Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Olympus OM-D sarja

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Denzu, 12 Joulukuu 2014.

  1. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Jos kaluston koon pienentäminen on kaluston vaihdon ideana, kannattaa muistaa että FF kennoisen Sonyn objektiivit ovat aika suuria.

    Jos taas haluaa vain pienen rungon, eos 100d on pieni.

    Kalusto pienenee merkittävästi vasta kun kenno pienenee FF tai APS-C kokoa pienemmäksi.
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Kun E-M1 on ammattilaismalli, ei asiasta kannata huolehtia. Ammattilaismallien idea ei ole koskaan ollut maksimoida esim. toimintojen määrää, vaan erottua ammattilaiskäytössä oleellisilla ominaisuuksilla, kuten ergonomialla (mikä korreloi jo koon kanssa), kestävyydellä ja luotettavuudella.

    Montakohan kertaa on nähty sellainen mk II. Nolla.
     
  3. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Itse liputan vahvasti E-M1:n puolesta. Ollut minulla käytössä julkaisustaan asti, eli vähän reilun vuoden. Olen sen jälkeen myynyt muut järjestelmäni, mm. Fujin X-E2:n, pois. Minä en ole pikselipiipertäjä, vaan eniten minua kiinnostaa saada hyviä kuvia. Kuvaaminen on minulle nimenomaan hauska ja mukava tapahtuma, jolloin kameran pitää vastata tähän tarpeeseen.
    Syitä miksi olen ollut niin tyytyväinen E-M1 kameraan:
    - Koko. Kamera on pienikokoinen verrattuna peilijärkkäreihin, mutta silti ergonomialtaan loistava. Minun käteeni heittämällä parhaan tuntuinen kamera mitä olen omistanut tai edes koskaan kädessäni pitänyt.
    - Ergonomiaan liittyy myös mainio käytettävyys. Laajalti oman maun mukaan kustomoitavat napit ovat juuri siellä missä niiden pitääkin olla, jotta niitä voi käyttää vaivattomasti ja intuitiivisesti. Kerran kun näkee sen vaivan että konffaa napit itselleen sopiviksi, täytyy sen jälkeen käydä valikoissa enää harvoin.
    - Ominaisuudet. Nopea ja luotettava AF, loistava (ainakin minulle täysin riittävä) kuvanlaatu jopa niitä kymppikuvia isompiinkin tulosteisiin, hyvin toimiva softa, 1/8000 shutter speed, nopea salamasynkka, erittäin toimiva älypuhelinsynkka, WI-FI, mainio EVF, kääntyvä kosketusnäyttö, nopea 10 fps kuvaus, focus peaking, 81 tarkennuspistettä, käyttökelpoiset ISOt ainakin 1600-3200 saakka, säänkestävyys yms yms.
    - Objektiivit. Tunnetusti m43 järjestelmä mahdollistaa fyysisesti pienikokoiset objektiivit. Mutta laadultaan ne ovat ensiluokkaisia. Esimerkiksi seuraavilla huippuluokan primeillä on ilo kuvata: 17/1.8 (kinovastaavuus 34mm), 25/1.8 (50mm), 45/1.8 (90mm) ja 75/1.8 (150mm). Ne ovat useimmiten pieniä ja suhteellisen halpoja (poikkeuksena tästä 75/1.8 joka on iso ja kallis - tosin vain m43 mittakaavassa). Myös PRO-tason zoomia löytyy: 12-40/2.8 (24-80mm) ja 40-150/2.8 (80-300mm). Objektiivivalikoima on muutenkin todella laaja, löytyy niin terävää 60/2.8 makroa kuin myös 75-300/4.8-6.7 telezoomia, joka vastaa kinokoossa siis 150-600 milliä! Ei ehkä sovellu tirppakuvaukseen hämärässä tai nopeaan sisäurheiluun, mutta muutoin erittäin monikäyttöinen pitkä zoomi. No toki samat objektiivit käyvät myös E-M10/E-M5 kameroihin, mutta etenkin isommilla linsseillä ne saattavat tuntua hieman etupainoisilta ja epätasapainoisilta.
    - IBIS 5-akselinen kuvanvakaaja. Tätä ei voi tarpeeksi kehua, markkinoiden tiettävästi paras kuvanvakaaja on hämmentävän hyvä. Hämäräkuvaus käsivaralta onnistuu aiempaa helpommin, samaten pidemmilläkin polttoväleillä on mahdollista saada skarppia jälkeä ilman jalustaa.
    - Olympuksen tuki. Kameraan julkaistaan tasaisesti uusia softapäivityksiä. Lisäksi kameran sai rekisteröimällä liitettyä johonkin ekstra-nopeaan ja -toimivaan huolto-ohjelmaan, en tosin ole joutunut käyttämään niin en tiedä miten käytännössä toimii. Iloisena yllätyksenä, Olympukselta tuli pyytämättä kotiin lähetetty aika hieno kuvakirja (kirjan kuvat oli tietenkin otettu Olympuksella) - hieno ele yritykseltä.

