Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Purkkin kääntelystä filmin kehittämisessä.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jaska, 25 Syyskuu 2006.

Miten nyt sitten kun pohtisin tätä hommaa tuon nelisatasen trixin kanssa. Lähinnä tuota hötkyttelyä, kun oon t-maxin kiikutellut silleen että 3 min välein purkki 6 kertaa ylösalas. Toinen herra sanoo jotta hän kääntelee 1 min välein 10 sekkaa, ja kolmas sanoo jotta minuutin välein purkki 2 kertaa ympäsi.... Voisitkos nyt kerto sinun oman totuutesi asiaan, ja halutessasi voit ottaa kanstaa myös kehitysaikoihin. Aineeseen nyt ei pääse vaikuttamaan kun ei ole kuin rotinaalia.

Kiitoksia jo etukäteen tietämyksestä :)

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Oliks tän nyt sit tarkoitus olla oikeasti yksäri pikkuteemulle ja mikäli ei, niin miksi otsikosta ei voi tehdä edes hieman informatiivisempaa?

2. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Elä Teemu ota niin vakavasti ;-).

3. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Kiinnosti vaan kun ei tosta jaskasta koskaan ota selvää :D

4. puolen minsan välein 5 sekunttia.
    25 sekuttia purkki pöydän reunalla
    sitten purkki lähtee puoliympyrän radalleen päätyäkseen pää alaspäin
    ja vain tullakseen samaa reittiä takaisin.
    lopuksi kopkop-kopautus pöytään.
    tähän kului tasan 5 sekunttia.

5. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Mä teen muuten samalla tavalla. Harvemmin pyörittelemällä sais kuulemma pienemmän rakeen, mutta taitaapi mennä liian hifistelyksi =)

6. Eikös tuota sanota viralliseksi Ilford "agitoinniksi".
    Mulla tuppaa tulemaan liian pieni rae jo muutenkin ,)

7. Mulla 5s kestoinen kääntö kerran minuutissa. Kehitysaika on jonkun verran pidempi kuin 30s välein käännellessä tai useammalla käännöllä, mutta rae tuntuisi pikkaisen pienemmältä. Tuo kannattaa kokeilla ja vertailla mikä omalla kääntötekniikalla ja purkilla tuntuu parhaalta. Kaikki toimii, kunhan ei sekoita niin paljon että rae kasvaa tolkuttomasti ja reunoille tulee epätasaisuutta eikä niin vähän että nega kehittyy jo epäptasaisesti.

Miten muiden mielestä lämpötila vaikuttaa rakeeseen tms? Mulla on tuo sektori systemaattisesti vielä testaamatta, mutta ainakin D-76:lla 1+1 on tuntunut että 20C lämpötilassa tulisi pienempi rae ja muutenkin parempi jälki kuin esim. 24C lämpötilassa. (Kehitysaika tietysti vaihtelee lämpötilan funktiona mutta n. 20C on vaikuttanut jostain syystä aika optimaaliselta näin näppituntumalta).

8. Itse käytän nk. vähäisen liikuttelun kehitystä.

Kääntelen ensin alkuun 24 kertaa minuutin aikana.
    Sitten 6 käännöstä 15 sekunnin aikana 3 minuutin välein.

Tällä tavalla kehitysaikaa pitäisi vissiin pidentää noin 50% normaalikehityksestä.
    Tavoite tuollaisella kehitystavalla taisi olla terävyyden parantaminen. Tosin raekoko taitaa kasvaa hieman. Mutta kun käyttää pyroa, niin se toisaalta häivyttää raetta kun täyttää rakeiden välit värillä.

9. pidän ajatuksesta että puolen minsan välein rikotaan blokki rajapinnasta jossa reaktiota pitäisi tapahtua. oikealla valotuksella ja siihen sopivalla kehitysajalla taitaa olla mun tutkimuksissa rakeeseen(kin) suurempi vaikutus.

10. T_Ni

T_Ni

507
    0
    0
    Muistan hämärästi aikoinaan käännelleeni purkkia ylösalaisin. Nyt kun olen kehittänyt vain rullan kerrallaan kahden kinorullan Patersonissa ja käyttänyt kehitettä sen mukaisesti eli purkki on vajaana, niin en ole "raaskinut" kääntää purkia ylösalaisin, koska silloin filmi ei kehitteessä. Ei kannata miettiä, mistä olen sellaistakin päähäni saanut. Jokatapauksessa olen pyörittänyt purkkia hitaasti suuntaa välillä vaihtaen. Lopputulos on mielestäni ok, ainakin parempi kuin "silloin ennen".

Onko liikkeellä oikeasti jotain merkitystä ja onko vajaan purkin kääntämisen välttäminen turhaa ?