Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Portti rakkauden puutarhaan

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana kinrosai, 14 Heinäkuu 2005.

Samasta sarjasta toinen kuva. Kesäkö tässä näin romanttiseksi tekee....

1. Harmillisesti vinossa, mutta hyvin erottuu sävyt sekä tummista että vaaleista pinnoista.

2. ...

3. vimma sanoi, että vinossa on ja kyllä minustakin vinous häirii kuvassa, jossa on suunnaton määrä suoria linjoja. Kaataa kuvaa vähän vasemmalle. Ilmeisesti itse talokin on kyllä hieman vino... jpg-pakkausta on liikaa, vetää kuvan palikoiksi. Tosin lienee enemmänkin ongelma foorumisoftan kautta foorumin servulle lisättävän kuvien takia, kun koko on rajoitettu.

Idea kehystää ovilla on toimiva ja vanha. Kuvan "raamit" saavat eloa ja kohteen saa tuotua paremmin esille. Ongelmaksi muodostuu, kuten tässä huomataa, että dynaaminen alue on melkoinen, koska sisällä hämärää ja ulkona taas ei niin hämärää. Ulkona olevat kaaret vetävät jopa häiritsevän valkoiseksi. Itse olisin ehkä (?) yrittänyt valottaa kirkkaimman kohdan mukaan oikein ja antaa tumman pään mennä tukkoon sisällä. Tuo ulkona oleva aluehan kuitenkin on se kuvan kohde ja kiintoipiste, johon portti johdattaa. Oikeassa reunassa oleva hempeilevä pari sopii kuvaan kivasti, toki olisivat voineet valita hieman keskeisemmän paikan rakkauden puutarhasta; nyt jäävät hieman liian sivuun. Ajatus ja mielikuva kuitenkin ovat tärkein, joten parin koolla ei niin merkitystä kunhan vaan näyttävät hempeiltä. Keskellä oleva kuihtunut risu ei tosiaankaan lisää mielikuvaa rakkauden puutarhasta, vaan lähinnä tuo mieleen kuihtuneen version sellaisesta. Hankalahan tuon olemassaoloon on vaikuttaa, mutta tuonpa senkin nyt esiin. Vasemman reunan ihmiset, tai ihmisen omaiset esineet, olisivat saaneet olla jossain muualla. Nyt ei tiedä mikä möykky se siellä vaeltaa, mutta kuitenkin se jokumikä-möykky häirii kuvassa.

Tuli hieman noita negatiivisia puolia (taas vaihteeksi) esille. Jotenkin vaan nuo negatiiviset aatokset siintelevät ensimmäisenä pintaan kun kuvia tutkii ja miettii. Kohta on taas jengi talikot kädessä polttamassa mua noitana kun kuvista ei sanota muuta kuin negatiivista - sehän on tunnetusti noita-akkojen hommaa ja ihan kerettiläistä menoa se.

:)

4. Jopa minä olisin luultavasti suoristanut tämän, vaikka yleensä viittaan kintaalla tekniikkaruikutukselle. Tässä kuvan symmetria on tärkeä, ja vinous rikkoo sitä hiukan. Mutta muuten kyllä tykkään. Valotus on todella herkullinen, ja kuten aina ovesta ulos kuvatessa, herää uteliaisuus, mitä on näkymättömissä.

5. Koska olen filmikauden kasvatteja, tämän kuvan "suoristaminen" ei kuulu vielä repertuaariini. Alkuperäisessä kuvassa on niin monta vinossa olevaa linjaa, että niistä ei tahdo saada kunnollista aikaiseksi. Yritin korjata pahiten häiritsevän, mutta ilmeisesti jouduin ojasta allikkoon. Kelbyn oppaatkaan eivät anna ohjeita kuin yhdensuuntaisille linjojen korjauksille, tässä tarvittaisiin säätöjä kuin halvan CRT-näytön kuvassa :)

Tiedän, että on olemassa työkaluja, joilla pahatkin vääristymät saadaan korjattua. Ei ole tullut vielä tarvetta niille. Nyt voisi ehkä olla aika. Ehdotuksia?

