Vs: Olympus PEN E-P5 En osaa tuota kaivata kun en ole koskaan käyttänyt. Parempi lienee olla kokeilemattakin Koska en kyllä jaksa uskoa, että tuollaisia päivitettäisiin jälkeenpäin. Eiköhän siellä työstetä tulevan OM-D:n firmistä.
Vs: Olympus PEN E-P5 http://robinwong.blogspot.fi/2013/05/ol ... ssion.html"]http://robinwong.blogspot.fi/2013/05/olympus-pen-e-p5-touch-and-try-session.html
Vs: Olympus PEN E-P5 Resursseja ei ole parantaa mm. noilta osin jo olemassa olevia kameroita, mutta niin vaan kerran vuoteen tulee aina uusi entistä ehompi must have kamera... Mistä näihin, niin kehittämiseen riittää resupekkoja... Luulis, että koodaaminen on edullisempaa teettää kuin suunnitella kameraa :-/
Vs: Olympus PEN E-P5 Veikkaan, että kun joku valmistaja tekee hyvän rungon ja antaa vapaat kädet softan tekemiseen/muokkaamiseen sitä osaaville, rungosta tulee suosittu pitkäksi aikaa. Taitaa vaan olla utopinen ajatus. Onhan noissa kameroissa aika paljon "osia". Canoniin saatava Magic Lantern taitaa olla suht suosittu.
Vs: Olympus PEN E-P5 Ihmeellistä kyllä, firmat käyttävät niitä resupekkoja tekemään asioita, joista saavat mahdollisimman paljon tuloja mahdollisimman nopeasti. Eniten rahaa saa myymällä kauhean määrän uusia kameramalleja. Vanhojen mallien parantamisella tienaa vain välillisesti -- sen avulla ostajat eivät suutu, vaan ostavat sen uusimman mallin, joka siis on pakko saada aikaan ostettavaksi.
Vs: Olympus PEN E-P5 Tämmöistäkin olisi luettavissa: http://www.dpreview.com/previews/olympus-pen-ep5
Vs: Olympus PEN E-P5 http://www.pekkapotka.com/journal/2013/5/20/olympus-pen-e-p5-w-vf-4-hands-on-preview-pt2.html
Vs: Olympus PEN E-P5 Kiitoksia tästä. Henkilökohtaisesti kiinnostaisi, onko focus peakingista erityistä hyötyä luontokuvauksessa pitkällä putkella. Tunnistaako toiminto linnut ja eläimet, vaikka ne eivät kovin suurta alaa kuvasta peittäisikään? Lajia kameran ei sentään tarvitse tunnistaa ja kertoa minulle, mutta siis tarraako focus peaking-toiminto elukoiden ääriviivoihin? Ja hyödyttääkö sen käyttö vain jos käyttää MF-tarkennusta, vai saako sillä käyttökelpoista varmistusta tarkennuksen kohdistumisesta oikeaan kohteeseen myös AF-tilassa? Jännä nähdä, mihin rungon hinta asettuu sitten, kun sitä on toimitettu muutama kuukausi.
Vs: Olympus PEN E-P5 E-P5:n focus peaking toimii vain käsitarkennuksella, manual focus, MF. Se näyttää minkä tahansa rajapinnan korostettuna silloin, kun raja on terävä. Itselläni ei ollut kovin suuria odotuksia, koska olen kokeillut useampaakin eri valmistajien ja eri mallien focus peakingia. Harvasta olen pitänyt. E-P5 kuuluu siihen harvojen parempaan joukkoon. Sen salaisuus on koko kuva-alueen tummentaminen tarkennuksen ajaksi ja terävän (kontrastimaksimin) osoittaminen valkoisella tummaa vasten. Tämä, niinkuin kaikki muutkin peakingit, vaatii jonkinlaista kontrastista kohtaa toimiakseen. Kohteen koolla ei sinänsä ole merkitystä. Mikä tahansa näytössä näkyvä riittää, vaikka tähti taivaalla. -p- EDIT: lisäyksenä minittakoon, että E-P5:n focus peakingin toinen "moodi" on musta korostusväri, jolloin kuvaa muuten vaalennetaan tarkennuksen ajaksi. Jäi mainitsematta, koska itse miellyin tuohon valkoiseen korstukseen.
Vs: Olympus PEN E-P5 Ok, kiitos vastauksesta. Tosta voisi ehkä vetää sellaisen johtopäätöksen, että ulkoinen etsin olisi suotava tämän ominaisuuden käyttämiseen. Veikkaan, että näkyy etsimestä helpommin kuin takanäytöltä. Onko tässä vaiheessa jo mahdollista spekuloida EP-5 akkukestosta vs OM-D? Keväällä tuli lueskeltua OM-D-ketjua ja jotain akkukestohäikkää taisi olla. Syököhän ulkoinen etsin pahasti akkuja?
