On1 Photo Raw'n puolesta. Sehän on ohjelma joka pyrkii olemaan sekä Lightroom että Photoshop (kuten monet muutkin). Alkusyksystä siitä tuli uusi versio jossa oli kaikenlaista uutta, esimerkiksi automaaginen maskaus (mikä toki on muuallakin), oikeinkin hyvä kohinanpoisto ja hyvä kuvien skaalaus ja muuta sälää. Sen jälkeen siihen on tullut jo kaksi päivitystä, viimeisin eilen. Automagiikkaa on parannettu, ja hämmästyttävästi käyttäjien ehdottamia muutoksia ja parannuksia on aivan oikeasti toteutettu! Itsekin ehdotin kehittäjille kahta parannusta pari viikkoa sitten, ja eilisessä päivityksessä ne oli tehty. Hämmästyttävää, ohjelmisto joka oikeasti kuuntelee maksajia. Toimiiko se sitten LR:n Photarin korvaajana, omassa käytössäni hyvin pitkälle toimii, itse asiassa sekä DAM-ohjelmana että kuvaeditorina. DAM-ohjelmana se on viimeisten päivitysten myötä kovasti siistiytynyt ja saanut lisäominaisuuksia eikä sillä alueella häviä LR:lle ollenkaan. Kuvaeditorina se on kaikkiaan non-destructive, ja oletettavasti sen vuoksi retusointi on hitaampaa kuin Photarissa. Toinen puute on se, että siinä ei ole työkalua joka aivan pärjäisi Photarin content aware fill'ille, sille on kuitenkin hieman toisella logiikalla toimivia korvaavia työkaluja jotka useimmiten kyllä kelpaavat minulle. Näiden viimeisten päivitysten myötä en enää juurikaan käytä LR:a tai Photaria, joskus tulee tilanne jossa content aware fill on lyömätön, mutta hyvin harvoin. Se maksaa noin 120 euroa. Pitäisi joskus kirjoittaa siitä ihan oikea arviointi EDIT Niin, olen kokeillut Capture Onea, Exposure X7:ää ja DXO'ta mutta minulle On1 Photo Raw on niitä parempi.
Capture One 11 ei enää tue nykyisiä romuja, niin piti käydä taas tämä rumba läpi mihin kelkkaan nyt lähtisi. Vaikka on kertaalleen ostettava perpetual lisenssi, niin ei se paljoa lämmitä, jos aina uusia kameroita varten tarvitsee kuitenkin päivittää myös softa.. Päädyin itseänikin yllättäneeseen ratkaisuun, jossa kuvien organisoinnista vastaa XnView MP ja raw-kuvien roplaamisesta Iridient Developer. Aina fakkiutunut ajatukseen, että yhdellä ja samalla softalla pitää onnistua sekä kuvien siirto kortilta, niiden avainsanoitus, organisointi ja vielä käsittelykin sekä exporttaus. Mykistyin mitä Iridient kykenee tekemään 15 vuotta vanhoille EOS 300D raakakuville. Samat Exposure X7, DxO ja On1 sekä muutama muu käväisi koneella kokeiluversioina, mutta aina tökkäsi jokin, oli se sitten käyttöliittymän kankeus tai epäloogisuus tai jokin outo toiminnallisuus. Joten jos taloudesta löytyy Mac-tietokone, niin suosittelen kokeilemaan Iridientin trialia. Siinä on kaikki toiminnallisuudet käytettävissä - ainoastaan exportatuihin kuviin tulee vesileima kokeiluversiossa.
Tuolla muuten vielä tänään vuositilaus (kaikki ohjelmistot sisältyy plus jotain ekstrahöttöä) saatavilla noin 57€ hintaan, ainakin näin "uusille" asiakkaille (olin aiemmin ostanut pelkän ohjelmiston käytön, mutta perunut sen). Myös pelkkä standalone softa on puoleen hintaan ja huomiseen saakka tämä. Otin kokeiluun hintansa puolesta kun kuitenkin harrastelija olen, olisi adobe mukavampi käyttää, muttei pysty sitä summaa laittaa näihin kun ei laskuta kuin itseään. ON1 Everything Subscription Products - ON1 Vähän vierittää ales niin tulee tarjoushinta.