PS. siihen tunnelmaan, talvisiin kasveihin jne.; taisin hakea sitä, sopii omalla ironisella tavallaan?.......:)

Keppanalle: kun kuva pitää sulloa tähän kokoon, niin möykkyjähän siellä alkaa näkyä. Suuremmassa koossa ne ovat ihan ihmisiä, selkeästi toinen pariskunta.

6. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Härregud, tuolla periaatteella valokuvanäyttelysi taulutkin saisivat olla vinoja :) Ei se nyt kai tuhoa filmikuvan sielua jos sitä kuvankäsittelyohjelmassa nyt vähän suoristaa?

7. Mahe

Mahe Member

454
    3
    18
    Tosi hyvin onnistunut valotus, varjot ei ole täysin tukossa eikä pihan valoalueet puhki. Tuon vinouden joku jo mainitsikin, mua se ei hirveästi häiritse.

Tuli kuitenkin mieleen, että askel oikealle ennen kuvan ottoa ois ehkä tuottanut vielä kivemman lopputuloksen, kun ovesta näkyvät jutut ois ollut täysin symmetriassa (puska just keskellä, samoin taustalla näkyvä kaari). Vaan kiva kuva näinkin, tykkään itsekin kuvata oviaukkoja :)

8. Nokku: Kerropas nyt sitten ihan esimerkillä ja työnkululla, että kuinkas tuon kuvan monet vinot linjat korjataan suoriksi ja suorakulmaisiksi vedostusvaiheessa (tai miten muuten tahansa analogisessa kuvanteossa) pimiössä?

Menee meikäläisellä sormi suuhun. Taitaisi vaatia jotain adaptiivista tietokoneohjattua paperitasoa, jotta saisi sen väänneltyä oikeille kupruille. Filmiä tuskin saanee siten väänneltyä.... Eli teknologiajuttu ainakin minulle. Joku parempi pimiöguru olisi saattanut onnistuakin(?)

Photarin perusjuttuja en osaa käyttää vielä niin hyvin että niillä noiden kaikkien linjojen suoristaminen yhtäaikaa onnistuisi. Kääntelin sitä useammankin linjan suhteen suoraksi, mutta kuten varmaan ymmärrät, että jos yhden saa suoraan, menevät muut sitten vinoon. Kuten sanoin, olen käsittänyt, että siihen on oikein varsinaisia työkalujakin olemassa?

Vai mitä luulit? Taisit olla hieman liian innokas aloittamaan filmi vs. digi polemiikkia. Ja kuva on muuten otettu DSLR:llä :)

edit: repertuaari: ohjelmisto, valikoima

Filmille nuo korjaukset on parasta saada aikaan jo kuvausvaiheessa. Polttoväli oli 35mm, joka vastaa noin 52,5mm kinokoossa. Kino-normaalioptiikka ei olisi vääristänyt tuolla tavalla, joten lähtökohta olisi ollut reippaasti parempi. Nyt kyseessä oli laajakulmazoomin pisin polttoväli, jolla ao. värkki vielä vääntelee inhottavalla tavalla, vaikka muuten loistolaite onkin. Olen jo käytänössä siirtynyt kiinteisiin tuota viimeistä laajakulmazoomia lukuunottamatta.

En nyt muista mitä siihen olisi tullut mukaan kuvaan, jos olisin siirtynyt keskemmälle, jotain häiritsevää kuitenkin. Edit2: Nyt muistan, siinä oli vasemmassa laidassa tuota aukiota seinässä valtavan kokoinen suihkulähde joka ei sopinut tähän juttuun.

9. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Duodaduoda..optiikan vääristymät nyt on yksi juttu, horisontin vinous toinen.
    Pitää myös ottaa huomioon, että kyseessä on vanha ovi, suoria linjoja ei välttämättä ole lainkaan.

n. 1 asteen kääntö myötäpäivään teki gutaa tuolle, mun silmissä. PTLens on ilmainen plugini fotariin, korjailee useimpien optiikoiden vääristymiä.