Vs: Olympus PEN E-P5 En usko, että EVF vie sen enempää virtaa kuin takatelkkarikaan. OM-D:n akkukesto on itselläni ollut kaikenlaista noin 250 - 650 ruudun välillä. Vakaajan ja näytön päällä olon määrä/aika näyttäisi ratkaisevan. -p-
Vs: Olympus PEN E-P5 E-P5:n peaking ei toimi videokuvauksen aikana. Ekaan ruutuun voi toki tarkentaa. -p-
Vs: Olympus PEN E-P5 Oho! Sittenhän siitä ei apua ole videointiin. Mielestäni tuo ominaisuus olisi käyttökelpoisin juurikin videointiin MF:llä.
Vs: Olympus PEN E-P5 On kyllä aika hintava. Verkkokaupassa näyttää olevan alle tonnin. Nythän saa OM-D:tä jo alle 900 euron sisältäen etsimen. Melkein arvotan sen tän penin edelle, vaikka tässä tietty onkin muutama uutuus: 1/8000s ja iso 100, fokus peaking, hdr, etc.
Vs: Olympus PEN E-P5 Halojata halloo. Kiinnostaisi kuulla omakohtaiseen käyttämiseen pohjautuvia mielipiteitä E-P5 tiimoilta. Vaikka tarkennuksen vertaamisella vs. E-PL5 tai EM-5 voisi aloittaa. Kiitän jo etukäteen.
Vs: Olympus PEN E-P5 Tuohon E-PL5:een en osaa verrata, mutta eeämmään kyllä. Noissa jälkimmäisissä käytännön kuvanlaatu on tehokkaan runkovakaimen ansiosta parempi. Teoreettisesti tarkasteltuna ja optimiolosuhteissa kaikissa samalla tasolla. Painikkeet ja rullat osuvat uusimmassa mulle hieman paremmin kohdalle. Paljon olen myös käyttänyt langatonta verkkoaan kuvien siirtämiseen iPhonelle ja sitä tietä muokannut niitä edelleen (lähinnä Instagram ja Facebook). HDR on toimiva konsepti, jopa käsivaralta ja toisaalta perhekuvat onnistuvat kännykän toimiessa kuvallisena kauko-ohjaimena. Viimeisenä ja ehkä nyt vähäisimpänä tuo tyyli, joka mielestäni on erinomaisen jees. Erillistä etsintä en ole vielä osannnut kaivata, mutta en väitä, etteikö se joissain olosuhteissa olisi jees. Itse tarvitsen sitä harvahkosti, joten tuo etsimetön laatikkomuoto miellyttää yli eeämviitosen. Kääntyvän näytön ja tuon runkovakaimen yhdistelmä mahdollistaa muuten paljon erilaisia kuvakulmia, jolloin lopputulokseen saa hieman erilaisuutta siltä osin. Mut siis tältä osin ei poikkea eeämviitosesta. Ei tuo tee eeämviitosesta yhtään huonompaa. Muutamia hyödyllisiä ominaisuuksia tulee hieman kalliimman hinnan vastapainoksi. Tosin nythän eepeeviitostakin saa jo etsimen kanssa alle tonnin... Makuasia, kumpaako preferoi. Pieleen ei mene kummankaan kohdalla. Mulle tuo 5-akselinen runkovakain on "herran lahja taivaasta" ja tekee tästä kahden kaupan pudottaen tuon eepeeällän listalta.
Vs: Olympus PEN E-P5 Kiitti htc. Et ole ilmeisesti huomannut eroja EM-5 ja EP-5 tarkennuksen osumisessa? Muistelisin lukeneeni täältä, että E-PL5 osuisi hiukan OM-D:tä paremmin pieniin tarkennuskohteisiin, siksi tulin kysyneeksi tätä.
Vs: Olympus PEN E-P5 No nyt kun mainitsit, niin kyllä eepeeviitosen pieni neliö auttaa. Ei mulla tosin ollu erityisiä vaikeuksia eeämmälläkään ja eepeeällää en ole nykinyt.
Vs: Olympus PEN E-P5 Jep. Millaisia kohteita tulee kuvattua enimmäkseen? Oletko muuten käyttänyt focus peakingia?
Vs: Olympus PEN E-P5 Kehitys kehittyy, muuten ok mutta tuo moodirullan siirtäminen reunaan saa vaan turhia vahinkopyörähdyksiä enemmän aikaan, josko sen tarjollesaattamisesa muutenkaan on iloa, päinvastoin sen voisi tunkea kameran sisään ja pomppaisi painalluksella esiin, jos joskus tarvitaan... http://www.dpreview.com/reviews/olympus-pen-e-p5/images/EP5-EP3-td.jpg