Ja nyt joudun perumaan kiittäviä lausuntojani. Viimeisin On1 Photo Raw:n versio ei enää käytännössä omassa koneessani ole käyttökelpoinen. Ohjelma väistämättä jokaista kuvaa avatessaan ajaa jonkun NoNoiseAi:n. Tätä siis ei voi kytkeä pois. Minulle on kerrottu, että koneeni tehot (i7 4790 16Gb Nvidia GTX 1650) eivät kertakaikkiaan enää riitä. Kun avaan noin 400 kuvan hakemiston, on CPU:n käyttöprosentti 90 ja muistin käyttö 85. Siis pelkästään avaan hakemiston. Jos avaan yhden kuvan ja käsittelen sitä, koko kone jumiutuu. Ilmeisesti kyse ei ole bugista, vaan ohjelma kertakaikkiaan vaatii niin paljon. Tämä vain omaan koemukseeni perustuvana varoituksena. Lightroom Classic ja DxO PhotoLab 8 molemmat toimivat täysin sujuvasti ja nopeasti, esimerkiksi samassa tilanteessa PhotoLabin CPU:n käyttöprosentti on 1%. Itselleni vahinko ei ole suuri, mitä enemmän DxO PhotoLab 8:aa käytän, sitä enemmän siitä pidän.
Itse tässä vasta testaillut eri vaihtoehtoja, uusi mac mini m4 pro 24/512. DxO photolab (30pv trial) toimi alle viikon jonka jälkeen alkoi kaatuilla siihen malliin että enää ei saanut edes auki, joten kyllä ohjelman käyttö tyssäsi siihen hetkellisesti, jokin juttu siellä sisällä jota en tiedä mistä johtuu. Tämä ON1 on toki jotenkin kankea, mutta yritän päästä käsiksi tähän jotenkin. Oma editointi kokemus on olematonta, joten kaikkien ohjelmien suhteen on edessä sama homma. Lightroom on toki tutumpi ja on selkeä käyttää, hinta ei ole vain mahdollinen itselleni valitettavasti jolloin löydettävä toinen ratkaisu, Photolab on jopa kalliimpi suoraan käyttöoikeus ostettuna. DxO Pureraw 4 mulla onkin, sen kanssa sama prosessi, mutta toimii niin kauan kuin toimii. Otin tuollaisen puolenvuoden prosessin tähän itselleni jonka aikana etsin sopivaa polkua näissä ohjelmistoviidakoissa, nykyisin kuin on vain käyttöoikeus ohjelmistoon eikä kait mikään toimi enää offline muutenkaan? Tuo nonoise juttu tietty on vähän outo, mutta kaikilla näillä on tuo sama mentaliteetti nykyisin "älä ajattele itse, tiedämme paremmin mitä haluat". Ilmeisesti ainakin pyrkii näyttämään sisäänleivottua jpg profiilia raakakuvissa ja siellä oli jokin asetus josta tuon sai pois, voisiko se olla tuosta johtuva klikki? Ilmeisesti kamera/linssi profiilit ovat myös jokin valituksen aihe maailmalta... Itselläni näkyy myös profiileissa kameroita joita minulla ei ole ja millä en ole kuvannut, tämä on outoa enkä ole löytänyt syytä tähän.
Aktivoitaessa ja pävityksien latauksessa pitää olla yhdistetty, muuten ei: You will need to be connected to the internet when activating the software, and when loading any new optical modules and updates required. However, processing can always be performed offline. No connection is needed for the AI processes, as your images are not sent to our servers.
Eteenpäin luettuna on tuo aikamääritelmä. Toki jos käyttää vanhempaa kuin 7 versiota, niin tuota aikarajaa ei ole.