10. Komppaan nokkua korjauksissa. 0.8 astetta oikealle, sillä suoristuu oven ylälinja ja katukivetys ja kun vielä kroppaa niin ettei etualan laatan etureuna näy niin moni asia on suorassa. Sorry mutta vanhalla konepajamiehellä nousee karvat pystyyn kun näkee vinon viivan, eikä sitten pysty itse kuvasta sanomaan juuri mitään. Vähän kun kuulisi jonkun laulavan nuotin vierestä.

Muutenhan kuvassa on hienoja elementtejä; vanhat raskaat ovet, puutarhan muotoon leikatut pensaat, pylväät ja hovikaaret, piirustukset katossa. Kaikki vanhaa, ajan patinoimaa mutta säästynyttä ja oivallisesti tallennettu nyt kennolle. Vaikeasti valotettava kohde.

11. 0,8 astetta oikealle? ja sillä selvä? :)

Minusta siinä kyllä oli monta muutakin kohtaa "vinossa" ja vääristyneenä, mutta jospa me sitten selvitään tuolla.......

Edit:
    Herroille insinööreille: Tarkkojen mittausten jälkeen totean seuraavaa: 0.8 asteen kääntö oikeaan ei muuta yläkamanasta mitattuja etäisyyksiä kuvan yläreunaan sen vertaa, että voisin ne Photarin mittatyökalulla mitata. Eroa ei juuri ole. Sen sijaan oikean oven puoliskon laita muuttuu liki pystysivun suuntaiseksi ja kiveys puiston puolella muuttuu ~vaakasuoraksi. Ihmeellistä. Vasen oven puolisko menee sensijaan entistä enemmän vinoon ja oven puoliskojen symmetria muuttuu. Kyse onkin nyt siitä, minkä viivan suoruus on merkityksellisin. Ja tästä insinööritieteen ihmeestä voisimme väitellä..... Tuon käännön myötä tosin moni muu viiva menee entistä enemmän vinoon. Eli minusta ainoa apu tulee siitä että jollain työkalulla voi vääntää kaikki merkitykselliset viivat kohdalleen. Taidan kyllä tarvita autocadia avuksi...... :) Kiitos palautteesta...

En vain taida ottaa siitä juurikaan opikseni. Tulen edelleen laittamaan kuvat suoraan silmämääräisesti so. ilman autocadia, meni jokin viiva sitten vähän vinoon eli ei. Liityn "suoran horisontin" mittaajista välipitämättömien veljeskuntaan :)

Voi olla että löysitte sen merkitysellisimmän viivan joka pitää olla suorassa/vinossa (0.8 astetta), mutta se ei kyllä ole se oven yläkamana, joka ei siis muuttunut käännössä käyännösä mitenkään.

Jos kuvissani ei ole mitään muuta virhettä/parannettavaa kuin vinossa oleva viiva tai pari olen loistavan tyytyväinen suoritukseeni.

12. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Luetko sä näitä palautteita? Keppanan kommentissa oli iiiso kappale muista paljon oleellisimmista "virheistä" ;)
    Viehättävä kuva tuo silti on.

13. aarre

aarre

228
    0
    0
    Oven puoliskojen symmetria muuttuu?

Pääosin arkkitehtuuria sisältävässä kuvassa tärkeimpiä linjoja ovat rakennuksen tai rakennusten rakenteiden linjat. Tässä kuvassa ei ole mitään ilmaisullista tai muuta pätevää syytä jättää sitä 0,8 astetta vinoon, joten miksi sitä ei oikaistaisi?
    Käännön jälkeen oviaukko suoristuu ja taustalla näkyvän rakennuksen ikkunalinjat suoristuvat -> kuva paranee.

14. aarre

aarre

228
    0
    0
    Lisään vielä että testailin itse kääntöä ja mielestäni 0,5 astetta riittää tasapainoiseen lopputulokseen. Tässä kuvassa ovenkarmin yläreuna tavallaan dominoi koska siihen osuu suurin kontrasti ja kuvan yläreuna on melko lähellä.

