Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

OMD E 5 objektiivi liikkuvan kohteen kuvaamiseen

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Sylvi2012, 10 Tammikuu 2014.

    Hei, tiedustelisin minkälaista objektiivia suosittelette liikkuvan kohteen kuvaamiseen. Minulla siis micro fourthirds -kamera Olympus OMD-E5, jonka olen juuri hankkinut. Mukana tuli kittiobjektiivi 12 -50 mm. Olen täysin aloittelija kuvaajana ja tämä on ensimmäinen järkkärini. Yritin kuvata juoksevaa koiraani kameran sport -asetuksella, mutta suttuahan siitä vain tuli. Vika ei varmasti ole kamerassa ja kittiobjektiivillakin varmaan onnistuu, jos osaa. Olisin silti kiinnostunut, minkälaista objektiivia kannattaa harkita liikkuvan kohteen kuvaamiseen, jos ja toivottavasti kun edistyn kuvaamistaidoiltani.
     
  1. lightning

    lightning Member

    59
    0
    6
    Vs: OMD E 5 objektiivi liikkuvan kohteen kuvaamiseen

    Itse kuvaan Panasonic G5 kameralla ja koiran kuvailussa objektiivina toimii parhaiten minulle http://www.verkkokauppa.com/fi/product/49831/dchbg/Olympus-M-ZUIKO-DIGITAL-45-mm-f-1-8-Micro-Four-Thirds-objekt

    Hinta on ok, lasi on terävä ja valovoimainen. Kannattaa harkita tätä.

    Olen kokeillut E-M5:sta Panasonicin rinnalla ja ei ole kumpikaan parhaita mahdollisia liikkuviin kohteisiin ja vaatii hyvää tuntemusta ja ymmärrystä kamerasta ja tietenkin valokuvauksesta ylipäätäänkin. Melko aloittelija tosin itsekkin olen kuvaamisessa, mutta toisinaan osuu mielestäni ihan hyviäkin kuvia. Henk koht tykkäsin, että Panasonic G5 on etevämpi action kuvailussa, mutta varmasti E-M5 saa myös taipumaan harjoittelulla samaan.

    http://farm8.staticflickr.com/7442/11249255476_d903850c9d_b.jpg

    http://farm6.staticflickr.com/5480/10510065673_7d0f418541_b.jpg

    http://farm4.staticflickr.com/3718/10509866476_7c20524998_b.jpg
     
  2. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 982
    1 888
    113
    Vs: OMD E 5 objektiivi liikkuvan kohteen kuvaamiseen

    Minulla on myöskin Olympus OMD-M5 ja myöskin Panasonicin GF3. Yllättäen olen parhaat kuvat liikkuvasta koirasta saanut tällä Panalla ja sen 45-150 objektiivilla. Voi olla pelkkää tuuriakin, onhan se liikkuvan koiran kuvaaminen aina vähän tuuri kysymys. Siis minun mielestäni.
    En suosittele mitään, kunhan kerroin kokemuksistani.
     
  3. Vs: OMD E 5 objektiivi liikkuvan kohteen kuvaamiseen

    Kokeile seuraavan kerran laittaa vakautus I.S 2 kun kuvaat liikkuvaa koiraa ja yleensäkin liikkuvaa kohdetta.
    Eli panoroitaessa.
     
  4. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: OMD E 5 objektiivi liikkuvan kohteen kuvaamiseen

    M5 on tunnetusti "huono" liikkuviin kohteisiin, mutta kyllähän silläkin onnistuu. Kittiobjektiiviin verrattuna tarvitset ainakin valovoimaa, jotta yleensäkin saat tarpeeksi nopeita suljinaikoja järjellisellä herkkyydellä.

    Komppaan edellisiä. 45-millinen on objektiiviksi halpa ja myös erittäin hyvä, ja sopii hyvin ensimmäiseksi kiinteäksi (myös aukon vaikutuksen harjoitteluun) vaikkei mikään yleiskäyttöinen objektiivi ole. Tässä saat valovoimaa ja taustan pehmennystä. Zoomi tietty sitten menee jalkakäyttöiseksi. Ja tosiaan M5 ei tunnista automaattisesti panorointia, että tuo IS:n asetuksen muuttaminen voi auttaa. Muista muuttaa se myös takaisin kun kuvailet staattisia kohteita.
     
  5. Vs: OMD E 5 objektiivi liikkuvan kohteen kuvaamiseen

    kiitos neuvoista, ensimmäiseksi olikin pakko katsoa mitä panorointi tarkoittaa :) Nyt siis tiedän senkin. Haasteita siis riittää, mutta olen kyllä jo varsin kiintynyt minijärkkäriini ja saanut kivoja still kuvia. Koko (ja ulkonäkö :) )taisi ratkaista, kun asiantuntemusta ei ollut kameraa hankkiessani. Tuota m.zuiko 45 mm kehutaan kaikissa forumeissa. Ei ole tainnut juuri ketään jättää kylmäksi. Sellainen siis toivelistalle.
     
  6. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: OMD E 5 objektiivi liikkuvan kohteen kuvaamiseen

    Tosin jos/kun kokemusta on ilmeisesti vähän, kannattaa huomioida että tuo 45-milliä näissä micro four-thirdseissä on aika pitkä polttoväli, ainakin sisätiloihin. Mutta ulkonahan ne koirat juoksevat. Kannattaa ehkä kokeilla jossain, ettei tule yllätyksiä sen suhteen. Toisaalta se avaa taas uusia näkö- ja kuvakulmia, joka on myös hyväksi.
     
  7. Vs: OMD E 5 objektiivi liikkuvan kohteen kuvaamiseen

    Kittilasilla onnistut varmasti kohti juoksevassakin koirassa, kun säädät sen laajakulmaiseen asentoon ja tarkennat muutaman metrin päähän. Sen jälkeen laukaiset kameran, kun koira on oikeassa kohdassa. Ajaksi on saatava min /500, mieluummin nopeampi.
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: OMD E 5 objektiivi liikkuvan kohteen kuvaamiseen

    Tuon kittizoomin pisin polttoväli on melkein sama kuin 45mm F1,8 objektiivin, kokeileppa sillä, niin ymmärrät kuinka suppea tuo 45mm kuvakulma oikeesti on.
    Minä myös kokeilisin ensin kittizoomilla ja jollain 15-20mm polttovälillä tarkentaen ennakkoon valittuun kohtaan ja sitten ei kun odottamaan milloin hauva on kohdassa. Oikean laukaisuhetken määrittely on ehkä hieman hankalaa, mutta siihen oppii, joutunee ottamaan hieman ennakkoa jotta koira ei pääse jo kohdistuspaikasta ohi.
    Voihan aina käyttää myös sarjatulta jolloin sarja aloitetaan ennen kohdistuspisteeseen saapumista.
     
  9. Vs: OMD E 5 objektiivi liikkuvan kohteen kuvaamiseen

    Tuo mainittu 45mm f/1.8 on erinomainen polttovälinsä puolesta elukan kuvaamiseen, ja lisäksi sen valovoima riittää nopeammillekin suljinajoille ilman että valtavasti tarvitsee kemeran ISO-herkkyyttä nostaa.

    E-M5 ei runkona ole hyvä liikkuvien kohteiden kuvaamiseen, koska sen tarkennussysteemi on aika avuton.
    Toki silläkin onnistuu kun paljon kuvaa. Silti ehkä tekisin niin että vaihtaisin suosiolla joko E-M1 runkoon tai peilijärkkäriin jos on pääasiallisesti tarkoitus kuvata nopeasti liikkuvia kohteita.