Vs: Olympus XA kuvanlaatu? (testi) Jos todella nyt objektiivin etäisyysmerkinnät pitävät kutinsa, luultavasti mittaetsin on yksinkertaisesti säädettävä eikä tämä muuta itse objektiivia mitenkään. Näin ainakin Leicassa. Katsoin videon säädöstä ja sinä laitettiin se kaukaisuuteen kohdilleen. Ihmettelin kun heti liimattiin ruuvin kansi takaisin. Voipa olla että kannattaa kokeilla ensin lähietäisyyksilläkin. Oletko tarkistanut etäisyysmerkintöjen paikkansapitävyyden mittanauhalla?
Vs: Olympus XA kuvanlaatu? (testi) Sitä juuri meinasin että jos tarkennan kolmeen metriin mittaetsimen kanssa niin asteikko näyttää tosiaankin kolmea metriä (ja etäisyys oli mitattu), ja jos käännän tarkennuksen tappiin äärettömään niin mittaetsin näyttää äärettömässä oikein. Eli sikäli on kohdallaan. Vaikuttaa siltä että etäisyysmerkit eivät pidä paikkaansa ja vika on optiikan kollimoinnissa (jos se on oikea termi).
Vs: Olympus XA kuvanlaatu? (testi) Ok, sitten varmaan jotenkin noin. Että jos säädät mittaetsimen mukaan, etäisyysmerkinnät menevät tässä tapauksessa saman verran vikaan. Ovatko etäisyysmerkinnät tässä kameramallissa (objektiivissa) ylipäätään aivan täsmälliset? Ne voivat olla säädettävissä kohdilleen myös erikseen. (ed. Kuitenkin tämä päättely menee pahasti vikaan, jos rakenne on XA:ssa ihan toinen ja mittaetsin jotenkin suorempaa kytketty objektiiviin. )
Vs: Olympus XA kuvanlaatu? (testi) Nuo on niin halpoja että osta toinen ja vertaa sen jälkeen ja huonompi roskiiin.
Vs: Olympus XA kuvanlaatu? (testi) Varmaan moni haluaa olla roskiksena hälle, joka ei säädä kuin kallista.
Vs: Olympus XA kuvanlaatu? (testi) Taitaa mennä tuo mittaetsimen säätäminen aika vaikeaksi, tuskin jaksan siihen ruveta. Täytynee vaan hyväksyä se tosiasia että tuli ostettua ei-niin-hyvä yksilö ja elää sen mukaan, ehkä joskus ostan toisen mutta vaikka "halpoja" ovatkin niin saa näistä maksaa n. 50€ + postikulut joten ei näitä huvikseen ostele, en ainakaan minä. Tämä yksilö muuten myös ylivalottaa noin aukon verran, mutta se nyt ei ole ongelma. Kai näitä pitäisi useampi ostaa ja valita paras jos haluaisi "täydellisen" yksilön kun tällaisia pikkuvikoja tuntuu olevan.
Vs: Olympus XA kuvanlaatu? (testi) Minulla taitaa olla neljäs XA menossa. Yksi tippui mereen ja kahdessa muuta vain kuolivat. Niistä ensimmäistä yritin korjauttaa jolloin kerrottiin että kun näissä sähköt (mikä lie piirilevy eli muu viritys) kuolevat, ei mitään ole tehtävissä. Niinpä olen ostanut aina uuden. Voi olla että nykyinenkin joskus kuolee, kuitenkin olen kuvanlaatuun sen verran tyytyväinen, että jos niin käy, ostan taas uuden EDIT Siis muuta vikaa kuin äkkikuolema ei minulla ole näissä ollut.
Vs: Olympus XA kuvanlaatu? (testi) Olisko näistä apua? http://www.kyphoto.com/classics/manuals/repair/olympusxa.zip https://tequals0.wordpress.com/2014/04/13/olympus-xa-teardown-and-rebuild/
Vs: Olympus XA kuvanlaatu? (testi) Olympus XA äkkikuolema on usein laukaisukatkaisijan likaantuminen ja kuluminen. Oma XA on juuri ja juuri toimiva. Aina välillä laukaisua saa yrittää useasti ennen kuin suljin toimii. Tuo vika on korjattavissa. Paketti palasiksi ja kosketinpinnat puhtaiksi: http://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=137072
Vs: Olympus XA kuvanlaatu? (testi) Mun taitaa olla loistoyksilö, 8v aikana ei oo pettäny kertaakaan, ookoo täydellä aukolla, kerran tiputin ja aukes..jonka jälkeen ollu alakulmassa teippiä.
Vs: Olympus XA kuvanlaatu? (testi) Mulla on tullut vastaan kolme yksilöä, joissa sama vika: Laukaisin voidaan aktivoida vaikka kuori on kiinni. Yhteen niistä sain kyseisen ongelmaan aikaan itse pudottamalla kameran.