Tuosta pakollisesti vähintään ajoittaisesta nettiyhteydestä on ohjelman forumeilla paljon valitettu. Miten monelle asia sitten oikeasti on hankaluus, on vaikea sanoa. Kuvankäsittelyyn PhotoLab 8 Elite on omaan käyttööni (Windows 10) oikein hyvä. Loufeelle suosittelen ainakin tutustuttavaksi Affinity Photoa. Se on edullinen ja kuvankäsittelyssä suurin piirtein Photariin vertautuva macos-ympäristöön hinta (siis kertamaksu) on kokonaista 75 euroa. DAM-ominaisuuksia siinä ei kuitenkaan ole. Toisena hyvinkin tutustumisen arvoisana tulee mieleen ilmainen darktable ( install ) . Se on viime aikoina kehittynyt hyvin paljon ja mielestäni omaa kyllä riittävästi sekä kuvanmuokkaus- että DAM-ominaisuuksia. Osa kuvanmuokkausmoduleista on mielestäni erittäin hyvin, sujuvasti ja intuitiivisesti toteutettuja. darktable kannattaa kyllä katsoa.
Olinkin laittanut darktablen koneelle myös, mutta katsotaan minne tuolla ON1 pääsee kun otin tarjouksen (30pv siinäkin perumisaika), kustannus oli luokkaa 57,10e vuodeksi. Tuo vuositilaus antaa myös editorin mobiilille ja koska luuri ja tabu on android ja pöytäkone apple, niin oli ihan hyvä näin. Samaan hintaan olisi tietty saanut sen pelkän standalonen, mutta katson tällä nyt tuon puolivuotta tilannetta ja edellämainittu syy kuitenkin hieman edesauttaa käyttöä, seurailen DxO tarjouksia syssymmällä. Affinityä kokeilin laittaa, mutta ainakin omalla kohdallani ohjelma vaati heti maksua vaikka en ole käyttänyt tätä aiemmin, jäi siis tutustumatta.
Affinityssä tulee kuvankäsittelyn lisäksi myös vektoripiirustus- ja taitto-ohjelmat suurin piirtein samaan rahaan, joten ei sekään välttämättä huono ole, jos on satunnaista tarvetta noille piirteille.
Kokeileppa polullasi Iridienttiä myös. Se on ainoastaan Macille. Kokeiluversiossa on kaikki ominaisuudet käytettävissä ja kokeiltavissa, ainoastaan exportatessa laittaa jpg:eihin vesileimat päälle. Kesti aika pitkä tovi löytää tuosta softasta kaikki sellaiset säädöt mitkä tyydyttävät, mutta minusta tie palkitsi. Softasta saa niin paljon parempaa jpg:tä ulos kuin sain Lightroomista tai Capture Onesta aikoinaan. Iridientin sharpening-työkalut ovat loistavia. Ainoa miinuspuoli toistaiseksi minulle ollut kohinanpoistopalikat. Ne eivät oikein tuppaa toimimaan, mutta onneksi omalla kuvaustyylillä harvemmin niitä tarvitsenkaan. Ja ehkä sellaisena semimiinuksena, että säätöjä säädellessä se leipoo kauemmin kuvan preview'tä kuin vaikkapa Photomator, jota käytän nykyään toisena editointisoftana. Eli softa voi tuntua välillä vähän hitaalta tai kankealta, mutta luultavasti tuo ei olisi ongelma M4 Macilla (mulla on edelleen viimeisin Intel-sukupolven iMac)
Kyllä Affinity tarjoaa ilmaista kokeilujaksoa. Affinity Store Checkout Se on hyvin perinteinen mutta tehokas editointisofta. Ei sisällä AI:tä, mikä voi olla positiivistakin vähän tilanteesta riippuen. Opettelua se vaatii, mutta lopputulos on minusta parempi kuin monella muilla sitten kumminkin.
Veikkaanpa että tässä pätee karkeasti vanha 80/20 sääntö: 80 % kuvaajasta ja aiheesta, 20 % kamerasta ojelmistoista ja muusta tilpehööristä jos vertaa vaikka menneiden aikojen kuvaajiin jota tekivä loistavia kuvia silloisilla vermeillään.