Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

olympus pen ep-1

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana harril, 11 Elokuu 2009.

  1. jaguar

    jaguar Active Member

    1 649
    6
    38
    Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Voip olla tai sittenkä ei oo. Tai sitten: Kenen leipää nakerrat, sen lauluja lauleskelet. Tai sitten ei . .
    /Jagman
     
  2. Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Joo, helppo tänne on kirjotella ;)

    V-MS
     
  3. AnttiO

    AnttiO Member

    201
    0
    16
    Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Tärkeimmät valituksen aiheet taitavat olla
    <LIST>

    • <LI>
    • se, että kamera ei ole riittävän pieni</LI>
      <LI>
    • ei ole riittävän kevyt</LI>
      <LI>
    • ei ole optista eikä edes elektronista etsintä</LI>
      <LI>
    • kennon pölynpoisto käynnistyksen yhteydessä kestää liian kauan</LI>
      <LI>
    • tarkennuskin voisi olla parempi</LI>
      <LI>
    • tarkennus ei pysähdy äärettömään [!]</LI>
      <LI>
    • objektiiveissa ei ole tarkennusasteikkoa</LI>
      <LI>
    • vanhojen objektiivien käyttö kasvattaa kokoa</LI>
      <LI>
    • saa kiinni objektiiveja joiden piirtoympyrä ei riitä edes tuolle alisuoriutuvalle 1/4 kennolle</LI>
      <LI>
    • 50mm:stä tulee 100mm:nen</LI>
      <LI>
    • pieni akku</LI>
      <LI>
    • kalllis ja ruma salamalaite</LI>
      <LI>
    • ei tarpeeksi halpa</LI>
    </LIST>
     
  4. harril

    harril Member

    253
    0
    16
    Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Tämäkin vaikuttaa mielenkiintoiselta LUMIX G VARIO 7-14mm / F4.0 ASPH. Voisi olla sopiva laajakulmaksi. Kertokaapas te ketkä olette käyttäneet näitä pieniä optisia etsimiä: Onko etsimen näkymä yleensä sama kuin objektiivin kuvakulma? Tarkoitan että jos ostaa esim. 14mm linssin niin pitääkö sitä varten olla 28mm etsin, jos kamera on kaksinkertaisella kropilla. lähinnä kiinnostaa 15mm voigtländeri ja 28-30mm etsin
    Harri
     
  5. Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Uusin Practical Photography kehuu ep-1 tarkennusta tarkaksi ja nopeaksi, liekö jo uusi softa?

    V-MS
     
  6. Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Ei ole, mun tietääkseni. Mutta kyllä AF tuon 17/2.8 kanssa on minusta ollut koko ajan ihan yhtä nopea kuin missä tahansa kokeilemassani digijärkkärissä. 35 makrolla se hakee enemmän vähäisessä valossa, mutta makrot on vähän sellaisia. 40-150 -lasilla tarkennus oli myös aika hidas, joten luultavasti m4/3 systeemille suunnitellut lasit jotka kykenevään hyödyntämään kontrastipohjaista tarkennusta ovat huomattavasti nopeampia. Tulossa pitäisi olla 45/2.8 makro ja valovoimainen normaaliprime (20/1.7?), joten niitä odotellessa...

    Kovasti ovat tykänneet Penistä PP:n lisäksi DSLR User magasinessa, What Digital Camerassa, kotimaisessa Kamera-lehdessä ja EISASSA...
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Kamera lehdessä noille EISA:n ajatuksille olikin omistettu melkoinen liite! Jäi mieleen, että kuka sen lehden oli tilannut, minä vai EISA :-(
     
  8. Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Mäkin taidan tykkää jopa niin paljon että ostan, jos nyt vaan malttais odotella alennusmyyntejä, tosin voip olla että hintaeroosio ei ihan äkkiä tohon purase.

    Ja toisaalta kaikki rahat menee muutenkin ;) ja nyt on se taantuma et oikeestaan on vähä moraalitonta makuuttaa pätäkkää tilillä ku pitäis kantaa aisansa kekoon itse kunkin vai miten se nyt olikaan ;)

    Mä en muuten nää mitään vertailukohtaa tohon g1, siis ei ne mun silmissä mitenkään kilpaile keskenään.

    V-MS
     
  9. Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Kumman siis ostat?
     
  10. Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    E-p1 jos jotain yleensä.

    V-MS
     
  11. issis

    issis Member

    198
    0
    16
    Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Ei kai se ole niin vaarallista jos se kamera ei vaikka olekaan täysin mieleinen? Kaipa siitä tässä tapauksessa helposti eroon pääsee.