    - Huonoja puolia?
    *Akunkesto varauksin. 300-350 kuvaa saan räpsäistyä yhdellä akulla. Yhden vara-akun kanssa olen aina selvinnyt koko päivän, missä tahansa olenkaan ollut.
    *Kameran ulkonäkö ei vedä vertoja Fujin retro-lookille. Toisaalta taas, tässäkin E-M1 hakkaa mielestäni minkä tahansa DSLR-möhkäleen. Mutta koko ulkonäköasia ei monelle liene mitenkään kovin tärkeää.
    *Syväterävyys/bokeh vääntöön en jaksa tässä puuttua, nille kenelle tämä on kynnyskysymys pysyköön FF- tai keskarikoossa.

    Pähkinänkuoressa E-M1 on ilo käyttää ja sillä on mahtavaa kuvata. Ainoastaan minun vajavaiset taitoni kuvaajana ovat rajoitteena, kamera kyllä taipuu kaikkeen mihin osaan ja paljon muuhunkin.
     
  4. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Haloo! Herätys! Avaa silmät. Tee hieman havaintoja ympäristöösi.
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Kaipasin E-M1:een pientä ylänäyttöä niinkuin kameroissa on.  Siitä kun on tottunut laittamaan säätöjä kohdalleen niin takanäytön käyttö ei oikein kuukauden aikana ruvennut miellyttämään.
    C vitosella meni hetki aikaa ihmetellessä kun kuva ei ilmestynytkään etsimeen kuvan oton jälkeen, nyt siihen on jo tottunut.
    Vaikka E-M1:n AF olis kuinka kehittynyt, niin vähän ristiriitaiset tuntemukset siitä jäi, vaikka en kovin liikkuvia kohteita kuvaakkaan.
    Pienenpieni laukaisuviive ärsytti ihmisiä kuvatessa, usein kerkesvät laittaa silmät kiinni.
     
  6. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Minä en ole ylänäyttöä (joka minulla oli nyt jo poismyymässäni Canon 7D:ssä) kaivannut lainkaan. Ensinnäkin se vie tilaa sen verran, ettei se E-M1:een edes mahtuisi rungon kokoa kasvattamatta. Ei kiitos.

    Toisekseen, kaikki säädöt on helppo tehdä ilmankin; olen konffannut napit sillä tavalla, että yhdellä napinpainalluksella, säätimien ja rullien kanssa, pääsee käsiksi kaikkiin tärkeimpiin* toimintoihin - ilman että silmää tarvitsee ottaa edes pois etsimestä.

    Kaiken kaikkiaan, käytön helppous ja intuitiivisuus on E-M1:ssä top notch-tasolla. Haluan että voin käyttää kameraani siten, että tärkeimmät ja eniten käyttämäni toiminnot ovat käytettävissä yhden painalluksen päässä. Tässä kamerassa kaikki on tiukasti omissa hyppysissä ja nopeasti saatavilla. Silloin voi keskittyä siihen tärkeimpään, eli hyvien kuvien ottamiseen.

    * Minulta löytyy eri napeista ohjelmoituna mm. yksittäiskuvaus/sarjakuvaus, mittaustapa, AF-tila, AF/MF, P/A/S/M, aukko, aika, ISO, WB, focus peaking, REC, 100% crop, tarkennuspisteen valinta, AEL... Kukin saa halutessaan laittaa näille monille napeille sellaisia toimintoja kuin itse tarvitsee.

    Lisäksi OK-nappiin saa vielä erikseen ohjelmoitua kätevän taulun, jossa on edellisten lisäksi mahdollisuus valita näppärästi yhdellä painalluksella myös ulkoisen salaman toiminnot, kuvasuhde, RAW/jpeg, IBIS, face detection, värikylläisyys, terävyys, kotrasti, kuvatila, väriavaruus jne.

