Vs: Olympus OM-D E-M5 Näistä kuvista näkee että tosiaan luonnossa tulee aikaa vietettyä. Ehkä itselle luontokuvaus ei ole siksi niin lähellä kun lapsena tuli asuttua korvessa ilman sähköjä yms. Kouluun kulkiessa tehtiin metsonsoitimen aikaan lenkkiä kun se meinasi käydä päälle. Sama revontulien kanssa, moni ilta maattiin selällään hangessa katsellen taivaalle koska telkkua tms ei ollut. Kivoja ne kuvat mutta nähty. Koskikarojen kuvat on mieleen, symppistä lintua sai tiirailla kodin ikkunastakin. Hiljan oli oikein jonkun neropatin tutkimus kuinka muurahaiset selviytyvät tulvista, kerääntyvät keskenään lautoiksi ja kelluvat pois. Niiden kanssa lapsena kelluttiin ruuhella luonnonravintolammikoissa joissa siianpoikasia kasvatettiin. Kokeilkaas piruuttanne (jos on aikaa luonnossa oleskella) kurnautella sammakon kanssa, yks ja kolme kurnausta ei ole mitään mutta kahteen se vastaa yhdellä, ainakin Savitaipaleen sammakko. Pidän kuvista mutta itsellä on ehkä yliannostus luontoa. V-MS
Vs: Olympus OM-D E-M5 Sama juttu, juon konjakkia vain kahdessa poikkeustilanteessa. - Jos mulla on, tai jos joku tarjoaa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Tuli pitkästä aikaa ystäväni banding kylään, kun olin näpsinyt kuvia Panan pannarilla hämyisissä portviinikellareissa. Kun tuohon lisätään vielä ne runsaat purppurat, niin lähtee kyllä Panasonic vaihtoon Olympuksen 17-milliseen. Harvoinhan nuo kiusaavat, mutta on se silti kivempi tuntuma persiissä, jos siihen kaikkein eniten käytettyyn obiskaan voi luottaa. Ei tähän ongelmaan tainut koskaan korjausta tulla. Eihän tuo Olympuskaan mikään superb ole, mutta ei taida pahoja puutteitakaan olla..
Vs: Olympus OM-D E-M5 Omasta kokemuksesta banding ongelma tulee jossain määrin esiin ISO 6400 kohdalla ja sen jälkeen millä tahansa objektiivilla, jos lisää kovasti valoa varjoihin lightroomissa. Suosittelen omasta kokemuksesta Voigtländer 17.5, jos manuaalin kanssa pärjää ja Panasonicin 25mm. Kummassakaan en ole tuohon Panasonicin pannarin kaltaiseen banding ongelmaan törmännyt.
Vs: Olympus OM-D E-M5 En normaalisti nosta yli ISO3200:n, kuten tuossakaan tapauksessa, ja tasaisilla pinnoilla tuli esiin. Kuvankäsittelyssä tuohon kyllä vähän pystyy vaikuttamaan valojen ja varjojen avulla, mutta ei sitä pois saa helposti. Ei se nyt niiinn vakavaa ole, mutta tietysti vähän ärsyttää jos valovoimaisella primellä pitää varoa pimeässä ettei tule jotain ylimääräistä. Voigtländeriä olisi kyllä kiva kokeilla, mutta ei tuosta ehkä oikein yleisobjektiiviksi olisi, minulle. Ja liian kallis se on "tuollaiseksi". Ehkä joku yleiszoomi ja Voigtländer hieman erikoisempaan käyttöön voisi olla kiva yhdistelmä. Jos pätäkkää olisi enemmän käytettävissä, voisi sen kenties ostaakin. Ja jos valitsen yhden 17 tai 25 millisistä, on se tuo 17, vaikkakin tuo Panaleica 25mm olisi myös kiva kokeilla. Voigtländeriä olisi kyllä Verkkokaupassa hyllyssä.. pitäisiköhän käydä kokeilemassa ihan mielenkiinnosta. Tosin jos siihen tykästyy, tulee kalliiksi
Vs: Olympus OM-D E-M5 Episodi jatkuu. Perjantaina kamera ilmoitettiin saapuneeksi ja lauantaina kävin sitä katsomassa. Metallikehikko oli selvästi vaihdettu (maali hieman vaaleampaa kuin alkuperäinen) ja myös näytön reunan halkeama oli korjaantunut. Etulevyn nahat/ulokkeet olivat kuitenkin ala-arvoisesti liimattu paikalleen, liima pursusi välistä ja yksi kulma repsotti. Houkutus oli kova ottaa sekundaa vastaan, sillä käyttöä nuo eivät periaatteessa haittaa. Laitoin kameran kuitenkin vielä uudestaan huoltoon. Toivottavasti toinen kerta toden sanoo. Kolmas kerta on tässä tapauksessa liikaa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Onko kellään OMD käyttäjällä esiintynyt vilkkumista videokuvauksessa? Omassa yksilössäni valotus muuttuu todella nopeasti ja häiritsevästi jos esim kohde heiluu. Tämä tapahtuu kaikilla asetuksilla, myös M-asennossa ISO käsin säädettynä. Lähinnä kiinnostaa onko tämä ominaisuus vai vika.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ei vilku eikä väpäjä, on joko yksilövika tai asetuksissa hämäläistä. Valitse riittävän nopea kortti min 45 MB/s, kaikki toiminnot tietenkin käsisäädölle, myös WB ja tarkennus. Vakaaja on tietenkin asennossa OFF. Kamera jalustalle ja käsittele sitä kuten kipeää pillua, älä edes puhaltele siihen päin. Näin toimien saat hyvää ja ammattitasoista videota aikaiseksi. Tässä muutama menneen viikon Kuhmon reissun kuva. Alan jo oppimaan OM-D:n autofocuksen lempiaiheissani, lentävissä linnuissa. PS. Missä ne Kunkun maanmainiot Nikonin lintujen lentokuvat viipyvät? Nämä kuvat aamun lumihämyssä tänään n. klo 5.30 Kuhmon Viiksimossa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kiitos kysymästä, ei missään. Eipä tässä ole viime kuukauden aikana juuri ollut mahdollisuutta lähteä kameraa ulkoiluttamaan. Ja sitten, kun ensi kerralla on, kohteet taitavat olla ihan jotain muuta kuin lentäviä lintuja.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Onko muilla ilmennyt tarkennuksen lukittumisen jälkeistä jumittumista? Vikatilanteessa tarkennuksen lisäksi lukittuu koko kamera. Tokenee vasta akun irroituksella. Ilmenee satunnaisesti enkä ole muuta moitetta toiminnassa huomannut.