    Mikko
     
  12. Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Kyllä kaikista eroon pääsee. Itsekin sain 1700e:n kamerasta ihan ok 600e:n tarjouksia.

    Ja harrastushan se on kameroiden vaihtelukin, yhtä antoisa kuin kuvaaminenkin ;-)
     
  13. issis

    issis Member

    198
    0
    16
    Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Tuskin EP-1:stä tarvitsisi vielä tässä vaiheessa kameran elinkaarta alle kolmella sadalla luopua (*). Tai mistä minä tiedän. Mikä olisi realistinen hinta EP-1:stä, joka olisi ostettu kuukauden sisään, kaikki kuitit ja paperit olisivat tallessa ja kameralla olisi kuvattu 100 - 200 kuvaa? Oletetaan vielä, että kyseessä olisi se halvin kitti, jonka saa esim. Rajalasta hintaan 749€ (Saksasta n. 680). Toisin sanoen, kuinka paljon tällaisen uudentyyppisen kameran hinta laskee kun sen kantaa kaupasta/postista kotiin?

    Jotain hintaa tulee väkisinkin sille, että saa ihan omakohtaisia kokemuksia. Jos ei muuta, niin voi joutua tarjoamaan kahvit kaverille joka tuo uuden kameransa sinun kotiin näytille. :)

    * Saman kokoluokan alennus Rajalan EP-1:n hintaan, kuten tuossa esimerkissäsi.
     
  14. harril

    harril Member

    253
    0
    16
    Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    En ajatellutkaan muuta yhtäläisyyttä, kuin tuon m4/3 .
    Olen kanssa lukenut viime aikoina paljon matskua tuosta e-p1:stä, ja se on nyt hankintalistalla, mutta en vielä tiedä millä objektiivilla. Helposti tulee lukeneeksi noista kaikista testeistä vaan sen mitä haluaa. Tarkoitan lähinnä niitä kaikkia puolusteluja ja muuta positiivista.:)
     
  15. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Re: Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    no jos tilanne on kerta tuo niin kyllähän ne huonot puolet sitten tulee vastaan kun kuherruskuukausi päättyy. :) eli anna mennä vaan ja raportoi sitten täällä mihin sinä olet laitteessa hermostunut, täydellistä kameraa kun ei ole, eikä tule.
     
  16. Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Joo, tärkeintä ainakin meikkiksen kuvauksessa on että on joku kamera käsillä.

    Mä tossa pähkäilin et pitäskö ryntää hakeen se vai tilaisko, toisaalta mut olis lomautettu just Octoberfestin aikaan viikoksi joten siinähän tulis synergiaa ja säästöjä jos lähtiski Saksaan ja ostais ton samalla reissulla, olis hienoo tulla se kaulassa nahkahousuissa ja alan releissä himpsuun, ai tana!

    Mut mä vaan pähkäilen et mihin kelkkaan hyppäis noiden linssien suhteen kun mulla on semmonen kutina et voisin "tarvita" vielä Canonetia paremman filmikameran, ei Leicaa mutta ehkä joku Voigtländer. Ja noi huippuhienot kakkulat on varmaan hyviä jne mut mun tapauksessa helmiä sioille.

    Mä en tarvii hurjia telejuttuja mutta joku laajempi kyllä olis oltava, eli funtsin et noi lasit sit pelais molemmissa maailmoissa; eli milläs mä nyt sit pärjäisinkään....periaatteessa vastaavat mitä e-p1 on nyt olyn omia ja lisäksi laajis ni olisin tyytyväinen ku en halusi niin kauheesti haalia rompetta.

    V-MS
     
  17. Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Noo, katsotaan mihin tässä päädytään:
    http://kameralaukku.com/forum/http://co ... ic.php?t=9"]http://kameralaukku.com/forum/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=9
     
  18. harril

    harril Member

    253
    0
    16
    Vs: olympus pen ep-1 vs. lumix g1

    Do diin

    Nytten tuo pikkuruinen etsin saapui tänään postissa. Tää oli just sellanen mitä etsin: Voigtländer 28/35 Mini Finder. On varmaankn hassua  hankkia kamerasysteemiä alkaen etsimestä, mutta kun se heilahti nin sopivasti kohdalle, että oli pakko ostaa.. Nyt kyttään jostain vielä rungon ja obiskan ym. releet ja laitan taas vähäksi aikaa filkkavehkeet kaappiin, paitsi jos se bulkkilaturi löytyy..
    Harri
     
  19. harril

    harril Member

    253
    0
    16
    Vs: olympus pen ep-1

    Nyt alkaa olla jo melko lähellä sano, että pääsen napsimaan kuvia pikku Penniläisellä.Kaupasta on jo sovittu ja pakettia ototellaan sano
    Harri