Tuli otsikon mukainen mittaetsinpeli hankittua. Hinta oli hyvin heräteostosmyönteinen. Mukaan tuli vielä salama (A-11) ja manuskat ja alkuperäinen laatikkokin. Ajattelin tästä taskuun mahtuvaa matkailukameraa kun tulee reissattua vielä näin keski-ikäisenäkin pienen repun kanssa pitkin maailmaa. Varmaan jollakulla on jakaa kokemuksia mainitusta laitteesta. Onko hajoavia kohtia tai painuvia tiivisteitä? Tiedoista kiittäen, Mablo
Vs: Olympus XA Mul on se kansi alhaalta osaksi irti, mutta eipä se vielä haittaa. Kaverilla oli mittaetsin mennyt mykäksi mutta osaava korjaaja saattoi toimintakuntoon... Kun ei heittele niin eiköhän se kestä. Omani on kyllä ottanut kaakelilattiaankin kosketusta, mutta onneksi salama edellä. Tiivisteillä ei tunnu suurta merkitystä olevan, mitä mä nyt kameroilla oon kuvaillu joista ne on huononakin olleet.
Vs: Olympus XA Omassa tiivisteet oli aika huonossa hapessa, mutta en valovuotoa testirullassa havainnut. Nyttemmin ne on tullut vaihdettua ihan harjoituksen vuoksi. Hauska kampe se on, filmi sisään ja kuvaamaan .
Vs: Olympus XA Oma XA-yksilöni on ollut moitteettomassa kunnossa, ehkä liukukansi voi olla vähän väljä mutta en osaa sanoa. Kuvanlaatua voi luonnehtia hyväksi. Semmoista 40 lpmm taitavat jossain testissä luvata piirtoa, eli periaatteessa ei niin hirveesti (no digimiesten kiusaksi; pärjää melkein markku-eossille). Reunoilla kuitenkin tulee pallopoikkeamaa mutta ei haitallisesti. Taskukamerana hyvä. Aina mukana. Valotus toimii hyvin, aukon esivalinta Vastavalokorjaus.. Miinukset: Herkkyysasteikko loppuu iso800 ja etsin ei rillien kanssa ole kaikista helpoin (tulee rajattua huomattavan väljästi vahingossa). Ainiin, omani syö pitkällä aikavälillä patteria, eli ilmeisesti valotusmittari ei kytkeydy pois päältä vaikka liukukannen sulkee. Näin ainakin arvelisin.
Vs: Olympus XA Erinomainen hankinta ! XA:lla olen kuvannut eräät parhaista kuvistani, johtuen paljon myös kameran koosta, jonka ansiosta sen voi pitää aina mukana. Oma XA:ni on samalla tavoin "viallinen" kuin Frankin, sen sai aikaan pari-kolme vuotta työhaalarin taskussa kanniskelua... Tuntuu kestävän mainiosti tärinää ja iskuja, pyöräreissuilla se on saanut niitä osakseen "jonkin verran" ja edelleen vaan kaikki toimii. Kuvanlaatu miellyttää silmää erityisesti värikuvissa. Ainoa kamera jonka jouduin ostamaan itselleni uudelleen, ensin heikkona hetkenä myytyäni edellisen yksilön... :-S Niko P.S. Haalarin taskussa on nykyään XA2
Vs: Olympus XA Annetaan kokeneen miehen vihje: Kauko Tanner aikanaan, kyllästyttyään puhdistamaan Minoc 35 kaikenlaista pientä roskaa, neuvoi säilyttämään kameraa taskussa Mini Grip pussissa, niin ei mene roskia sisuksiin....
Vs: Olympus XA Eikös XA:ssa, samoin kuin Lomossa ole se taika että kannattaa olla virittämättä suljinta jos ei ole heti ottamassa seuraavaa kuvaa? Joku joskus neuvoi että joku jousi löystyy jos on vireessä pitkän aikaa itekseen.
Vs: Olympus XA Mulla XA kuten liki kaikki käyttökamerat ovat aina vireessä. Tosin jos XA:n laitan kaappiin niin laukaisen ja otan patterit ulos etteivät tyhjene. Kuinkas XA:ssa on sulkimen ohjaus toteutettu? Sähköinen se kaiketi on? Vai onko siellä mekaaniset ajat joita valotusmittari ohjaa.