Vs: Olympus OM-D E-M5 On kyllä käynyt jotain vastaavaa joskus. Että tarkennustilanteessa kamera menee jumiin. Etsimestä taitaa kuva näkyä, mutta ei vastaa mihinkään nappiin. Mutta tätä on tapahtunut vuoden aikana ehkä 2-3 kertaa etten nyt ole vakavana puutteena pitänyt.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Nyt kun tuli puheeksi niin olisikohan ehkä kerran käynyt jotain tuontyyppistä 14-150 -linssin kanssa ulkona kuvatessa.
Vs: JUMITTUMISET Olympus OM-D E-M5 Minkä optiikan kanssa tuo on sattunut? Aiheesta on pariin otteeseen keskusteltu tässäkin jo tolkuttoman pitkäksi venyneessä viestiketjussa ja ulkomaalaisilla foorumeilla tietenkin myös. Vuosi takaperin aihe oli ns. "tapetilla" ja useimmiten näin kävi Lumix 20mm F1.7:n kanssa. Tätä sattui minullekin tuolloin 2-3 kertaa ja juuri tuon 20millisen kanssa. Muistaakseni rungon ohjelmistona oli jokin 1.1 tai 1.2. Ilmiö katosi rungon seuraavan ohjelmistopäivityksen myötä. Mutta syksyllä sattui sitten uudemman kerran Zuiko 12mm F2.0:n kanssa, mikä säikäytti oikein kunnolla kun olin Kiinassa maaseudulla upeassa kuvauskohteessa ja jättänyt fiksusti vararungon 70km päähän hotellihuoneen turvalokeroon. Onneksi selvittiin taas akun irrotuksella. Ikäväähän tuo tietenkin on, mutta kun olen kuvannut paljon ja lähes päivittäin ja vajaassa vuodessa tätä jumiutumista on kohdallani sattunut vain 3-4 kertaa, niin en ole jaksanut nostaa suurta kovin suurta haloota foorumeilla. Se on kameran kanssa vähän kuin parisuhteessa. Pienet viat antaa helpommin anteeksi, kun muuten on suurimmaksi osaksi tyytyväinen - tai tässä tapauksessa itse olen jopa erittäin tyytyväinen. Vaikka onhan niitä muitakin mielipiteitä... joku taisi täälläkin kirjoittaa että "kamera jää naulaan jos on jokin nappula vähän huonossa paikssa".
Vs: JUMITTUMISET Olympus OM-D E-M5 Minulla on jumittumista ollut viimeisen parin viikon aikana kolmesti ja muistaakseni joka kerta Zuiko 45mm F1.8:n kanssa. Jumiutumiset alkoivat sen jälkeen kun olin kokeillut manuaalilasia ja säätänyt vakaajan polttovälin kohdalleen. Tuskin liittyy tähän mutta ajoitus vaan sopisi. Sulautettua koodia on sen verran tullut räplätttyä että ei mikään yllättäisi. Kameraan olen kyllä erittäin tyytyväinen, valitettavasti näihinkin jää bugeja niinkuin mihin tahansa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Mullakin on saattanut käydä kaikki jumiutumiset juuri Panan 20-millisen kanssa. Mutta tosiaan harvoin. Jos noin usein tulee, on jo huolestuttavampaa. Voihan sitä koittaa tehdasresetiä, jos siellä on joku asetusbitti vinossa. Tosin ikävä sekin on tehdä, kun niitä asetuksia on paljon. Tulikin itse vaihdettua nyt nuo Panan pannarit Olympuksiin, ehkä viimeinen niitti oli kun tuli taas bandingia. Nyt on se haaveiltu Olyn hopeakombo 12/2, 17/1.8 ja 45/1.8 (ja seuraava kuukausi syödään näkkäriä). Harmi vain että kamera on musta. Ja hieman korpesi, että pari päivää 17-millisen ostosta luin, että siitä on tulossa musta versio pian. Noh, jos seuraavan OM-D:n kanssa malttaisi odottaa hopeanväristä
Vs: Olympus OM-D E-M5 300milliin yltävä Telezoomi pitäisi saada. Panasonic vai Olympus? Onko jollakulla kokemuksia molemmista?
Vs: Olympus OM-D E-M5 Varmaankin optisesti aika identtiset, vaan se Panan valovoima ero on se ratkaiseva syy miksi valitsin Panan. Toisekseen Panan vakaaja on parempi kuin OM-D:n, sanokoot muut mitä tahansa, mutta minulla on molemmista aivan riittävästi käytännön kokemusta, sillä voin valita käyttööni kumman tahansa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ei voi. Lataa ilmainen Adobe DNG Conventer, sitten saat OM-D:n Raw-fileet auki myös vanhemmissa Photareissa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ominaisuudet pysyvät ilmeisesti samoina, siis tuon dng-käännöksen jälkeen, voi säätää kaikkea? T jukka