Ja taas tuli tietoa pääkaupunkiseudulta, että olisi yhden taiteilijajärjestön galleriatilan haku menossa umpeen. Tilavuokra 2990€ + provisio myynnistä 30%. Helsingin koululaisten hehkuttamasta eestiläisestä firmasta pyysin tarjousta muutamaan kehystykseen ja pohjustukseen. esim. 7 kpl 20x25 kehystystä a´ 120 €+alv+rahdit. Ihanan kallista. Taidan sittenkin tyytyä paikalliseen kehystäjääni, on hänenkin laatu ollut tyydyttävää. Kapa
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Kaikki ei ole niin yksiselitteistä Gallerian pitäjän kulut: - tilavuokra tai tilan yhtiövastike + lainan hoitokulut - Gallerian henkilökuntakulut - muut juoksevat kulut; sähkö, valaistus, vakuutukset, jne. jne... Kehystäjän kuluihin en edes jaksa syventyä...
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Ajattelin asiaa vain persaukisen tekijän näkökulmasta. Itse olen päätynyt ratkaisuun, etten enää pidä gallerianäyttelyjä. Eräs tuttuni piti museonäyttelyn ja kustannukset hänelle olivat 28000 euroa (vedostus, pohjustus, kehystys). Onneksi sai siihen apurahan, eikä tarvinnut ottaa kuin kymppitonnin lainan, jota nyt makselee. Kapa p.s. Tähän ei ole laskettu kalustoa, työhuonekuluja, vakuutuksia, matkoja, työpäiviä, jolloin pitää syödäkin jne...
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Hangon kaupungin tiloissa on mahis esitellä omia teoksiaan, maalauksia, veistoksia tai valokuvia. En oikein usko, että noiden tilojen vuokra olisi edes tuhansia euroja saatikka kymmeniä tuhansia. Karjaalla on myös kaupungin galleria jota taitaa hoitaa mirrored, tai ainakin on hyvin tietoinen tilanteesta nykyään. Selvää tietysti on, että pikkupaikkakunnilla myynti gallerioista on melkoisen vähäistä, mutta jos tuotteet on hyviä, niin mikä ettei.
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Ajattelis että kehystämisen vois tehdä itsekkin, minäkin teen kehyksiä vaikka mikään kovin hyvä käsistäni ookkaan. Kehystäjällä on yleensä paljon rahaa kiinni kehyslistoissa, mutta jos omia kehystelee niin varaston ei tarvi olla kovin suuri.
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Tuo hinta galleriavuokrasta oli taiteilijaseuran ylläpitämästä galleriasta. Esimerkiksi meillä Jyväskylässä olemme Luovan valokuvauksen keskuksessa joutuneet ottamaan ohjelmaamme myös galleriavuokran, joka muistaakseni on 400 €/3vk. Sisältää kutsujen painatuksen ja postituksen (350 kpl). Lisäksi avajaistarjoulu ja 30 kpl julisteita levitettynä. Kiitos valtion ja kunnan tuen. Nämä ovat kuitenkin vain galleriakulut. Työn tekemisen kulut ovatkin asia erikseen. Sitten kun lasketaan viivan alle se koko summa, niin hullujahan me olemme. Meillä on tuollainen paikka, joka jakautuu grafiikkaan ja valokuvaan. Grafiikkapuoli on kaupungin ja valokuvapuolen hoitaa Luovan valokuvauksen keskus ry. http://www.jyvaskyla.fi/ratamo/ Kapa
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Olen minäkin niitä aikoinani tehnyt itse. Vaan jos halua laatua, niin se vaatii ammattitaitoa ja hyviä materiaalieja ja se maksaa. Minulla vaan ei ole valitettavasti sellaiseen varaa. Tuolta löytyy laatua ja katsokaa kulmia, eivät irvistä, eivätkä tule irvistämään. http://www.artproof.fi/services/ Kapa
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Eikö valokuvia voi esittää ilman kehyksiä, nehän kuuluu lähinnä maalauksiin jos niihinkään?
