Vs: Olympus OM-D E-M5 Ei päde EM-5:n kohdalla. Pienemmän tarkennuspisteen saa vain kikkailemalla magnifyn kanssa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Infonäppäimellä sai lisää tarkennuspisteitä näyttöön. Ja ristikko-ohjain siirtelee niitä näytöllä. Koko ei muuttunut.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Vastaankin itselleni. Kosketustarkennus päälle jolloin oikeaan reunaan ilmestyy liukusäädin tarkennuspisteen koon muuttamiseksi. Kokeilemalla kehittyy.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Onko väliä hommaako E-M5:lle Panasonic 100-300 millisen vai M. Zuiko 75-300mm? Mitä netistä yritin etsiä, niin erot tuntuvat olevan pienet. Zuiko taitaa olla aavistuksen verran terävämpi maksimipolttovälillä sekä pienempi ja kevyempi, mutta toisaalta Pana on hieman valovoimaisempi ja sisältää linssinsisäisen vakaimen, joka tosin ei taida kuitenkaan pärjätä E-M5:n IBIS:lle. Onko kellään kokemusta noista kahdesta E-M5:llä vai onko oikeasti ihan sama kumman ostaa?
Vs: Olympus OM-D E-M5 No jos haluaa säästää satasen niin Olyn II-malli on sen verran edullisempi. Ei noilla muuten merkittävää eroa ole mun kannaltani. Olyssä kun on runkovakaaja, nin senkään puolesta Panaa ei tarvitse.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kiitos vastauksista! Löysin Panan 100-300mm käytettynä kohtuuhintaan ja päädyin siihen.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Onkos kenelläkään kokemusta tämän kyseisen, tai suurinpiirtein vastaavilla ominaisuuksilla (esim. Pen) olevan pikkukennoisen kameran käytöstä arkkitehtuurikuvauksessa erityisesti sisätiloissa ja/ tai muutenkin ns. vaativissa valaistusolosuhteissa? Eli miten selviytyy kennonsa puolesta interiöörikuvauksista ilta/yöaikaan, eli silloin kun käytössä on pelkästään keinovaloa ja silloinkin ainoastaan asunnon omaa valaistusta/hämärää tunnelmavalaistusta tai vaikkapa vain pelkkää kynttilänvaloa? Eli jos kuvataan esim. rakenteita ja asunnossa olevia esineitä sekä huonekaluja kuvausetäisyyden vaihdellessa noin 1-15 metrin väliltä? (toki objektiivi näyttelee suurta osaa, mutta jos siis oletetaan että käytetyt objektiivit ovat valovoimaisia ja muutenkin laatuobjektiiveja) Toki jalusta+lankalaukaisin ja pitkät valotusajat ovat selviö, mutta lähinnä piirto- ja erottelukyky, dynamiikka jne. kiinnostaa tuollaisissa tilanteissa.. Varsinkin jos salamaa ei ole tarkoitus käyttää jatkuvasti suoraan kuvattavaan kohteeseen, eikä varsinaisia studiovaloja ole käytettävissä.
Vs: Olympus OM-D E-M5 En ole tuon tyyppistä kuvausta harrastanut, mutten kyllä keksi mitään syytä siihen, miksei onnistuisi. Mihin kamera ei sovi: - luotettavaa seuraavaa tarkennusta edellyttävä kuvaus - erittäin pitkät valotukset - pieni dof laajalla kuvakulmalla Muuta en ole oikein keksinyt... Kokeilitko jo etsiä kuvia esim. Flickr'sta?
Vs: Olympus OM-D E-M5 Tyhmänä kyselen, kun en ole Oly-juttuja yhtään vuosiin seurannut, ja täällä varmasti tiedetään: Hommasin tyttärelle vuosia sitten E-510 rungon ja samalla kittilinssit Zuiko Digital 14-42 ja 40-150. Ajattelin hänelle valmistujaislahjaksi päivittää rungon -> OM-D E-M5. Toimivatko objektiivit ilman kommervenkkejä tai sovitteita tuossa rungossa ? Kiit.yst.vast. Hannu
Vs: Olympus OM-D E-M5 Nuo objektiivit tarvitsevat sovitteen toimiakseen OM-D E-M5- kuten muissakin peilittömissä rungoissa. Kunnolla nuo "isot" ZD-putket toimivat käsittääkseni peilittömistä vain uusimmassa E-M1:ssä. OM-D E-M5:n saa kittinä, jossa m.14-42 korvaisi melko edullisesti tuon ZD 14-42:n. Tuon pidemmänkin putken m.-version saa hyvinkin sovittimen hinnalla.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Tuo m43 versio 40-150mm on aivan loistava objektiivi ja vielä loistavammaksi sen tekee nykyinen hintataso, halvimmillaan sitä saanee jo alle 150€. Edit: Täältä 139€ ja settina EM5.n ja 12-50mm zoomin kera 799€: http://www.superkuva.fi/olympus-zuiko-m-40-150-4-5-6-black-objektiivi.html Tuo 12-50mm zoomi taitaa olla myös sääsuojattu.