Vs: Olympus OM-D E-M5 Katsotaan, jos versio -8 jo täyttäisi Villaristinkin vaatimukset, vai pitääkö odottaa ysiä....
Vs: Olympus OM-D E-M5 Alkp. kysymykseni hautautui kaiken OT:n taakse, joten laitetaanpa uudestaan: missä tilassa kuvaatte videoita ja millä laadulla? Tila kannattaa olla joko M tai S, jotta suljinnopeus saadaan halutuksi. Ja haluttu on normaalissa kuvauksessa ilmeisesti 1/60, yli 1/100 sitten jos on tarkoitus hidastaa videota myöhemmin. 1/60 koska sulkimen nopeuden pitäisi olla tuplasti kuvanpäivitys nopeuden. Sen tarkempaa perustetta ei ole, kunhan luin jostain tosi luotettavasta lähteestä... Jos olen oikein ymmärtänyt, paras laatu ei siedä liikettä juurikaan vaan menee tukkoon, joten enimmikseen alemilla laaduilla on mentävä.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ei vanha mies ehdi potretteja täkyttämään eikä OM-D tarkentamaan, eikä oo koko kuva Photoshoppia edes nähnyt? Kenno vaan taisi pakkasessa prakata kun värit meni tämmöisiksi?
Vs: Olympus OM-D E-M5 Feenix-lintu kuvissa? Itsellä on kuvaaminen loppunut täysin, kun OM-D tuli laukkuun. Yksi ruutu filmille ja jokunen ruutu OM-D:llä. Ei kiva.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Miksi? Mulla kuvaaminen OM-D:n ja EPL-5:n myötä ainakin 10x. Nyt kun on värkkeihin hieman enemmän tutustunut oon jotain uutta ja kivaa löytänyt myös kuvauksiin/kuvaustekniikkaan. Taas innolla odotan parin viikon päästä alkavaa metsonsoidinta.
Vs: Olympus OM-D E-M5 No sen kun tietäisi. Kai se on sitä, että vehkeet pystyy vaikka mihin ja oma epätoivo kasvaa. Tosin filmipuolella on parasta kinoa alla, joten ei tämä uusi tilanne ole. Mutta joku Villaristi suoltaa tänne järjettömiä kuvia ja syä itsetuntoa...
Vs: Olympus OM-D E-M5 Nyt ollaan asian ytimessä. Alkaa mennä perusteet laitteiden haukkumiselta tuon villaristin takia. Ehdotankin, että yleisen edun ja mielenrauhan vuoksi villaristi määrätään poistamaan kaikki kuvansa täältä ja hänelle langetetaan ikuinen kuvien esittämiskielto kaikille julkisille foorumeille. Kuvatkoon kenkälaatikkoonsa, perskules!
Vs: Olympus OM-D E-M5 Laitetaan Kunkun mieliksi pilaantunut otos lentävästä koskelosta, kuu mokoma pilasi rauhallisen taustan.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Ei ole peilitele, vaan Photoshopin Lens flare-filtteri. Täytyy nämä kuvat jotenkin yrittää pilata kun m4/3 optiikat ovat muuten liian hyviä.
Vs: Olympus OM-D E-M5 no niin, nyt tipahti laukaisunapin viereisen säätökiekon kuori - en oo sitä tietääkseni mihinkään kolauttanu ja näyttäis olleen liimalla kiinni - eipä viittis lähetellä tuota viikoiksi takuuhuoltoon - pitää kai vääntää erikeepperiä kuppiin ja pursottaa se takaisin paikoilleen...
Vs: Olympus OM-D E-M5 Nämä irtoilevat kiekot, näytön kuoreen ilmestyvät halkeamat ja sun muut pikkujutut käyvät vituttamaan tämän hintaluokan laitteessa. Toivottavasti muuttavat jotain seuraavan mallin tuotantoeriin mennessä. Tosin en usko ennenkuin näen, mutta toivon kovasti pieniä mekaanisisa parannuksia ja parempaa tarkennussysteemiä siihen seuraavaan mikrojärkkäriini. Lähettäisin kyllä ennemmin viralliseen huoltoon sen kameran, vaikka miten vituttaisi. Meneepähän ainakin takuun piikkiin, ja on sitten toivottavasti kunnolla korjattu. Kehtaa sitten joskus ehkä myydä kameran eteenpäin, toisin kuin jonkun oman purkkavirityksen jälkeen.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Takuujutut kannattaa hoitaa "virallista" tietä, jos menee itse korjailemaan, niin usein takuut loppuu siihen, siis muiltakin kuin takuun kohteena olevan ongelman osalta.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Suomessa on lakisääteinen virhevastuu useimmiten merkittävämpi kuin takuu, ja se ei lopu mihinkään. (Suurin osa takuista onkin merkityksettömiä ja laittomia, koska ne eivät anna mitään lisäetua lakisääteiseen virhevastuuseen.)
Vs: Olympus OM-D E-M5 Minä päätin vielä siirtää tuon näytön halkeaman takuuhuoltoa. Olen kuullut noista säätökiekon ongelmista. Päätin odottaa vielä jos saan tästä jonkun napin tai kiekon putoamaan itsestään. Korjautan yhdellä kertaa kaikki valmistusvirheet virhevastuuna. Odotukset ei ole kovin korkealla näiden Kiinassa valmistettujen laitteiden kanssa ja sen hyväksyin laiteen hankkiessa.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Kaverini osti OM-D:n jouluksi ja noin 12 sekunnin käytön jälkeen siitä poksahti evf. Huolto ei ollut kovinkaan nopea, vaan pikemminkin erittäin hidas. Olympuksiahan ei huolleta Suomessa. Sikäli ymmärrän hyvin jos uphouse liimaa itse sen irronneen säätikiekon kuoren paikalleen.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Minä kuvaan videota M asennossa. Jos laittaa S ja taustavalo muuttuu, niin kuvatta saattaa tulla liian tummaksi. Esimerkiksi sisätiloissa tulee taustaksi ikkuna. Suljinajaksi kannattaa valita sisätiloissa 1/50 jos ei halua nähdä valaisimista tulevaa välkehtimistä. PS. Ihan hyvä aihe.
Vs: Olympus OM-D E-M5 Minä en kyllä pienien vikojen kanssa viitsi myöskään huoltoja odotella. Toistaiseksi nyt vain tuo näytön halkeama. Se mukana tullut pikkusalama hajosi myös, mutta siihen nyt ei sentään kameraa tarvinut. Uuden saamisessa kyllä kesti aika kauan. Vähän sama meininki, että odotellaan nyt niitä vikoja ja korjataan kaikki kerralla. Tämä kun on mun ykköskamera, niin täytyy olla siinä kohtaa joku tarpeeksi hyvä kakkoskamerakin, että annan tämän maata kuukauden huollossa. Takuutahan kamerassa on 2 vuotta, ettei kovin pian edes virhevastuuasioiden kanssa tarvitse tapella.