    Ja pisteenä iin päällä, kaksi nappia olen ohjelmoinut valmiisiin kuvaus-skenaarioihin. Yhdellä napin painalluksella kamerasta tulee valmis jalustakuvaukseen (IBIS pois päältä, 2 sek. laukaisuviive jne), toista nappia painamalla kamera on valmiina "action"-kuvaukseen (päälle menevät mm. AF-seuranta, jatkuva korkea sarjakuvaus, täysi aukko/aika-manuaalitila jne). Uudestaan kyseessäolevaa nappia painamalla kamera palautuu asettamiini oletusasetuksiin. Kun helposta käytöstä puhutaan... :D
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Olympus OM-D sarja

    E-M1 tuntuu olevan niin pieni,  että nappuloiden käyttäminen silmä etsimellä ei ole mukavaa. Takanäytöllä homma jotenkuten onnistui.

    Olisin tahtonut pikavalintaan valinnan millä saa etsimen tummumisen valotuksen mukaan pois päältä esim. studiokuvaamisessa. En löytänyt semmosta vaihtoehtoa. Tarvitsin sitä säätöä tosi usein, pitkä valikkohelvetti epäselvältä näytöltä piti aloittaa aina alusta jotta se löytyi.

    Ehkä tuunaaminen jäi vähän puolitiehen, kun huomasin että eihän tämä olekkaan mun juttu. Valokuvaaminen  on mulle kuitenkin tärkeämpää kuin teknisen kameran pieni koko.
     
  8. AIM

    AIM Member

    142
    19
    18
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Aika pitkälle samaa mieltä kuin "Anie Mist". Esim. toi kuvanvakaaja ihan huippu.
    Hiljainen laukaisuääni, ei mikään peilin ronksahdus.
    Peilittömistä yleensäkin, luulen että canonilta ja nikoniltakin tulee jossain vaiheessa peilitöntä amattikamaa, jos meinaa pysyä kilpailussa mukana.
    On kallis rakentaa mekaaninen peilikoneisto, jolla saa vaikka 10 kuvaa sekunnissa.
    Toki onhan noita kiinteälläkin puoliläpäisevällä peilillä olevia.
    Itselläni ollut E-M1 kevääsä asti ja olen pitänyt parhaana kamerana mitä minulla on ollut.
    Olen omistanut  mm. nikonia(D3x, D300) canonia (EOS 10d 20d 40d ym.).
    Lasitavara zuikolta huippua.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Kuvanvakaaja Olyssa on kyllä huippu.
    Laukaisuäänessä ei ole juuri eroa C 5D Mk3 hiljaiseen kuvaustilaan, välistä tuntuu että Canon on hiljaisempi.
    Peilitön taitaa olla tulevaisuutta, paremmaksi sen vielä pitäis tulla.
     
  10. Vs: Olympus OM-D sarja

    Varmasti. Onko joku muu merkki aikeissa julkaista amamttikamaa peilittömänä?
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Olympus OM-D sarja

    Kuten olen usein maininnut, niin elämme suurten muutoksen aikaa, peilittömät kehittyvät nopeasti, peililliset ei paljoakaan, aivan lähitulevaisuudessa on kulminaatio/leikkauspiste jolloin peilittömien kehityskaari vie ne peilillisten edelle, näin uskon käyvän.
     
  12. Vs: Olympus OM-D sarja

    ..ennenpitkääö, todellakin. Onhan mekaniikan poiso valmistusta halventavaa. Ei peiliä, ei prismaa ei tähyslasia ei välttämättä edes suljinta. Pelkkää onneahan tässä on edessä. Suurenmoisuutta suorastaan. Kaikihan me sitä odotamme. Enemmän tai vähemmän kärsimättömästi. Osalle on aivan sama miten parannuksia tehdään, ja osalle se on politiikkaa. Tai pelkästään suomalais-urgilaista: muutos on aina parannus, on kyse sitten katteiden noususta, massan pienentämisestä tai vaikka firman kasvusta. Kunhan itse ei ole hyötyjä ;-)
     
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Olympus OM-D sarja

    No sitä tuskin tarvitsee epäillä, sillä onhan peilitön halvempi ja helpompi valmistaa. En ymmärrä kuitenkaan evf:n etuja pintapeileihin verrattuna. Miksi jengi hinkuu töllöä, kun vaihtoehtona on lähes luomu? :)
     
  14. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Olympus OM-D sarja

    Sitten kun evf on "valmis", uskon, että ymmärrät ;)
     
  15. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Mielestäni näiden EVF koneiden akilleen kantapää tällä hetkellä on akun kesto. Kun pitää saada pieni kone aikaiseksi, akulle ei jää paljoa tilaa. Samalla sähkön tarve on merkittävästi suurempi kuin mittaetsin- tai peilikoneistolla varustetuissa kameroissa.

