Vs: Olympus OM-D E-M5 Niinpä, nimenomaan muita. Omat sivut ovat suomihostingin palvelimella: www.suomihosting.fi No joo, 5,95 - mutta suuruusluokka.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Vaihdoin maanantaina tuohon xoomoxiin, vaan on vain kaikki yöt menneet metsohommissa, joten en ole vielä ehtinyt sivujani sinne siirtämään. Katsotaan jos ehtisin ennen vappua saamaan ne tulille. Testailin metsohommissa muutamana päivänä Sigman HSM 70-200 f2,8 millistä, sekä 50 millista f1,4 + OM-D:tä, joissa mielestäni tarkennus toimi yllättävän nopeasti, verrattuna esim. Olyn E-sarjalaisiin MMF-3 adapterilla. Tietenkin vain kertatarkennus on tällä yhdistelmällä mahdollista. Laitan joskus mallikuvia. Ei muuta kuin taas kohta yöksi maastoon.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Se näyttää kuvat aika heikolla resoluutiolla, ellei osaa valita sitä slideshow-näkymää.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ensimmäiset metsot kuvattu OM-D:llä, paljon vähemmän tarkennusongelmia kuin aikaisempina keväinä. Kertatarkennus pelitti hyvin aamuhämärissä heti klo viiden jälkeen aina ISO 4000 alkaen. (Nämä metsonkuvat otettu 6 jälkeen tänä aamuna) Tänä vuonna ei tarvitse maata teltassa, sillä kaverini rakensi minulle kuvassa olevan kevyen siirrettävän metsokojun.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kuvattu Panasonic 100-300 millisellä. Tässä pari kuvaa eiliseltä ja tältä aamulta.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Horisontti näyttäisi olevan vinossa ja kanan yläpuolella jotain ihme harmaata suttua. Mitä noista kuvista olisikaan tullut, jos olisi ollut kunnollinen kamera?
Vs: Olympus OM-D E-M5 Pieni elukka, kaksi jalkaa, sulkia, todennäköisesti lentää ainakin lyhyitä matkoja. Mikä muu se voisi olla kuin kana? Hmm... Vai olikos se niin, että muutama muukin lintu on olemassa?
Vs: Olympus OM-D E-M5 Tänään tuuli mokoma pilasi metsonsoitimen, jotain sentään sain aamuhämärissä 6400 ISOlla, sekä normaali alivalotuksilla -0,7 EV. (ETTL-tekniikka = valota mahdollisimman paljon vasemmalle). Olen kokeillut myös 12800 ISO varsin menestyksekkäästi, mutta silloin ei kestä yhtään alivalotusta, se on juuri kameran max. herkkyys. Nämä ISO 12800 kuvat riittävät varsin mainiosti painettuina aina A3 kokoon asti ja 6400 miltei mihin käyttöön tahansa. Tietenkin pitää hallita kuvankäsittely, kuten kaikilla herkkyyksillä ja kuvilla. Tähän kuvaan oli tarkoitus saada tallennettua nokan nopea naksuttelu-efekti.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ei vaan sorsa eli käki? Kun nuo biodynamiikan opinnot jäi hieman vaiheeseen. Minä en kuvaa mitään lajeja itse lajien tai harvinaisuuskertoimen mukaan, vaan ainoastaan valokuvauksen, valojen ja tilanteiden takia. Tietenkin luonnossa oleminen ilman kuviakin on aika mukavaa ja antoisaa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 En juo kun poikkeustapauksissa. Olen raitis kuin entinen joulupukki, korkeintaan ryyppy tai kaksi pahimpaan krapulaan. Ei vaan, ei tässä iässä enää soppa maita.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Markku 55 kyseli, että onko metso kana. Kanalintujahan metsot ovat. Tosin urospuolista metsoa on totuttu kutsumaan metso nimellä ja naarasta koppeloksi. Tosin tunnistaminen ei aina kaikille ole helppoa. Olin kerran erään eurooppalaisen saksankielisen metsästäjäporukan jahti-isäntänä Lapissa. Eräs heistä ampui ison linnun alas ja kyseli että onko tämä se metso. No, koppelohan se oli, mutta siitähän se ampujakin viisastui. No, joo. Saivartelu sikseen. -)
Vs: Olympus OM-D E-M5 Joo, ei saivarrella, mutta sama juttu lienee ihan tavallisella kanalla, eikun kanalinnulla, vai miten se meni. Siis kukkokin lienee kanalintu, eikös...tai sitten ei