Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Olympus Pen-F on esitelty

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana JiiPee, 27 Tammikuu 2016.

  1. Marginaaliolento

    Marginaaliolento Member

    181
    10
    18
    Vs: Olympus Pen-F on esitelty

    Pientä loogista ja luonnollista evoluutiota vähän joka osa-alueella, mitä voi nyt kohtuudella vaatiakin kun edellisestä Pen-mallista ehti kulua noin puolitoista vuotta. Ei mitään mullistavaa. Tosin Olympuksen leirissä sekin on jo pienimuotoinen mullistus, kun 4 vuoden jälkeen kenno vaihtuu toiseen vaikkei se merkittävää parannusta toisikaan. Omistan E-P5:n ja tätä F:ää olen käsitellyt noin 15 minuuttia. Ergonomiaa (ulkonäön lisäksi) ovat lähes kaikki arvioijat kehuneet ja siihen voin yhtyä. Minun käsissäni F tuntui selkeästi mukavammalta kuin E-P5. Varsinkin tuon visuaalisesti könkön lisäkahvan kanssa ote oli erittäin miellyttävä. Käytän kaksiteholaseja ja yllättäen tuo F:n vähemmän suurentava etsin oli minulle helpompi katsoa kuin VF-4. Käytän jalustaa aika paljon ja kuvaan pystykuvia, mistä syystä tuo sivulle kääntyvä etsin on myös minulle tervetullut ominaisuus. Kamera tuntui myös huomattavasti nopeammin reagoivalta kuin kohta 3 vuotta vanha EP-5. Mutta valmistaja korostaakin kiinnittäneensä tähän huomiota. Muualla euroalueella (Ranska ja Saksa ainakin) rungon lähtöhinta näkyy olevan satkun vähemmän kuin Suomessa. Sanoisin, että realistinen lähtöhinta olisi pitänyt olla 995€ ihan vain sillä täysin subjektiivisella perusteella, että sen verran  itse olisin rungosta valmis maksamaan ....  Ja sen lisäkahvan ostan sitten 40 eurolla jostain eBaysta.
    Poikani oli nähnyt tuon Olympuksen oman mustavalkoisen jazz-henkisen promovideon ja sanoi "Isi, toi kamera on kuin tehty sulle". Kaipa se on uskottava😉
     
  2. Vs: Olympus Pen-F on esitelty

    Vaikuttaa helkkarin mielenkiintoiselta vehkeeltä.

    Tässä palataan ihan selvästi takaisin vanhaan valokuvaustyyliin, että kuva tehdään valmiiksi etsimellä, kuten itsekin mainitsin jossain evf-keskustelussa aiemmin. Nyt säädetään vaan parempia asioita kuin etäisyys ja aukko. Aika hervoton määrä rullia näyttää olevankin. Mutta tuo filosofia kyllä natsaisi meikäläiselle, kun Olympuksen jiipegit on kyllä kivaa katsottavaa.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Olympus Pen-F on esitelty

    Onneksi noi taidefiltterit jättävät kuitenkin raw:n koskemattomaksi :) Niinhän sitä on kai tähänkin mennessä toimittu - kuvataan raw:ta ja sitten kahvilapysähdyksenä tehdää taidefilttereillä kivan näköisiä tunnelmapaloja wifin kautta sosiaaliseen mediaan jaettavaksi. Ajatus että kuvataan pelkkää taidefiltteri-jpg:tä on melko puistattava. Kyse on niin raskaansarjan hipsteröinnistä, että tuota varten pitäisi saada erillinen lupa poliisilta. Sitäpaitsi sen ainokaisen jog:n pilaaminen taidefiltterillä tuskin viehättää muita kuin täysin puhtaita P-moodin noviiseja.

    Mitä tulee Pen-F:n promovideoon, niin ei voi kuin todeta, että tarkkaan on katsottu Nikonin viimeisimpiä saman henkisiä julkistuksia. Df ja Coolpix A ovatkin minulle jo kulkeutuneet, mutta vaikea ajatella, että Pen-F:n ostoon vielä tänä vuonna sortuisi. Kaltaiselleni valokuvauksen harrastajalle tämä on kuitenkin kakkos- tai kolmoskamera, joten tätä houkutusta on helppo katsoa hieman etäänpää.
     
  4. Vs: Olympus Pen-F on esitelty

    Kyllä makea auringonlasku antaa mojoa vaikka Jysväskylän Suurajo-kuvaan. Tämmönen kamerahan tuo kuvaamiseen nimenomaan pitkäjänteisyyttä. Asetuksia voi ruveta säätämään ½-vuotta ennen ajoja, siellä on ainakin neljä kohtaa, joihin voi tallettaa valmiita asetuksia. Sitten kun oot pikiksen varrella, tälläät vaan kuvattavan siihen kuvaan (räyhäkkääseen asentoon tietysti) ja sitten vaan vedät vaikka sarjatulella. Se on yhtä suoraviivaista kuvaamista kuin ennenkin.