    Monissa vertailuissa mainitaan vain, montako kuvaa varatulla akulla saa kuvattua. Se ei tietenkään ole ihan koko totuus sähkön käytöstä. Jos kone pitää sähkön säästämiseksi jatkuvasti laittaa lepotilaa, sen herättely voi viedä sen kriittisen sekuntin, jolloin olisi ollut juuri se hetki.

    Samalla hieman ihmetyttää myös se, miksi pikkukennoisen kameran pitää olla järkkäri. Monille kuvaajille superzoom olisi varsin oiva vaihtoehto.

    http://www.dpreview.com/articles/4560333113/olympus-announces-stylus-sp-100-superzoom-with-dot-sight

    Onko kukaan seuraillut markkinaosuuksien maailmanlaajuista kehitystä viime aikoina? Joko Olympuksen markkinaosuus näkyy järkkäreiden myyntitilastoissa omana merkkinään vai onko se edelleen sisällytetty "muut" kategoriaan?

    Mutta kuitenkin, on hienoa että on valinnanvaraa. Toiset tykkää äideistä, toiset tyttäristä.
     
  16. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Täh? Ihmeellinen toteamus. Olisiko sen takia, että halutaan vaihtaa objektiivia? Kuten tässäkin ketjussa mainitsemani valovoimaiset ja laadukkaat primet? Voi tulla yllätyksenä, mutta monet - kuten minä - käyttävät myös pikkukennoista kameraa järkkärin tavoin.
     
  17. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Täh, täh.
    Monilla järkkärin omistajilla on vain yksi objektiivi. Onko se silloin järkkärimäistä käyttöä?

    Mun puolesta jokainen saa käyttää omaansa ihan niin kuin lystää ja tehdä valintansa ihan oman mielen mukaan. Siksi on hyvä että valikoimaa piisaa. Ei siitä tarvitse pillastua.

    Nämä super zoom koneet ovat hyvin monipuolinen luokka, joka sopii monille käyttäjille. Erityisesti niille, joille kamera statussymbolina on merkityksetön, mutta halutaan kuvata lähes kaikissa olosuhteissa ilman sen suurempaa kamojen rahtausta.

    Nyt on vahvasti vallalla se että lähdetään liikkeelle laitteet edellä, kun toinen tie olisi miettiä edes hieman tarvetta. Pääosa kaikista otetuista kuvista päätyy massamuistien syövereihin ja ehkä pyörivät screen saver kuvina omalla työpöydällä. Pieni osa julkaistaan naamakirjoissa tai muissa nettijulkaisuissa alle HDTV resolutiolla. Hyvin rajallisesta määrästä digikuvia tehdään täysresolutioinen vedos.
     
  18. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Niin. Jokainen tekee oman mielensä mukaan, kuten itsekin totesit. Siksi kuulostaa perin kummalliselta, että ihmettelet "miksi pikkukennoisen kameran pitää olla järkkäri". Siksi, että sen moni sen käyttäjä haluaa järkkärin ominaisuuksia, kuten valovoimaisia primejä.

    Ja se, kuinka monta objektiivia kenelläkin järkkärin omistajalla on, ei liity tähän millään tavalla.
     
  19. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Jaa? Miksei?
     
  20. AndyCapp

    AndyCapp Well-Known Member

    3 561
    159
    63
    Vs: Olympus OM-D sarja

    Mistäs tiedät montako objektiiviä järkkärin omistajila on, jotain tilastoa?
    Super zoomiin en osaa ottaa kantaa, kun ei ole henk.koht. kokemusta.
    Ja viimeiseen, nyky kännykkät on hyviä.

    Oma ennustus on, kun täällä ns asiantuntijatkin ennustaneet, on kännykkä pesee peililliset ja pelittömät kamerat, muutaan vuoden sisään..-minusta-voi poijat