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Voi. Olen esittänytkin. Mm. Magneettikiinnitys on nykyään melko yleistä varsinkin graafikoilla . Kapa
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Ei varsinaisesti ole kaupungin, mutta Karjaalla toimii Raaseporin Valokuvakeskus, viralliselta nimeltään Fotocentrum Raseborg Valokuvakeskus rf. Yhdistys ylläpitää Galleria Zebraa. (ed. Tilat taitaa kaupunki tarjota kuitenkin. Merkittävä toimintaraha on saatu Svenska Kulturfondenilta.) Juuri nyt on jo 2016 näyttelyt työn alla hallituksessa ja näyttelyään ehtii vielä ehdottaa esimerkiksi allekirjoittaneelle (äkkiä sitten kun ensi viikolla on kokous). http://gallerizebra.fi/fi/kommande-utstallningar.html Kimmo Manner <EMAIL email="kimmo.manner@gmail.com"]kimmo.manner@gmail.com</EMAIL>
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Nyt kun olen kokoamassa retrospektiini kuvia, niin voisitteko vihdoin palauttaa kuvani, jotka olivat vaihtehtotekniikoita käsittelevässä näyttelyssä. Sammallahden Penan ja ruotsalaisten kanssa juttelimme siellä paljonkin illanistujaisissa. Aikaa tuosta on jo varmaan kolmisenkymmentä vuotta ja vielä odotan. Nuo kuvat kuuluvat yhteen aikakauteen, olivat muistaakseni vanDykeBrown-vedoksia. Kapa
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Mikään ammatillinen toiminta ei ole järkevää, jos sen suunnitelee sellaisten asioiden varaan, joihin ei ole varaa. Mutta kuten on havaittu, asioissa on vaihtoehtoja. * Ei ole mikään pakko käyttää tiettyä galleriaa. Ammattilaisen ja yrittäjän elämä on valintojen tekemistä. Vain "hullu" miettii hulluimpia vaihtoehtoja. Nykyään ei ole pakko edes käyttää _mitään_ galleriaa. Moni on kuullut mm. "netistä", missä voi käydä kauppaa. * Ihminen joutuu miettimään ammattilaisuuden fokusta. Voi myös miettiä, että vaikkapa jotain kehystämistä voisi opetella. Se nyt on oikeasti vähäisin asia "taideteollisuudessa" -- rutiininomaista bulkkityötä, mikä vaatii lähinnä vaivaa. Ammattilaisuus on nykyään sitä, että opetellaan asioita, joista saadaan kokonaisuus ansiotulon saamiseksi. Nykyään puhutaan uusavuttomuudesta. Se, että ei osaa itse kehystää kuvia, kuulostaa krooniselta avuttomuudelta. Samaa on gallerioiden miettiminen, mikä ei kenties enää ole tehokkain myyntimedia. * Kaiken ammatillisen toiminnan pitää sopeutua talouden realiteetteihin. Sopeutuminen on ammatitaitoa. Valittaminen ei ole sitä. Valittaminen on omaa hulluutta, mikä ei ole ammatin vika. * Jne...
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Juuri tästähän on viime aikoina ollut keskustelua ilmassa. Esim. Taiteilijalehden näkökulma http://taiteilijalehti.fi/ilmaisia-nayttelyita/ ja sorbus gallerian vastine http://sorbusgalleria.tumblr.com/post/116401483693/sorbus-gallerian-vastine-miisa-pulkkisen
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Valokuvataiteilijoitten liitto (Hippolyte) tähtää myös maksuttomaan galleriaan lähivuosina. Kapa P.s. MVuorelle sen verran, että netissä näkyvä, tai oikeammin ruudussa näkyvä kuva ei ole mitenkään verrattavissa swiihen "oikeaan" kuvaan. Ei tietenkään ole pakko esiintyä tietyssä galleriassa, mutta tähän ammattiin kuuluu olennaisena apurahajärjestelmä (hyväksyy sen tai ei) ja saadakseen apurahaa, on ... Tottakai kehystystä voi opetella, olen itsekin kehystellyt aikanani useita töitäni. Tämän päivän asiakkaat vaa ovat oppineet vaatimaan viimeisen päälle olevaa laatua, ja siihen ei jiirisahalla sahatut ruskettuvat mäntyraamit enää kelpaa. Kunnollinen jälki vaatii ammattitaitoa ja ammattivälineitä. Harva runoilijakaan sitoo kirjansa itse. Talouden realiteetteihin pitää sopeutua, siksi ammattitaitoinen ei pidäkään enää gallerianäyttelyitä. Vain kutsuttuna ja ilman vuokria. Eläkeläisenä on hyvä huudella.