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ahaa.. Mikä tekee ko. kameran huonoksi erittäin pitkissä valotuksissa? Ilmeisesti tarkoitat kuitenkin useita minuutteja kestäviä valotuksia, vai? Ja ilmeisesti kennon pieni koko näyttelee suurinta osaa tuossa hieman huonommassa syväterävyyden hallinnassa laajalla kuvakulmalla, osuinko oikeaan? Joo, kyllähän tässä ollaan esimerkkiotoksia katseltu ja niin hienoa on jälki, että ainakin meikäläisen taidot loppuvat varmasti jo paljon ennen kuin esim. tästä kamerasta "potku".. Toki välillä on mukava kokeilla/testailla ääripäätä, joten siinä mielessä ihan mukava bonus jos/kun sieltäkin päästä joustoa löytyy.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Itse en ole tainnut erinomaisen kuvanvakaajan vuoksi käyttää kameran kanssa kertaakaan jalustaa. Mutta olen kuullut juttua, että kamera ylikuumenee erittäin pitkissä valotuksissa, siis suuruusluokassa useita kymmenejä minuutteja. Ja tämäkin pelkkää mutua. En usko, että esim. alle minuutin valotuksissa voisi tulla mitään ongelmia. Tosiaan kennon koon takia kapea syväterävyys edellyttää pidempiä polttovälejä tai tarkennusta todella lähelle.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Minullekaan mainittu teema ei ole kuvauskohteena tuttu, mutta väittäisin tämän olevan siihen aika hyvä kamera. Kyse kun on täysin staattisista kohteista joissa ei erityisen lyhyttä syväterävyyttäkään tarvita. Toki jollain kinokennoisella huippuoptiikalla saat parempaa kuvanlaatua, mutta lähinnä isossa koossa ja aika marginaalisesti. Ja maksat siitä monta tonnia enemmän. Arkkitehtuuri- ja interiorkuvauksessa tarvinnet yleensä laajaa syväterävyyttä -> pieni kenno sopii hyvin. Voit käyttää pienempiä suurempia aukkoja ja lyhyempiä valotusaikoja (edit: suhteessa vaikka kinokennoiseen, syväterävyyttä ajatellen). Tämä lisättynä hyvään kuvanvakaajaan pärjäät useissa tilanteissa myös ilman jalustaa ja "voittoa" kinokennoiseen verrattuna tulee helposti monta aukkoa. Toki jalusta takaa parhaan lopputuloksen, mutta seinään nojaamalla ja huolellisesti laukaisemalla tällä pystyy kyllä ottamaan kuvia varsin pitkälläkin valotuksella, varsinkin laajemmalla optiikalla (jotain sekunnin osia). Huonoksi puoleksi voisi ehkä sanoa, että laajan polttovälin optiikka ei välttämättä ole parasta A-luokkaa, tai menee fisuksi. Jos 24mm kinovastaava riittää, niin sitten pärjää kyllä. Ja aiemmin olikin jo puhetta pidemmistä polttoväleistä vääristymien pienentämiseksi. Jos dynamiikka koituu rajoitukseksi, tulee sitten helposti muutenkin jo vastaan (hallittu) HDR. Ei E-M5 + uusi 12-40mm zoomi (kuulemma ainakin parempi kuin 12mm ja 17mm kiinteät) välttämättä huono lähtökohta olisi. Siihen sitten vaikka 45/1.8 jos haluat niitä esineitä yksityiskohtaisemmin ja sumeammalla taustalla.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kiinnostava ajatus. Itse aina joudun aikaa lyhentäessä suurentamaan aukkoa. Ehkä oly vaan näissä retroissaan kestää alivalotusta niin hyvin.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Hups. Tulipas väärin ja epäselvästi. Tarkoitus oli sanoa, että voit käyttää suurempia aukkoja ja lyhyempiä valotusaikoja, ja ajatus siis verrattuna isompikennoiseen ja samanlaisella syväterävyysalueella.
Vs: Olympus OM-D E-M5 E-M5 on kuitenkin parempi pitkillä valotuksilla kuin uusi E-M1. E-M1 kohisee muistaaksen jo 8 sekunnin tietämillä saman kuin E-M5 lähempänä 30 sekuntia. Kumpikaan ei tietysti sovi minuuttiluokan valotuksiin, mutta sellaisiin luokkaa 1 minuutti tai alle, kahdesta OM-D:stä vanhempi on parempi. Se huonouden syyhän on sitten kohina... Pitkiä aikoja valottavana lähti muuhun kuvaukseen sopiva E-M1 potentiaalisten kameravaihtoehtojen listalta. E-M5 taas ei tarkennuksensa ja huonomman ergonomian vuoksi listalle edes noussut.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ergonomiasta tuli mieleen, että jos M5 omistajat kaipaavat joskus parempaa otetta, esimerkiksi näin talvella sormikkaat kädessä (hanskoilla tällä ei oikein kuvaa), niin tämä on aika hyvä http://www.ebay.co.uk/itm/Detachable-Camera-Bracket-Holder-Grip-Quick-Release-Plate-for-Olympus-OM-D-E-M5-/121246962679?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1c3ae1d3f7 silloin kun pienestä kamerasta haluaa tehdä hieman isomman eikä tarvitse akkukahvaa. Parantaa ergonomiaa huomattavasti myös salamaa käytettäessä, koska tuo tukevamman otteen sekä hieman lisää painoa alas. Tuo on kyllä asiallista ja siistiä jälkeä, jos ei kiinaosaksi ihan ilmainen ole.