Vs: Olympus XA Kiitokset hyvistä ohjeista ja kommenteista. Nyt kun olen katsellut aikani XA:ta ja tutustunut sen toimintaan niin ei voi muuta sanoa kuin että onpa se tottavieköön söpö kamera. Täytyy huomenna päivänvalossa ajaa läpi yksi testirulla Fujia ja katsoa onko valovuotoja (tiivisteet on melko möhnää, hmm...). Jos XA toimii hyvin niin se pääsee heti ensi perjantaina minigrip-pussissa reppuun ja matkakaveriksi. --# Mablo
Vs: Olympus XA XA on omassa kategoriassaan ilman muuta hankkimisen arvoinen kamera -jos sellaiselle on käyttöä. Itse näppäilin moisella diaa enemmänkin. Valotuksen säätely ASA arvoa huijaamalla sopivasti valaistusolosuhteiden ja kuvaajan visionäärisen himokkuuden tyydyttämiseksi on erinomainen konsti saada juuri sitä mitä haluaa, eikä sitä mitä tulee. Noin yleisesti, on tietysti opeteltava keskustapainotteisen valotusmittarin logiikka, se kun antaa MultiD -hypermegatetrasupermartix -valotusmittarien arvoista poikkeavia mittaustuloksia.
Vs: Olympus XA Kuvasin testimielessä rullan Fujin Superia 400:aa. Hyviä uutisia sikäli että mitään valovuotoja ei ilmentynyt vaikka tiivisteet on lähinnä mustaa liimamönjää. Vaihdettavahan ne on jonain päivänä mutta jos nyt veisin kameran M&L:lle niin kameran ostohinta enemmän kuin tuplautuisi. Kuvien laadusta sen verran, että olosuhteiden takia ei ollut mahdollisuutta kuvata kuin isoilla aukoilla (f/4) ja käytetty filmikin oli ns. halpiskamaa. Oheinen kuva lienee jopa vähän epätarkka - tarkennus on paha rasti XA:ssa. Siltikin (jos mielessäni vertaan samaan tilanteeseen FM2:lla) olen vähän kallella päin. Voiko tällä kameralla todellakin kuvata diaa menestyksekkäästi?
Vs: Olympus XA Voi kuvata diaa. Dian valotuksen vaikeutta liioitellaan aikas paljon. Silti XA:n mittari on yllättävänkin hyvältä vaikuttanut. Fuji Superia 400 on ihan hyvää filkkaa, vaikka sitä marketeissa myydään. Tiivisteistä ei kannata isommin huolehtia. Eivät ne välttämättä siellä ole valotiiviyden takia. Muutenkin olen monella kameralla kuvannut, joissa tiivisteet ovat piloilla, eikä mitään ongelmia ole ollut. XA:n mittaetsin ei ole kaikista kirkkain, mutta ei sitä ehkä tuon kokoiselta kameralta odotakaan. Kyllä se kirkkaalla kelillä yleensä kohtuuhyvin toimii. <SIZE size="80"] Eräs pidemmän linjan valokuvaaja kertoi tarinan kaveristaan, jolle lainasi reissuun XA:ta. Kaveri oli muuten tyytyväinen, mutta moitti lainaajaa siitä, ettei varoittanut että kameralla kuvat onnistuvat noin hyvin - kuvien kehitys tuli paljon kalliimmaksi kuin tavallisesti, kun joka kuva oli valottunut sen verran hyvin, että niistä kymppikuvat sai .</SIZE>
Vs: Olympus XA Kuvasin muutes juuri XA:lla ja Provia 400F-diafilmille KISS:n konsertissa Hartwallilla. Pari kuvaa löyty tosta "alle 50 euroa" -ketjusta ja sit ne löytyy myös linkin takaa konserttikuvista. Hyvin pelas siis vaikeammissakin olosuhteissa.
Vs: Olympus XA Gyl löysä hyvä o. Taitaa olla essonbaarijuttuja. Jos mittaetsin on "terävä" eikä haalistunut niin hyvä kamera. Helvetin hyvä tarkentaa minusta. Valotuksessa ei mitään moitteita. Kerää kivasti hiekkaa ja pölyä.. Helppo pudottaa..