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Jos tämä oli viesti Karjaan suuntaan, se menee hyvin perille. Sattuu ajankohta mukavasti sillä olen juuri lupautunut inventoimaan ja luetteloimaan Zebran omat kokoelmat, jotka kuulemma muodostuvat osin taiteilijoilta saaduista vedoksista eri näyttelyjen yhteydessä. Jos siellä on kuviasi, joita ei kuulu olla, ne löytyvät ensi viikon aikana. Yhdistyksen väki on vaihtuvaa ja muuttokin on tapahtunut ja tässä piilee osasyytä sille ettei kukaan tunnu tietävän, mitä kaikkea meillä onkaan. Mutta tähän ongelmaan puheenjohtaja tarttui jo pari viikkoa sitten ja minut nakitettiin hommaan =) mutta ensi viikoksi tuota sitten sovittiin tehtäväksi, koska sitten saan siihen vähän pitempään mukana olleen apua.
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta kiitos vastauksesta. Zebran kokoama näyttelyhän se oli. Muistaakseni Ben Kaila sen kuratoi/kokosi. Niitä en lahjoittanut kokoelmiinne, mutta jos löytyvät, niin olisi mukava saada takaisin. Jotain vanhaa olisi mukava saada, kun suurin osa on viety kaatopaikalle. Se oli pohjoismainen kooste ja samalla siellä pidettiin "seminaari". Mukava tapahtuma. kapa p.s. Sorry, tämä olisi pitäny hoitaa yksityisenä, mutta menköön nyt näin, onhan tämäkin tätä hulluutta.
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Eipä noissa jutuissanne ole mitään "tuomittavaa", hienoa kuulla myös ihan oikeasta "elämästä" kokemuksia. Itse asiassa tämän kapan juttu voisi poikia tapahtumia muidenkin ammattikuvaajien taholta, helpottaisi ehkä osin nousevia kykyjä välttämästä samoja pettymyksiä kuin mitä jo vanhemmat starbut on kokeneet. Ps. Itse en koskaan tule olemaan valokuvien kautta elävä henkilö, joten voin olla tosi väärässäkin mielipiteeni kanssa.
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Mennään valitulla tiellä vaan sitten. Sopisiko sinulle että kuvasi olisivat mukana ehdokkaina tulevalle Zebran kokoelmanäyttelylle Kiskon kivimakasiinissa kesäkuussa? Silloin joutuisit vieläkin odottaa kuvien palautusta. Liitteenä tänään näppäilty kuva. Kimmo Manner
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta No helvetti, tuollako ne ovat. Noita etsin kuumeisesti Valokuvataiteen muson taannoiseen Polaroid-näyttelyyn. Kiasmasta siellä sitten oli lainassa kuvia, vaan ei noita, kun ovat uniikkeja. Muistaakseni sinne on jäänyt joitakin VanDykeBrown-vedoksiakin. En noita tarvitse juuri nyt, mutta viimeistään vuoden 2007 keväällä olisi suotavaa saada Kapa
Vs: On tämä ammatti silkkaa hulluutta Nuo ovat Polaroid transfereita puulle ja pohjana Oiva kevytsilote. Kapa