Vs: Olympus OM-D sarja Dian rajaaminen kuvatessa tarkoittaa minulla samaa kuin digillä rajaaminen kuvatessa, eli jompi kumpi korkeus tai leveys rajataan niin, että se jää lopulliseksi ja vain toista rajataan tarvittaessa jälkikäsittelyssä. Dian rajaaminen jälkeenpäin ei oikein ollut mieleistä, mutta joskus sitäkin tehtiin jolloin sivusuhteet tietysti muuttuivat. Kuvatessa rajaamista voisikin ehkä mieluummin kutsua sommitteluksi, mutta niin, ettei ylimääräistä "varmistelualaa" oteta mukaan.
Vs: Olympus OM-D sarja Olihan se rajaaminen sitten Arhippaisellekin ihan tuttua puuhaa, mutta piti nyt sitten kuittailla
Vs: Olympus OM-D sarja Minä taas tykkään että digin hieno piirre on helppo jälkikäsiteltävyys. Kun tietää lopputuotteessa tarvittavat pikselimäärät niin pystyyn kun vaakaankin, voi kuvatessa rajata huomattavasti ilmavammin kuin dioja kuvatessa. Yleensä lopputuotteessa on pikseleitä selkeästi vähemmän kuin originaalissa niin miksipä sitä ei sitten käyttäisi hyväksi? Pelkässä kuvakoon pienennyksessä heitetään bittejä suoraan roskiin. Tällä systeemillä voi hyödyntää erityisesti objektiivien parhaan piirron alueen.
Vs: Olympus OM-D sarja Juurikin näin. Itsellä vaakakuvissa pitkäsivu on yleensä täys. Ja ylhäällä/alhaalla turhaa. Mutta ajatus juuri että kun wanhana diakuvaajana oppinut rajaamaan kuvatessa, niin digillä mennään samoin. Nelkut on usein sit erikseen... joissain kuvissa tulee vasta ruudulla ahaa nelkkuformaatista. Mutta usein niissäkin on jompi kumpi sivu täys. Edit siis... kuvatessa rajaillaa ja mietitään.
Vs: Olympus OM-D sarja Eipä pätkääkään kuvatesa kiinnosta millä vehkeellä tai mitä lopullisella pikselimäärällä minnekkin kuvia laitetaan. Viimesessä näyttelussä oli 40x60 vedoksia joista pienin koko oli 2Mp. Vanhimmat 2007 kuvista oli eos 350D:llä kuvattuja ja osa 5D2:lla Ammattijätkä vedosti eikä kukaan huomannut eroa. Uusi M43 toimii vähintään ja paremmin kuin vanha croppicanoni. Näyttelyn kuvat kaikki myytiin. Uutta pukataan kun saahaan aika järjestettyä maakuntamuseolle. Käsivalta Tokinan 16-28 mahtava lasi / 6D / pikkusen filtrattu
Vs: Olympus OM-D sarja Mä en ajatellut hankkia mitään, mutta ajattelin mainita yllä olevien kuvien olevan hienoja, jos tällainen offtopic-sivustahuomautus sallitaan
Vs: Olympus OM-D sarja Juu. Niin minäkin, enkä kutsuisi niitä rojuiksi. Suosikki tällä hetkellä on 50-luvun roju
Vs: Olympus OM-D sarja Ihan vitun sama vaikka separaattorilla kunhan jälki on hyvää, tai ainakin itselleen riittävä. Mie vaan aina haen NÖYRYYTTÄ kuvista. Mee sisään ja oo ite siinä. tää on kuin Claptonille jutun teko Nää on ikivanhalla vitosella näpättyjä. Hei. Kaiken lisäksi siun ei tarvii olla cartienbresson. Tee se mitä sun päässä liikkuu ja tuo se ulos jonnekkin. tai jotain. Älä jätä juttujas piironginlaatikkoon. Ulos vaan saatana vaikka paskaakin. Ja. aargh. vähänkös mie rakastan claptonia. Kysyin tuutko inarille harrin pyyntiin? Näppäillään ja tehdään hauskoja kuvia !!
Vs: Olympus OM-D sarja Ei helvetissä, jos ottaa noin hienoja kuvia. Hyvä, että joku käyttää aikaansa oikeaan valokuvaamiseen ja hienojen valokuvien ottamiseen eikä tuhlaa aikaansa paskantärkeään pätemiseen tekniikkaan liittyvissä kysymyksissä. T Jukka
Vs: Olympus OM-D sarja Mie tuun sairaaksi jos en pääse kiinni maisemaan ja valoon ja päissään claptonii ja Bo kaspers orkesteris Sitäpaitsi rakkaus tummiin sävyihin on ihanaa. Laittelin eilen vuoden luontokuvanäyttelyä pystyyn museolle. En osallistu siihen mutta ehkä. pitää kattoa ensi vuonna Rakkautta ja hyvää joulua.
Vs: Olympus OM-D sarja Veli Arhippainen todistaa väkevästi. Kuvat ovat hyviä ja varmasti noitakin on vähän rustailtu, mutta ei se välttämättä tuo lisäarvoa kuviin, että vaihtaa romppeet aina uuden malliston julkaisun yhteydessä. Edelleenkin fundeeraus kuvan ottamisen yhteydessä ja jälkikäsittelyssä ovat avaimia laatuun siinä, missä uusi kamerakin.
Vs: Olympus OM-D sarja Omalta osaltani voisin sanoa, että tuskin saisin pyydystettyä ensimmäistäkään harria, mutta kuvaamaan lähtisin kyllä. Jaan kiinnostuksesi tummiin sävyihin - olipa tallenustapa mikä tahansa. Kaiken maailman filmikameroiden kanssa kasvaneena ja turhan paljon printtejä asiakkaille tehneenä tunnen kyllä suurta rakkautta mekaanisiin filmihärveleihin. Vähän sama asia kuin soittimet ja aseet. Viime aikona on paluu pimiöön iskenyt pahasti päälle mutta pahus kun tuo 6x9 DeVere kunnon optiikalla ei mahdu mihinkään. Tilojakin saisi täältä vuokrattua, mutta silloin puhutaan yleisemmin kymmenistä tai sadoista neliöstä... Koko hommasta on seurannut se, että kaikki isoa negaa tekevät vanhat koneet kiinnostavat entistä enemmän. Tätä aiemmin mulla on henkilökohtaisena koneena ollut joskus 80-luvun alussa vain 9x12 palkki siltä saralta.