15. Nokku: Luen, ja olen tyytyväinen kun joillakin on jotain muutakin sanottavaa kuin että "horisontti on vinossa". Mutta kun olen joskus suuressa organisaatiossa toiminut, niin siellä tuli joskus sanonnaksi joidenkin esimiesten tavasta kommentoida asioita että "kukin puuttuu siihen mihin kykenee".

Jos sen sijaan, että saimme useita kommentteja tyyliin "se on vinossa 0,8 astetta" olisimme keskustelleet siitä, mikä muodostaa tällaisessa kuvassa sen tärkeimmän linjan, jonka suoruus ratkaisee vaikuttaako se olevan vinossa vai ei, niin olisimme paljon rakentavammalla kannalla. Ja olisimme voineet oppia jotain. Yritys ja erehdys on tietysti yksi menetelmä......

Kuva on nimittäin alunperin oikaistu sen oven yläreunan mukaan. Nuo ehdotetut lisäykset eivät havaittavalla/mitattavalla tavalla (minun mielestäni) enää tee siitä sen vaakasuorempaa. Kun sitä kääntää lisää, niin vaikutus on mitatenkin suurempi pystylinjoissa, joissa nimenomaan tuo vasen laita oikenee pystyyn. Tuoko se sen oikealinjaisuuden vaikutelman? vai se, että lisää samalla käännöllä myös käytäväkiveys siirtyy enemmän vaakasuoraan? Eli sen sijaan että puhuisimme mitä, niin puhuisimme miksi.

Ja sitten hieman ajatuksia yleensä kuvien asettamisessa esille tänne, varsinkin nokulle:

Jotkut kommentoijat eivät taida oikein kestää sitä, että heidän kommenttejaan kyseenalaistetaan. Hupsut kommentit voi tietysti jättää omaan arvoonsa, mutta kun kuvan asettajan on kuunneltava kaikki kommentit, niin voisi olla syytä sietää itsekin hieman vastinetta. En todellakaan ajatellut, että minun täytyy vain kuunnella nöyrästi voimatta osallistua keskusteluun omilla näkemyksilläni. Se että ei saa vastata, ei ole keskustelua vaan julkista ruoskimista. Sitäkö varten tämä palsta olikin? Eihän tämä mikään näyttely ole, vaan kuvien esille asettamista oppimismielessä, ja minusta kukaan ei arvioijanakaan ole niin täysinoppinut, ettei saa lisää ajatuksia keskustelusta.

16. Karmi kyllä dominoi, mutta kuten tuossa edellä jo laitoin, minusta se ei ole havaittavalla tavalla vinossa... tai sitten on.. en enää ole varma. Mutta tuosta käännöstä olen samaa mieltä, jotain reilu puoli astetta oikealle. Mutta esitän epäilykseni, että se suoruuden vaikutelma ei käännön jälkeen synny kamanan suoristumisesta vaan vasemman oven laidan siirtymisestä pystysuoraksi ja katukiveyksen tulosta enemmän vaakasuoraan. Niissä muutos on huomattavasti enemmän havaittavissa.

Kiitos kaikille.

17. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Hyvää kesää sinnepäin :)

18. Samoin sinne. Toivottavasti lomaa on vielä jäljellä, niin ehtii stressi ja kiivaus haihtua :)

19. Timo

Timo Member

244
    0
    16
    Hieno kuva tosiaan.
    Minua myös häiritsee se, että se on vähän vino mutta niin on aina minunkin kuvani :p

Tuosta että valokuvausperiaatteeseen jos ei kuulu kuvien suoristaminen käsittelynä, niin eikös sitä varten jalustassa/salaman kengässä ole se vesivaaka ettei niitä tarvitse suoristella, senkun vedostaa...
    Kyllä minä ainakin yritän saada kuvan jo suoraan kuvaustilanteessa jos nyt sattuu muistamaan, kovin vaikea niitä dioja sitten yrittää kehystellä niin että kuva menisi suoraan jos se on vino :p